Gå til innhold
Arkivverket

[#75266] Dis - forumet


Gjest Kjetil Sigvart Eidskard
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

HenningFor å avslutte denne diskusjonen for min egen del, føler jeg at jeg må svare på ditt innlegg (50)Hva jeg mener om hvilke diskusjonsforum jeg mener er best er min mening, og den har jeg full rett til å uttrykke.Og du vet overhode ikke hvilke avtale jeg har med NSF. (Jeg kjenner ingen forening med benevnelsen SHF som du i to innlegg henviser til, og som jeg spurte hva var). At du påstår at jeg kan stryke den avtalen med et pennestrøk viser at du gjetter, ikke kjenner fakta.Og mitt ståsted i forhold til DIS er nok godt kjent, og den har en velbegrunnet årsak. Heller ikke den kjenner du, selv om du tydeligvis liker å 'dømme' meg i den sammenhengen. At mange bare har godord om foreningen er bra, men nå et det en gang slik at jeg ikke er redd for å gi uttrykk for mine meninger, noe jeg absolutt har tenkt å fortsette med.Og det 'korstoget' både du og Otto (i en annen debatt) påstår jeg fører, så vet de som kjenner meg at det ikke er riktig.Nå er vel din klare advarsel for å publisere på min hjemmeside et mye klarere korstog mot meg, men jeg lar meg ikke hisse opp av den grunn. Jeg er ikke avhengig av om noen ønsker å legge sitt materiale ut hos meg. Det var bare ment som et tilbud, som noen allerede har takket ja til.Og mesteparten av mitt materiale kan ikke publiseres på Digitalpensjonatet, men mye er overført genealogi.no, og mer kommer til å bli det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Andersen

Jeg er enig i å avslutte dette for egen del, diskusjonen begynner å kjede meg.Det er vel ingen her som har spurt deg, hverken direkte eller på noen måte insinuert, hvilket forum som er best? Det er du selv som ikke skjønner hvorfor DIS skulle ha et eget diskusjonsforum - var det ikke?Jeg har nok tapt adskillig ansikt ved å betegne Norsk Slektshistorisk forening med forkortelsen SHF - det får jeg leve med! Beklager - jeg er jo selv medlem der og burde visst bedre enn som så.Jeg 'dømmer' deg ikke ut fra annet enn de signalene du sender her på forumet - i form av det du skriver, og de holdningene du legger for dagen. Det er det eneste jeg kan forholde meg til.På lik linje som deg, har jeg rett til å utdype mine meninger og jeg tror vi begge setter pris på at vi har den muligheten og at vi kommer begge benytte oss av dette.Jeg fører ikke noe korstog mot noen, men ønsket å gi mitt bidrag, i form av mitt syn, om det å 'overlate' sine slektsopplysninger til andre - uten å kunne ha kontroll for egen del.Jeg respekterer deg for dine standpunkter, og at vi har forskjellig syn på endel saker får vi kanskje bare enes om. Du får ha meg unnskyldt om du føler deg forfulgt av meg, men en som til de grader hevder sin avstand fra Dis som forening blir interessant for meg å følge.Selv er jeg glad for begge fora, noen er her - som ikke er på DisForum og vice versa. Flinke folk er det på begge steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Lars Ove Wangensteen (51)Så langt jeg kan se har jeg ikke drevet noe korstog mot deg. Så det vil jeg ha meg frabedt. At jueg er uenig med en del av dine synspunkt på en rekke områder, er noe helt annet. Det er uveksling av meninger og synspunkter.Jeg har fremhevet hva jeg synes om DIS og hva de står for og mine meninger om hva jeg prioriterer og velger av ståsted.Til den posetive siden, kan jeg nevne at jeg også lenge har hatt en link til din webside, på linje med andre sider (NSF, DA, DIS m.m.) som jeg synes er av interesse for meg og andre som bruker min webside som hjelpemiddel i denne hobbt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Jahren Mathisen

Jeg syns Wangensteen har flere gode poeng, spesielt innlegg 35.DIS-treff, er uansett definisjon, satt sammen av et utall baser som brukere over hele landet har bidratt til. Det at DIS gjør krav på denne informasjonen ved å stille ulike ultimatum ovenfor brukerne, som; 1. Du SKAL være medlem og 2. Du SKAL ha levert inn en oppgradering av egen base innen 180 dager for muligheten til å navigere rundt også i andres baser, virker for meg helt urimelig.Jeg har selv levert inn en base til DIS. Problemene startet da basen jeg har jobbet med ble underkjent. Den hadde store mangler fikk jeg beskjed om. Det var den umiddelbare responsen (eller takken!?) jeg ble konfrontert med. Ikke lenge etterpå ble det imidlertid klart at problemet ikke var min base, men 'bugs' i DISbasen.Når jeg valgte å publisere basen min på nett var hovedpoenget å gjøre informasjonen mest mulig tilgjenglig for andre, således var altså DIS et lite klokt valg. For DIS er min base, som alle andre, et produkt de kan lage butikk ut av.Jeg har altså et problem med det økonomiske aspektet. DIS forsøker, som jeg ser det, å lage forretning på jobben vi brukere selv har gjort. For meg blir det feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Johnsrud

Nå har ikke jeg vært medlem av DIS på noen år, men tok en kjapp titt i DIS-treff for å se om dataene jeg sendte inn for sikkert 5-6 år siden fremdeles ligger der. Det gjør de.Lurer egentlig på hvor lenge innsendte data fra tidligere medlemmer blir liggende før de blir slettet? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

