Gå til innhold
Arkivverket

[#74731] Noen som ønsker oppslag i Oslo adressebok 1955?

Gjest Carsten Schanche
 Del

Recommended Posts

Gjest Vibekke Holm

Hei CarstenTusen takk for alle Fløgstad'ene! Mikael var født 16/2 1880 på Eidsvold - mere vet jeg ikke om ham.Jeg prøver å hjelpe en amerikansk kjenning med å komme i kontakt med etterkommere av hennes slektning Mathilde Konstanse Fløgstad født Ring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

VibekkeHan var tvilling ser jegLenkeEidsvoll bygds historie III under Svangerudenga:Kristian Mikalsen Fløgstad fra Ullensaker, gift med Thea Andrine Andersdtr., død 1885, 40 år. Sønnen Anders Fløgstad, f.1880 tok over i 1922 for 25 000 kroner. Han døde i 1940 og var gift med Ida Østli fra Nannestad.Ullensaker bygdebok III under Fløgstad:Mikkel Jørgensen overtok gården fra 1949. I ekteskap med Anne Kjøstelsdtr., fra Nes, hadde han 12 barn, hvorav 3 døde i barnealderen. De andre var:1. Jørgen, f.1837, til Amerika. 2. Marte Maria, til Eidsvoll. 3. Kristian, også til Eidsvoll (Mikaels far). 4. Julius, til Amerika. 5. Hans Gustav, f.1850 overtok gården omkr. 1884. Han døde i 1921 og var gift med Mina Hegli fra Nannestad. 6. Hilda Emilie, gm. E.Herberg på Lystad. 7. og 8. Vilhelmine og Anette Mathilde (tvillinger), Vilhelmine til Eidsvoll og Anette Mathilde gm Mikael Melby. 9. Caroline, død ung.Hvis du sender meg en mail kan jeg sette deg i kontakt med sønn og sønnesønn til Hans og Mina: c-scha@frisurf.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Hei Carsten.Finner du:.1. Reidar Berglie m/fam.2. Odd Haraldstad (fam?).3. Agnes Otilie (Olsen) gift Andersson , tolig enke i 1955.4. Hans Wilhelm Poulsen m/fam. mvh Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Hei Carsten,det ser ut som om tilbudet ditt er populært og verdsatt, men du har også fått mye arbeid med det.Og mer blir det:'Johannesen' er et så vanlig navn at det kan synes håpløst om det er lite tilleggsopplysninger. Likevel kan det være et håp dersom fornavnene er skjeldne. De jeg leter etter er brødrene Hilbert født 1883, Olaf født 1885 og Oman (Omar??) født 1898 (se event tema 6240)Med Totenhilsen,Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

ThorbjørnReidar Berglie, fabr.arb. Lundliv.6, ØkernHerman Bergli, pensjonist, samme adr.Reidar E.Berglie, fullm. (Statsb.Forrådsavd.) Frognerv.42Odd Haraldstad, bokh. (E.Haraldstad) Haxthg.2Kanskje Agnes: Agnes Anderson, enkefru, Kjøbenh.g.3Ida Anderson, frk. (Forsikr.selsk. Viking) samme adr.Hans Poulsen, tekstil- og moteagt., Hausmg 27, bor Vækerøv.105, UllernEller er det denne fam. som heter Poulsen i adr.boka?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Hei TorJa det blir mye blaing, men et tilbud er et tilbud.Hilbert finner jeg ikke.Olaf Johannesen, anl.arb. Årvollv.7, RefstadOlaf Johannesen, bud (Creditb.) Gladsv.28, GrefsenOlaf Johannesen, eksped. Vækerøv. 175, RøaOlaf Johannesen, vicefaktor (Rich.Andvord) Lakkeg.45Omar Johannesen, overkond. (Statsb.) Eckersb.g.32. Han er iflg. 'Jernbanebøkene' f.31-3-1895 i OsloOmar J.Johannesen, fhv.gassarb. Gøteb.g.1. Det er vel denne karenLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk, Karsten.Det er Reidar E.Berglie som jeg var ute etter, og enken Agnes Andersson er den riktige.mvh Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

