Gå til innhold
Arkivverket

[#75079] The Andrew Sisters - Amerikansk sang-gruppe med norske aner

Gjest Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore S. Falch

Til (22): Ja, jeg tenkte også at disse Sollie'ne måtte være ålbygger, men det er også en plass som heter Sollia i Djupsjølia øst for Bergstaden, og det er nok derfra familien har sitt navn.I Rørosboka bind 4, s.440, står det bl.a. følgende om hus nr.315 ute på Stormoen: ''Eiendommen på Stormoen ble etter 1801 kjøpt av gruvearbeider Peder Evensen Sollie, født 1781, død 1864. Han ble gift første gang 1805 med Berit Olsdatter Tronshart, født 1762, død 1829. Per og Berit hadde ingen barn. I 1812 festet han setervoll nr.207 i Enarsvola. Han ble gift annen gang med 1830 med Petronille Christensdatter Hallen, født 1795. Per og Petronille hadde 4 barn: 1. Bernt, født 1830. 2. Maren Kjerstine, født 1832. Even, født 1836. 4. Per, født 1843. Maren Kjerstine og Per reiste i 1868 til Trondheim, hvor de ble til sin død [- dette er jo ikke korrekt idet Per jo utvandret til USA i 1888, jfr. innlegg 6 og 8] [.....] Peder Evensen Sollie døde som verkspensjonist i 1864. Han var da 85 år gammel. Enken levde noen år lenger.''På s.447 i samme bind står det om Hus nr.322 Raltrommet. Her fremgår det at Peder Evensen Sollie var sønn av verksarbeider Even Olsen Sollie (født 1737, død 1814) og hns første kone Berit Pedersdatter Korssjøen (født 1740, død 1804). Even Olsen Sollies foreldre var Ole Jonsen Sollie (født i Sollia i Djupsjølia i 1696, død på Stormoen i 1769) og kone Marie Evensdatter Selbyg (født 1713, død 1773) - (samme bind s.450).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

En kjent skikkelse på Røros, kunstneren og treskjæreren Henry Solli, hvis mange fine treskjærerarbeider man kan se bl.a. på gallerikaféen Thomasgaarden etpar kvartaler ovenfor Røros kirke, er av samme slekt - hans far var en tremenning av The Andrews Sisters.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Ellen Nilsen

