Gå til innhold
Arkivverket

[#74731] Noen som ønsker oppslag i Oslo adressebok 1955?

Gjest Carsten Schanche
 Del

Recommended Posts

Gjest Carsten Schanche

AsbjørnAksel Pedersen, arb. (Asola) Trondh.v.54Aksel Pedersen, rotemester (Veiv.) Verksg.31Aksel E.Pedersen, repar.form. (Vannv.) Eikelundv.14, LofthusAxel Pedersen. fhv. bestyrer, Helgesensg.52Axel Pedersen, steinarb. (Marmor og skiferind.) Kirkegårdsg.22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

ArneDet nærmeste er Per Gram, h.r.advk., kontorsjef (Nordisk Skipsrederforening) Hospitsv.16, VoksenliaMedlemer av den Norske Sakførerforening 1950:Per Gram, født 11-9-1910 i Oslo, sønn av medisinaldirektør Harald Mathias Gram og Irma Schram.Eks.art. 1928, jur.emb.eks. våren 1934. Kandidat ved Aker kriminaldommerembede 1934. Sakfører 1935. Fullmektig hos høyesterettsadvokatene Skavlan, Blom og Gram, Oslo, 1935-36. Overrettssakfører 1937. Høyesterettsadvokat 1939.Fullmektig hos Messrs. Sinclair, Roche & Temperley, London, 1936-39. Sekretær i Nordisk Skibsrederforening fra 1939-47. Fra 1947 kontorsjef i samme forening og redaksjonssekretær Nordiske Domme i Sjøanliggender. Fra 1948 styremedlem og sekretær i Den norske Sjørettsforening.Gift 16-12-1939 i vestre Aker med Johanne Dybwad, f.22-10-1918 i Oslo, datter av direktør Nils Dybwad.I studentbiografien hans er det listet opp 4 barn med f.data.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Tore Hansen

Hei igjen Carsten,når du har tid kan du se om du finner noe om disse:Lilly Riise Bjørg Riisemvh Tore Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Hei Carsten. Har du mulighet å sjekke om du finner noe om disse. Adressene jeg oppgir er trolig fra slutten av 1950-tallet. Vet desverre ikke navnene på de to som er gift.Ingeborg Johanne Hagen (f. Mellum)gift men jeg vet ikke hans fornavn. Bor Russeløkv 20 III Oslo. (På slutten av 1950-tallet.)Sigrid Andersen (f.Mellum) gift men vet heller ikke her hans fornavn. Bor Hårklauspl. 17 III, Oslo, 2. oppgang. (På slutten av 1950-tallet.)Eli Mellum ugift, bor Majorstusveien 26 b, Oslo (På slutten av 1950-tallet.)Mvh Kjell-Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Kjell-ArneEli Mellum, frk. (Krigsskadetrygden) Majorstuv.26C, 5.etg.Ingeborg Hagen, fru, (M. Kobbeltvedt) Ruseløkkv. 20 3.etg.P.P.Hagen, arb. samme adr.Sigrid Andersen, fru, (Verdens Gang) Haarklouspl.17 3.etg.Einar Andersen, skjærer, (Arb. Aktietr.) samme adr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Ludvigsen

Jeg er på leit etter en Bergum-familie. Kanskje du kan hjelpe? Følgende personer er født rundt 1900 og het Johannessen til etternavn. Det er mye som tyder på at de har byttet navn til Bergum. Kåre, Georg, Gudrun, Rakel, hun ble gift Martinsen og fikk datteren Mildrid.Familien bodde i Stenstrupsgt. 1, Oslo ved FT 1900.På forhånd takk o:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

GretheGeorg R. Bergum, trykker (Nationaltr.) Båhusv.18Bjørn Bergum, bokb. (Stenersens Forl.) samme adr.Odd Bergum, sjåfør (M.Nissen-Lie) samme adr.Kåre Bergum, instrumentm. Klingenb.g.11Aase Bergum, frk. samme adr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

