Gå til innhold
Arkivverket

[#74798] urskaug prsgjeld

Gjest frank jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest frank jensen

kjempefint, dette er mine tipp tipp oldeforeldre Kristian Olsen og Helene Olsdatter. klarer du å tyde hva som står i hele felt 8 ? kan det stå noe om Helenes foreldre og evt. bosted ? hvordan er det mulig å finne ut hvor/når de døde ?noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Teksten helt ute i margen vedr. om paret har hatt kopper eller ei. Forlovere Lars Nilsen Hareton og Erik Hansen Vestberger (Berger vestre). Det er døpt ei Helene Olsd. som kan være aktuell. Helene f. 7/4 1794, døpt 13/4. Side 111 i kirkeboka. Foreldre Ole Pedersen og Mari Gulbrandsd. Moen av Haugrim. Det er to Helene til som kunne ha vært aktuelle, ifølge bygdeboka ble ikke noen av de g.m. Kristian Olsen. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frank jensen

er det noen som vet .... har funnet min tipp tipp oldemor Helene Olsdatter 6 år 1801 telling, i Blaker på gården Eyd. hvordan finne hennes foreldre ? ser ikke at det eksisterer kirkebøker for dette sognet har vielsen hennes i 1818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Dåpen til den Helene på gården Eyd, som er 6 år i 1801 : Lenke (V. side i kirkeboka for Aurskog) Blaker lå vel under Aurskog/Uhrskog på denne tiden,Helene er døpt 6 april 1795,foreldre Ole Jansen/Jensen og hustru Brithe/Birthe Hansdatter.Det er den eneste jeg finner med foreldre som har de navnene,en Helene til lenger ned på siden men tyder jeg foreldrene til Mikal og noe med Anne/Anna.Er ikke så veldig god med denne skrifta sjøl,så jeg beklager at jeg ikke kan oversette i sin helhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frank jensen

kjempefint ! jeg klarer å tyde Helene, men jeg finner ikke foreldrenes navn. gjelder venstre og høyre side samme person ? kan man finne ut noe om husstanden for eksempel når man vet gårdsnavnet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Høyre side gjelder ikke samme personene. Jeg prøver å lese helt til venstre for Helene døpt 6 april : Ola Jensen/Jansen Hullet ? under Eyd og hustru Brithe/Birthe Hansdatter.Hvis du ser på folketellinga i 1801 står det faktisk 'hullet' helt til høyre for mannens navn,var kanskje en husmannsplass under Eyd med det navnet ? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Plassen Hullet u/ Eid står omtalt s. 491 i bygdeboka for Blaker (A/B II),og her finner vi Ole Jensen og Berte Hansdtr. foreldrene til Helene Olsdtr. f 1795 (33), men hun blir ikke nevnt her, bare søsteren Anne Marie Olsdtr g.m Hans Gulbrandsen. Om denne Helene Olsdtr. er den med stedsnavnet Tangen som blir g.m. Christian Olsen i 1718 (19), er vel usikkert. Alderen passer ikke helt. Hun skulle da vært 23 år - ikke 25.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frank jensen

nne J Engmo, Tverlandet, 3.1.2010 13:43 (32) Høyre side gjelder ikke samme personene. Jeg prøver å lese helt til venstre for Helene døpt 6 april : Ola Jensen/Jansen Hullet ? under Eyd og hustru Brithe/Birthe Hansdatter.Hvis du ser på folketellinga i 1801 står det faktisk 'hullet' helt til høyre for mannens navn,var kanskje en husmannsplass under Eyd med det navnet ? Lenkedette ser korrekt ut ! takk for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frank jensen

Berit Knudsen, Oslo, 3.1.2010 18:55 (33) (32) Helene ble døpt 18/3 1795, og moren ble introdusert 6/4(dato på høyre side).jeg finner ikke 18/3 men jeg ser at Helene er døpt 6 april, men skjønner svært lite av skriften....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frank jensen

Magne Thorsen, Årnes, 3.1.2010 19:05 (34) Plassen Hullet u/ Eid står omtalt s. 491 i bygdeboka for Blaker (A/B II),og her finner vi Ole Jensen og Berte Hansdtr. foreldrene til Helene Olsdtr. f 1795 (33), men hun blir ikke nevnt her, bare søsteren Anne Marie Olsdtr g.m Hans Gulbrandsen. Om denne Helene Olsdtr. er den med stedsnavnet Tangen som blir g.m. Christian Olsen i 1718 (19), er vel usikkert. Alderen passer ikke helt. Hun skulle da vært 23 år - ikke 25.det du skriver kan skape noe usikkerhet som jeg må undersøke nærmere. vet du noe om gamle graver, blir de fjernet når det er gått en tid ? kan evt muligens finne ut noe i Blaker kirkegård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Frank, om du ser i lenka i innlegg(30) og overskriften øverst på høyre side så står det: Introd. = dato for introduksjonen til mødrene. Helt til venstre står datoen for dåp. Det står Marts 11. og under der igjen do.do.(samme dato)....., do.18 (samme måned den 18.) og Helene er det fjerde barnet som blir døpt på den datoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hullet under Eid, A B II sidene 491/492: Helene som ble døpt 18/3 1795 ble g. m. Simen Jensen Sørbryn, senere skilt. Helene som giftet seg m. Christian Olsen var 'pige' 25 år. Det gjenstår kun en Helene Olsdatter, og det er hun som ble døpt 13/4 1794 (se mitt innlegg 28)Helene f. på Moen av Haugrim. Henne finner vi i FT 1801 som Eline sammen med sin yngre bror Gulbrand og foreldrene på en husmannsplass under Haugrim. Sammen med denne familien bor også Helenes mormor Gunild Nilsdatter (70 år) enke etter to ekteskap. Helene Olsd. Moen konf. 18/10 1812 18 år gammel. Kan ikke utelukke at det kan være ei Helene Olsd. som er innflytter. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frank jensen