ThorbjørnFra bøkene om jernbanepersonell, forrådsavd.:Reidar Edmund Berglie, jernbanefullmektig II. Født 26-1-1904 i Oslo. Gift med Hildur Anderson, f.18-1-1910 i Fredrikstad. Beg. som bud 1918, ans.ass. 1924, j.fullm. 1947, j.fullm. II 1956. Tillitsmann i Hovedstyrets Tj.mannslag. Hobby: Tegning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Carsten.Ser han begynte som bud i NSB i 1918, 14 år gammel.Ja, det var rett i jobb etter folkeskolen. Men han jobbet seg oppover. Har funnet ut at jeg er i familie med kona Hildur.mvh Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Til #760:Takk Carsten. Jeg er enig i at mannen i Göteborgsgaten så svært så aktuell ut - helt til jeg fant hans dåp: faren var en Johan, ikke Frithjof. Dessverre.Jeg får lete videre. Har funnet en mulig kandinat som død i Fredrikstad i 1952. Det pussige er at at 'din' Omar var født i samme område som den Omar jeg har funnet! Var Omar et forholdsvis vanlig navn i Østfold mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Hei CarstenJeg lurer på om du kan finne Emil Bisgaard eller hans kone Anne Emilie Bisgaard, som nok skal bo i Ormsundveien (tror jeg). Jeg er interessert i gatenummeret. Hvis det står oppført noen andre på adressen, hadde det også vært interessant.Dersom du også kan finne en Gunnar Bisgaard (deres) sønn, så hadde det vært kjempeflott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

LarsIflg. din egen slektsside så døde Emil i 1954. Ingen av disse er nevnt i adresseboka for 1955. Det er heller ingen Bisgaard som bor i Ormsundv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

He, he. Takk skal du ha Carsten.Jeg visste jo at Emil døde i september 1954, men var litt usikker på deadline for adresseboka 1955 og/eller om enken kanskje ble boende. På en annen side (Eikaberg.org) fant jeg nemlig at de bodde i Ormsundveien i 1921, men hadde ikke gatenummeret. Kunne være artig å identifisere huset.Fant du ingen Emil, Anne Emilie (usikker på hvilke navn hun benyttet) eller Gunnar Bisgaard i 1955 i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!Dersom du har tid ville jeg satt stor pris på et oppslag etter Godtfred Schau i Oslo adressebok.Navnet kan muligens staves på andre måter, i hvert fall fornavnet. Her er brukt den varianten som forekommer blant annet i en søsters dødsannonse fra 1936. Når det gjelder etternavnet vil jeg tro han, i likhet med resten av søsknene, har holdt på varianten Schau. Han hadde ikke noe mellomnavn, og jeg vet ikke hva han arbeidet med.Godtfred Schau (født 1901) var gift med Randi. De hadde en sønn Inge. Inge døde barnløs, men jeg er usikker både på når han var født og om han døde som barn eller i mer voksen alder, slik at han kan ha hatt et yrke og selv være oppført i adresseboken for 1955.På forhånd takk!Vennlig hilsen fra Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei igjen og takk for kjapp respons!Godtfred Schau var sønn av Karine MATHEA Johansen (1867-1965) i første ekteskap med Walfred Fredriksen Schau (1870-1903).Mathea (som er min tippoldemors kusine) ble gift på nytt med EINAR August Berg, og brukte siden navnet Mathea Berg. Har sett i eldre adressebøker at hun kalles først fru og senere enkefru, men det riktige skal være at hun og Einar ble skilt.Vennlig hilsen fra Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

MariusDet nærmeste jeg kom er en Godtfred Schaug,men jeg tror ikke det er han. Han jobber i firma Chr. A. Schaug (Gotfred og August Schaug) kjøtt- og pølseforr. i Thv.Meyersg.36. Ingen Randi Schaug. Finner ei Randi Schau,fru (Jensen & Co.) Jens Bjelkesg.59bb, men ingen andre Schau på samme adr.??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Takk for hjelpen! Det er litt av en nøtt for meg dette her. Jeg har snakket med søsterbarn til Godtfred, men er allikevel ikke i stand til å finne hverken ham selv, konen eller sønnen død. Har lett både i anmeldte dødsfall for skifteretten, forsøkt søke i Aftenpostens digitale arkiv og på Gravminner i Norge. Jeg får lete videre. De skal ha bodd i Oslo hele tiden, så et eller annet sted må de jo være! Kanskje det er en navneforandring ingen har tenkt på å fortelle meg om... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Til Carsten Schanche.Jeg skulle gjerne finne ut om det er en Karl Emil Hansen i Oslo i 1954/55. Det er mulig at han bodde i Vøyensvingen 20, for der bodde kona hans da hun døde i 1967. Vi prøver å finne ut når og hvor Karl Emil Hansen døde. I 1925 bodde de i Hedmarksgt 3.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.