BjørnMarie Trøkstad, fru, Skøyenbkn.4, BrynDet er den eneste som heter Trøkstad i boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Ellen Nilsen

Hei Carsten!Kan jeg mase på deg litt igjen?Finner du en Nils Andreas Lorentsen og en Arthur Lorentsen i Oslo i 1955? Nils Andreas ble visst pølsemaker og Arthur ble visst baker/konditor. Begge guttene var fra Porsgrund.På forhånd tusen hjertlig takk!! Mvh. S.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Carsten!Nils Andreas er f. 17 juli 1893 og død 29 mars 1975 Arthur er f. i 1885. Begge i Porsgrund. Kanhende de brukte Andreasen som etternavn. Faren het Andreas Nikolai Lorentsen (Lorntsen, Lornsen) Mvh S.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Jeg finner en Arth. Lorentzen, men han er lagersjef hos Lehmkuhl og bor i Ths. Heftyesg. 28. Så er det en Andr. Lorentzen som er konditor hos Hans Andersen og bor i Båhusv.4I norges håndverkere finner jeg en bror omtalt:Nils Lorentzen, pølsemakermester, Grfsen, Ø.Aker, f.12-4-1878 i Porsgrunn. Foreldre: Skibsfører Andreas Nicolai Lorentzen og Nilia Elisabeth Sørensen Kvæstad.Begynte i lære 1-4-1893 hos A.W.Edin i Porsgrunn, sv.pr. som slakter og pølsemaker 1-4-1896, arbeidet i samme forr. 16år (de 10 siste år mestersvenn), derefter til Oslo, håndv.brev 1914, siden pølsemaker i A/S Johs. Linde.Gift 18-1-1903 med Else Marie Thorsen. Foreldre: Smedmester Severin Thorsen og Hanna Dorthea Isaksen. 2 sønner og 3 døtre.En av sønnene til Nils og Else ble også pølsemaker og var ansatt hos Johs. Linde i 1955 og bodde da i O.Vigsg.21a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Carsten!!Hva annet kan jeg få sagt om deg, enn at du er bare helt fantastisk!! Jeg bukker og nikker og neier igjen for all hjelp!! Mvh.S.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei igjen, Carsten. :-)Siden du er inne på pølsemakere: Mors onkel arbeidet i en slakterbutikk på Youngstorget på 50-tallet. Den lå til venstre på torget i lokaler i buegangene under Møllergata 19. Står denne forretningen nevnt i adresseboka og hvem som eide den?Vennlig hilsen Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Anne-LiseKjøtthandlere og slaktere på Youngstorget 6:C.F.BondeAxel W.HansenLydia JensenKarl Fr. Larsens Eftf.Einar TollofsenErling Moe på Youngstorget 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Jeg mener det sto Eftf. på skiltet, så det kan være Karl Fr. Larsen som er den riktige. Youngstorget 6 er i alle fall adressen. Tusen takk!Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Anne-LiseKarl Fr. Larsens Eftf. (Kaare M.Andresen) slakterforr. pølsemakeri og basar.Norges håndverksmestere:Kåre Martin Andresen, pølsemakermester, Oslo, f.26-2-1912 i Oslo. Foreldre: Kjøpmann Karl M.Andresen og Julie f. Johansen. Læretid ved A/S Kjøttcentralen, Oslo.Sv.brev 1938 og håndv.brev samme år. Handelsskole og handelsbrev. Egen forr. fra 1951 (tidl. Carl Fredrik Larsen, startet 1866). Interessert i turn, idrett og fiske. Er formann i turngruppen i Tøyen Turn, og er fortuner. Har endel premier i turn og skiløp.Gift 1937 med Åse Andersen. Foreldre: Lars og Mathilde Andersen. 1 sønn og 1 datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Dette var snilt av deg. Beklager at jeg ikke så det før nå. Tusen takk, Carsten. :-)Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.