Hei!Se side 148 i Klokkerbok Selbu/Selbu 1842-1858.Som nr. 123 blir Soffie døpt 25 okt. 1846 (f. 26. sept.) Foreldre: Gmd. Peder Olsen Haave og Karin Paulsdatter.Faddere: John O. Sandvig, Christen O.Hoem?(Haave?), Esten? Hansen Haave, Gurie P: Balgt...? Karen O. Kj...? og Borgild O. Haave.Dette må vel være dåpen til Soffie Pedersdatter Haave?Mvh. S.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Ja, du har nok funnet riktig Sofie. Her er en lenke til den samme dåpen i kirkeboken for Selbu - se barn nr.124 her Lenke (Sør-Trøndelag fylke, Selbu i Selbu, Ministerialbok nr. 695A06 /1 (1843-1859), Fødte og døpte 1846, side 34).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Har ikke fulgt debattene på ei stund, men det har vært bevegelse i temaet ser jeg. Hørte jo mye denne gruppen på radio 'før i tiden'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Jeg har kikket litt på The Andrews Sisters' oldemor på Røros, Petronille Kristensdatter Hallen (se innlegg 26), som ble gift med gruvearbeider og enkemann Peder Evensen Solli den 2.juli 1830 - se det øverste paret her - [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16224&idx_id=16224&uid=ny&idx_side=-319>Lenke (Sør-Trøndelag fylke, Røros, Ministerialbok nr. 681A08 (1829-1844), Ekteviede 1830, side 450).Her fremgår at Petronille da var 32 år gammel og født på Røros Bergstad som datter av smeden Kristen Pedersen Hallen ved Dragås hytte.Her er Petronille i 1801 som nr.88 på denne siden - Lenke - og vi ser at hun da er 3 år gammel og datter av enken Marit Hansdatter Borgosen (''Hendes datter efter ægteskab''). De bor på Haugene (Hauan) på Røros.Her er Petronilles (eller Peternilles) dåp - se det nest øverste barnet blant Pigebørn på s.69 Lenke (Sør-Trøndelag fylke, Røros, Ministerialbok nr. 681A05 (1798-1808), Fødte og døpte 1798, side 68-69). Petronille var født 22.juli 1798 som datter av ''Ole Ols. Schievdals Enke Marit Hansdatter Borgosen, til Barnefader udlagt PligtsArb. Christen Ped. Halden som selv anmeldte sig''.Ved dåpen er det i rubrikken til høyre innført at Petronille døde 1.juli 1883 i Fattighuset, og det får vi bekreftet her - se nr.19 blant Kvindekjøn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Du er god til å rekke og begynner å komme langt bakover Tore, kanskje du kommer borti Tax-slekten etterhvert også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Har et par norsk-amerikanske kandidater til som har vært litt fristende å sett litt på hvor de nedstammer fra, men vet ikke om det er riktig å fylle forumet med dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Det er mer enn 75000 innlegg her inne. Et par norskamerikanere til vil vel neppe fylle opp forumet. Kom med dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Jeg tror ikke jeg skal gå noe videre med Andrews-søstrenes norske forfedre. Jeg har selv familietilknytning til Røros og hadde derfor litt egeninteresse av dette da det viste seg at morfaren deres var rørosing, men jeg ser nå at jeg ikke kan smykke meg med noe nært slektskap til dem, så jeg setter punktum - så får heller andre som vil, overta stafettpinnen. Av lenken i innlegg 17 ser det jo dessuten ut til at søstrene selv ikke var særlig opptatt av sin norske herkomst.Lag gjerne nye tråder om andre norsk-amerikanere og deres norske forfedre - men du bør kanskje porsjonere det litt og ikke ta alle på en gang..? At det er interesse for dette, beviser jo alle innleggene og den store dugnadsinnsatsen i denne og tilsvarende tråder. Også på det svenske Anbytarforum har de tråder om kjente svensk-amerikanere - kanskje er det ''Se og Hør''-genet hos enkelte av oss som gjør dette litt morsomt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Til 35, ja det er jo litt interessant å se hvor en havner bakover i slektene til etterkommere av emigranter til Amerika som har kommet seg opp på 'stjernehimmelen' for å bruke uttrykket. Og at vi kom til Røros i dette tilfellet var litt artig. Skal se litt etterhvert om vi prøver på flere navn, ser at Paris Hilton og Priscilla Presley også er av litt norsk avstamning så det kunne jo vært litt spennende å se hvor en havner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Moen

Halvor Nilsen g.m. Kari Hansdtr. på Hilton fikk 8 barn derav August Hilton som er far til Conrad N.Hilton,han emigrerte da til USA og det er broren hans Herman som er her på tellingen og August selv.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

1900-census: Name: August H Hilton Home in 1900: San Antonio, Socorro, New Mexico Age: 44 Birth Date: Aug 1855 Birthplace: Norway Race: White Gender: Male Immigration Year: 1870 Relationship to Head of House: Head Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway Spouse's name: Mary Marital Status: Married Residence : Precinct 7, 25 San Antonio, San Pedro, Socorro, New Mexico Territory Occupation: View on Image Neighbors: View others on page Household Members: Name Age August H Hilton 44 Mary Hilton 35 Felice Hilton 14 Conrad Hilton 12 Eva Hilton 9 Carl Hilton 8 Mary Rose Hilton 1 Trinidad Ramires 19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Åh nei da. Se innleggene nr 36530 og 58255 om frk. Sørensen, eller hva hun var? Enda er det sikkert flere kandidater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Jeg lurer på om Marilyn faktisk har vært tema før, kanskje til og med flere ganger? Jeg vet ikke hvor stor interessen er for disse 'damenes' aner, så bare at de var av norsk avstamning og Priscilla som også nevnes i 36 ser ut til å nedstamme fra Egersund i første omgang, men anene spres kanskje videre utover i gamlere ledd. Egne tema på dem hvis interesse var kanskje mer praktisk, jeg vet ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det er jo litt artig å prøve å rekke litt på disse kjente navnene en har hørt og lest om i mange år, og mange av dem er jo også omtalt i lenken under. Så jeg syns ikke 'leken' er bortkastet, og genealogi er det vel uansett.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

(46) Ja, det var Mortenson som var navnet til Marilyn i de to trådene 36530 og 58255, så hun er behørlig behandlet allerede (Ikke Sørensen denne gang).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.