Gå til innhold
Arkivverket

[#75230] HO: Hogne Tomassen Høysæter -Tuen - Førdestrøm fra Os til Sund

Gjest Kjellaug R. Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug R. Petit

I Brita Nilsdtr Kleppes familie var det Sjurd, hennes oldefar var Sjurd Andersson Koldal/Langeland.I de andre tilfellene er det ikke godt å vite, spesielt ikke for den 1. Sjurd du fant for Hogne og Magdela på Tuen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Nei, ikkesant? Han var jo første sønn i familien, og burde i teorien være en Thomas eller Johannes. Eller var Malene gift først, kanskje? Skulle vi kikke etter en vigsel mellom en Malene og en Sjur?Er det forresten noen forbindelse mellom Brita Nilsdtr. og Marthe Nilsdtr. Søreide?Visste ikke at Brita var fra Kleppe, forresten. Hvem var foreldre og søsken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Når jeg leser dåpsinnførslen i 1808 begynner jeg å lure på om det er Sjurd det står. Sammenlignet med andre innførsler skriver ikke presten s'ene på den måten, og ikke med liten s. ejurd: er et ord som jeg også finner igjen på venstre side...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

(12)Ang. Johannes Jonsen Li i Samanger og Magdeli Thomasdatter, og deres datter Mari.I skifte etter faren i 1798, er Mari oppført som g.m. Johannes Stensson?. Hun er født ca. 1769, ikke ca. 1791.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smart du, Lars! Det løser jo en og annen floke :)FS: Har da også bare registrert 'Haagensen' og ikke noe fornavn. Pussig at det er utelatt, men det stemmer jo fortreffelig med når Johannes skulle være født - og med alle mulige navnetradisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Innleggene om Hogne og Magdeles 1. barn, ja der fant du nok ut av det Lars, du har gode øyne! Og da stemmer det jo fortreffelig med Johannes sin konfirmasjon i 1827, han ble da sagt 19 år gammel: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=15&filnamn=kfsund16&gardpostnr=719&merk=719#ovre>LenkeSå er det problemet ute av verden.12 og 32) Har sjekket litt mer her. Jeg har Johannes Johannesen Bjørndal og Malene Nilsdtr Dommedal gift i 1812: LenkeHer står hun som Høysæter.Men jeg er enig med Kjell-Arne at det ikke kan være Mari Johannesdtr Lid - datter til Johannes Jonsson Lid og Magdela Tomasdtr Tysseland, hun blir nok for gammel.Jeg hadde ikke hennes ektemann, Kjell-Arne så det var fint.28) Heidi du spør etter Brithe Nilsdtr Kleppe.Hennes mor var Britha Monsdtr Kleppe og hun ble født utenfor ekteskp i 1757: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Samnanger i Os, Ministerialbok nr. A 4 (1669-1760), Kronologisk liste 1757, side 121. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeSamme lenke, venstre side er faren og moren public absolvert. Faren var Nils Nilsen Olland, men finner ingen på Aadland i Samnanger som kan passe, så jeg aner ikke hvem han er.I skifte etter far til Britha Monsdtr 1733-1780, ser vi at hun er gift i Bergen med skomaker Sivert Jensen (det står og i bygdeboka, men hennes uekte barn er ikke kommet med)Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24033/518 Britha Monsdtr ble gift med enkemannen Sivert Jensen i 1764: LenkeHan hadde før vært gift med en Cecilie Marie Nilsdtr i 1759: LenkeHun døde i 1762 etter å ha fått tvillinger, den ene døde.Sivert og Berthe fikk en sønn Andreas Mogensen i 1764: Dåp: Lenke Et drengebarn dør i 1764: LenkeSå får de en datter Selle Kristine i 1767: Kildeinformasjon: Bergen fylke, Nykirken, Ministerialbok nr. A 4 (1765-1775), Fødte og døpte 1767, side 22-23. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Britha/Berthe Monsdtr dør som sagt i 1780: LenkeDet ser ikke ut for at det er skifte etter verken henne eller mannen Sivert, det er synd. Ihvertfall ikke hos Sollied.Jegt finner ikke mannen død, så jeg aner ikke hvor det ble av han og barna.Britha Nilsdtr Kleppe har nok vokst opp hos bestefaren og hans andre kone på KleppeHun ble gift i 1781 med Johannes Hognesen Jarland nevnt over: LenkeLauvskard sier ingenting hvor hun kom fra.Britha Nilsdtr dør på Stolpane under Holdhus jan ell feb 1791, 35 år gammel står det (oppe til venstre): Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 11 (1789-1815), Kronologisk liste 1791, side 15. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fall du ikke har barna på Johannes Johannes. Bjørndal og Magdela Nilsdtr. Jarland (døpt 22.5.1785, død 1824 Børnesvågen, Sund): Niels døpt 2.10.1814 Fana, Kari døpt 20.8.1815 Fana, Malene f. 1818, Sund, Sund, Joseph f. 3.2. døpt 11.3.182 bosatt på Stølshaugen under Toranger (Austevoll).Johannes Johannes. Bjørndal har jeg f. ca. 1791 som sønn av Johannes Wincents Lepsøy (1747-) og Herborg Halvorsdtr Skåtun (1759- ca. 1793). De ble gift 30.6.1782 i Os. Da hun døde giftet Johannes seg på nytt med Agathe Michelsdtr. Børnes i 1793.Johannes andre kone Marie Jonsdtr. Fantoft døpt 18.12.1791 Fana. Barn: John 1824, Johannes 1826-1902, Malene 1827-1892, Ole 1830-1879 og Anders (1833-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