erit Knudsen, Oslo, 3.1.2010 20:45 (38) Frank, om du ser i lenka i innlegg(30) og overskriften øverst på høyre side så står det: Introd. = dato for introduksjonen til mødrene. Helt til venstre står datoen for dåp. Det står Marts 11. og under der igjen do.do.(samme dato)....., do.18 (samme måned den 18.) og Helene er det fjerde barnet som blir døpt på den datoen.der fant jeg det, takk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frank jensen

Finn Sollien, Kongsvinger, Hedmark, 3.1.2010 20:57 (39) Hullet under Eid, A B II sidene 491/492: Helene som ble døpt 18/3 1795 ble g. m. Simen Jensen Sørbryn, senere skilt. Helene som giftet seg m. Christian Olsen var 'pige' 25 år. Det gjenstår kun en Helene Olsdatter, og det er hun som ble døpt 13/4 1794 (se mitt innlegg 28)Helene f. på Moen av Haugrim. Henne finner vi i FT 1801 som Eline sammen med sin yngre bror Gulbrand og foreldrene på en husmannsplass under Haugrim. Sammen med denne familien bor også Helenes mormor Gunild Nilsdatter (70 år) enke etter to ekteskap. Helene Olsd. Moen konf. 18/10 1812 18 år gammel. Kan ikke utelukke at det kan være ei Helene Olsd. som er innflytter. Mvh. Finn Sollien.det var en imponerende mengde informasjonen, men det ser ut til å bli endel usikkerhet med å finne lenger tilbake. hvordan kan du se at Helene blir til Eline ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

(41) FT 1801 på nett er en traskribert utgave. Du kan selv søke opp tellinga, konstatere det jeg referer. Det er ingen tvil om at det er Helene som er på denne plassen i 1801, selv om det står Eline. Slike omskrivinger har jeg sett før. Alt stemmer med mor, far og bror Gulbrand. Har også funnet dåpen til Helenes mor, og det er Gunild Nilsd. Mvh. Finn Sollien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frank jensen

det er vel slik at det kan bli noe usikkerhet jo lenger man går tilbake, men det hadde vært fint å være sikker. har du en lenke til dåpen for Helene døpt 13/4 så skal jeg prøve å tyde skriften ?det som innsender 21 skriver om hennes datter er korrekt. Sørum nye bygdebok 1, side 666. Bråten. Johan Kristiansen 1820, gift 1850 m Anne Marie Kristiansd. Innlaget, Blaker 1825. Barn:Casper f 1850 til Kristiania 1878Hanna Maria f 1852, gift 1874 m Johan Hansen Vila u Fråstad, Fet, til Stubberud av Ramstad, Fet.Kristian f 1854, gm Inger Randine Andersdtr. , til Kristiania (ei datter f. i Bråten: Anna Karoline 1991)Karoline 1857-1860Martin 1859, døde liten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hei Frank. Har brukt dagen til å gå igjennom denne tråden som innehar mange forslag. Viser til mitt innlegg 23, det er her løsningen ligger. Anne Marie Kristiansdatter som giftet seg i Sørum 2/4 1850 m. Johan Kristiansen Borgen, er den Anne Marie som ble født 15/5 1825 Nyhus av Kvevli store,av de foreldre som er nvent i mitt innlegg 23. Kristian Olsen var g. 2 ganger, første gang med Anne Olsdatter Olstad f. 25/5 1770, d. omkring 1804 i følge bygdeboka side 267. Kristian gifter seg om, når ikke angitt i bygdeboka N. 2 er Helene Olsd. f. omkring 1780, d. 13/2 1840. Det ble døpt ei Helene Olsdatter Olstad i Aurskog kirke 25/4 1781. Ikke med i bygdeboka. Denne Helene er søster til Anne som var g. m. Kristian Olsen. Har ikke funne vielsen mellom Kristian og Helene. Kan ha giftet seg annet sted. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frank jensen

hei, fantastisk at du har klart å finne ut dette ! nå har jeg mye å gå igjennom av informasjon. takker og bukker. jeg bør nok få fatt i en Bygdebok forstår jeg. hvordan klarte du å finne ut hvor og når Helene Olsdatter døde ? jeg skulle også gjerne ha funnet ut når og hvor Anne Marie født 1825 døde. hva er beste hjelpemiddel for det ?frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Lån Aurskog Blaker I, sidetall har du fått av meg. I boka finner du datoer, deretter kan du søke i den skannede kirkeboka for det aktuelle tidsrom. Har arbeidet med Aurskog i de siste 4 åra, begynner å få litt erfaring. Mvh. Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.