37) Har sjekket litt disse barna, Heidi, og det er noe som ikke stemmer her. De får en Kari i 1814: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8800&idx_id=8800&uid=ny&idx_side=-34>LenkeEn Nils i 1815: Permanent sidelenke: Lenke Dessuten finner jeg en Abelone (oppkalt etter mormor?) i 1818: Permanent sidelenke: LenkeJohn f 1824 er Malenes sønn: Permanent sidelenke: Lenke Men Johannes gifter seg opp igjen i desember samme år med Mari Jonsdtr : Permanent sidelenke: LenkeHun står som Tistad da hun gifter seg.De andre barna til Johannes og Mari er OK, har funnet dåp til alle.Men jeg finner ingen Malene f 1818. Dessuten finner jeg ikke Malene Nilsdtr sitt dødsfall i Sund. Kan det være at presten har skrevet feil fornavn på henne? Den eneste jeg finner død på Børnes i 1824, er en Abelone Nilsdtr Børnes (begravd 12/12-1824): Permanent sidelenke: LenkeAlder stemmer ikke helt, men det ser vi ofte. Hun må jo ha dødd etter Johns fødsel i oktober. Men det hørest jo litt underlig ut at han gifter seg samme dag 1. konen blir begravd, så jeg har vel oversett hennes dødsfall.Da Johannes gifter seg opp igjen som enkemann i 1824, står det at han er 33 år, dvs han skulle og være født 1791 som du sier, men er det ikke litt rart at han ikke har en datter Herborg dersom han er sønn til paret du nevner?Jeg ville ha trodd at moren het Kari ell. Karen, er det da mulig at han kan være sønn til Johannes Johannessen Eide og Kari/Karen Nilsdtr Bjørndal (uegte født)? Riktignok i 1793: Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Nei, vielsesdsagen er jo 12/9-1824!! Presten må ha skrevet feil morsnavn på John, det er den eneste foklaringen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Malene Nilsdtr Børnes dør 27/12-1822 og alder passer, så da er det et 'glipp' av presten med hensyn til sønnen John!! Det viser nok en gang at vi kan ikke stole helt på kirkebøkene heller!! Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Sund, Klokkerbok nr. A 1 (1816-1827), Døde og begravede 1822, side 103. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11694&idx_id=11694&uid=ny&idx_side=-101>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Kari Johannesdtr var f på Titlestad i fana og dør der 30/10-1814 4 uker gammel, nede til høgre: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fana, Ministerialbok nr. A 6 (1800-1815), Døde og begravede 1813-1815, side 240-241. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8800&idx_id=8800&uid=ny&idx_side=-77>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

(38)Fusaboken støtter deg i valg av foreldre til Johannes Johannesson Bjørndal. Dvs. uekte født i 1793 av Johannes Johannesson Eide og Kari Nilsdtr. Bjørndal 1771-1847. Der står at han g. 1814 med Magdela Nilsdtr. Høysæter i Fana 1814.Men direkte bevis har har jeg ikke funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Johannes og Malene fikk også datter Ragnilde i 1820. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=322&idx_id=322&uid=ny&idx_side=-16>LenkeMari Jonsdatter som gifter seg med Johannes er f.ca1791, kor denne garden Tistad er, er ikkje godt å seie, men ei som oppholder seg her i 1801 passer veldig godt. LenkeEin liten korreksjon på det eg skreiv i går, det er denne Mari Jonsdatter som blir født her, som har faren Joen Johannesen g. Maria Olsdatter. Denne Joen er født ca 1750, det skulle vel ikkje ha seg slik at Johannes Joensen g. Magdeli Thomasdatter hadde ein sønn med dette navnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Skal sjekke det, Oddvar, takk for innlegg.Her er da Kari Nilsdtr i tjeneste på Fusa prestegard og sønnen Johannes i 1801: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=f18011243&gardpostnr=195&personpostnr=3085#nedre>LenkeKan hun være datter til Nils Nilsen og Martha Kåresdtr? Vi har allerede vært borti en datter Gjertrud her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Denne Kari f 9/1-1817 er vel og deres: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Sund, Ministerialbok nr. A 11 (1816-1825), Fødte og døpte 1817, side 6. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=322&idx_id=322&uid=ny&idx_side=-6>Lenke Permanent bildelenke: LenkeBlant fadderne er Kari og Ane Dommedal: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Sund, Ministerialbok nr. A 11 (1816-1825), Fødte og døpte 1817, side 6. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.