(54): Eg trudde eg visste om lag kva DIStreff er for noko - men dette med 'butikk' og 'forretning' trur eg du må forklare.Kan eg (eller andre, eller kven som helst) kjøpe data frå DIStreff? Og om så er: Det er lagt ned ein del arbeid i å få DIStreff opp å gå og å vedlikehalde det. Kva meiner du er ein rimeleg timepris for å verdsetje dette arbeidet - og kor mange timar ville du tippe at det har teke? Når du seier 'butikk'/'forretning' kan vi vanskeleg oppfatte det annleis enn at du meiner du så at DIS har tent inn dette og går med overskot på denne tenesta ved å selje dine og andre sine data.Meininga med DIStreff er ikkje at du skal kunne publisere (innhaldet i) basen din. Meininga er at du skal kunne kome i kontakt med andre som granskar dei same menneska og slekta deira. Det er eit tilbod om samarbeid innafor DIS som du kan velje å vere med i - eller du kan fritt late vere.Eg brukar ikkje DIStreff - så eg har ikkje heilt følgt med alle diskusjonar oppgjennom åra. Men eg har eit vagt minne om at kravet om jamnleg oppdatering vart innført fordi det var ein del 'forvitra' data i systemet. Data som burde vore retta/sletta, utan at eigaren brydde seg om det, innsendarar som aldri brydde seg med å svare andre som tok kontakt, m.m. Det var gjerne folk som av ulike grunnar ikkje lenger var aktive granskarar/samlarar. Det vert ikkje noko sam-arbeid mellom passive deltakarar. Det kunne sikkert vore ordna på anna vis - men det som ofte elles eit spørsmål om korleis ting kan gjerast både enkelt og effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Jahren Mathisen

Når det er et krav fra DIS sin side at du skal være medlem for å kunne klatre i DIStreff, så kommer det økonomiske aspektet ganske naturlig inn da DIS også krever penger for medlemskap. Så ja, ved å betale medlemsavgift kjøper du samtidig data fra DISStreff. At det ikke er god butikk, betyr ikke at det ikke er et økonomisk motiv til stede.Ps. Om jeg ikke tar feil økte DIS veldig nylig medlemskontigenten med om lag 25%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Kjære KennethEnhver forening trenger penger. Dette gjelder fortballalg, motorklubber, fagfolreninge etc. Dette er nødvendig for organisasjonen skal leve og betale sine kostnader. DIS trenger også penger for å drive sin aktivitet.Distreff er i tillegg noe som DIS bl.a. yter sine medlemmmer.Når det gjelder kontingenten bør du også se når sist kontigenten ble satt og du vil bli overrasket. Alle kostnader stiger og dermed er det naturlig at også kontingen stiger. Den burde muligens ha vært indeksregulert hvert år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf B. Holte

Det er ikke ett krav å være medlem. Hvert enkelt medlem bestemmer selv om han eller hennes data skal være åpnet for medlemmer under vanlige vilkår, om 'alle' kan se informasjon om personer, eller 'alle' kan også se famlie strukturDIStreff er ikke en butikk, men i hovedsak en meldlemstjeneste. Satt sammen i god gammeldags dugnadsånd. Man må ikke være med på dugnaden, men de som er får selvsagt noe igjen for dette.DIStreff er lagd for å skape kontakt mellom folk med felles slekt. Det er fritt frem for alle til å ta stilling til om dette er ett tilbud som er verdt å benytte seg av. Vi har ikke A og B medlemmer.DIS Norge har tjenster kan være kun for medlemmer, eller åpne for alle. Det legges ned ganske mye arbeid for å tilgjenliggjøre ting som alle kan ha nytte av. Det er alltid noe som mener at alt skal være gratis og de som mener at man skal ha valuta for kontigenten. Kontigent økningen hadde forøvrig med andre forhold enn DIStreff å gjøre. Enten må aktivitetsnivået senkes, eller kontigenten økes.Jeg diskuterer gjerne DIStreff på slektsforum hvor det hører hjemme , under slektsfaglige diskusjoner 'DIStreff & Gedtreff' LenkeJeg blir forøvrig ikke å kommentere mere på denne tråden.PS jeg er utvikler og 'adminstrator' på DIStreff, så det ikke er tvil om min bakgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Otterå

Det forundrer meg at en enkel liten kommentar om DIS-forum (1) kan skape en debatt som dette. Er det ikke bra at vi har flere fora som kan utfylle hverandre? Noen ganger har vi nytte av Digitalarkivets debattforum, noen ganger Dis-forum. Vær glad for at vi har disse mulighetene!Dette forum og DIS-forum er organisert på helt forskjellig måte, og jeg tror spesielt nybegynnere finner seg lettere til rette hos DIS. Jeg betaler med glede de 400 kronene til DIS (tilsvarer vel tre kinobilletter). Når Digitalarkivet er gratis er det jo bare fordi 'noen andre' betaler utgiftene. Og hvorfor skal alltid 'noen andre' betale det det koster å drive noe vi kan ha nytte og glede av? Det gjøres så mye gratis dugnadsarbeid både her på brukerforum og på DIS-forum at vi vil aldri komme i nærheten av å bidra til særlig 'butikk' for noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Christophersen

Til Hanne Johnsrud i innlegg 55.Kun bidrag innsendt før 2000 vil komme til å bli strøket ved overgang til SQL-basert database på nett da dette er et format som ikke inneholder slektsrelasjoner. Det eneste unntak i såfall vil være registre til kilder som Saltenskifter og et par andre test-prosjekter som folketellingene for Ringebu.Alle som har bidratt med data på familiekoplet form har full adgang til å klatre i databasen, dvs. kunne klikke på de andre personer i familietreet som ikke er probanden.Klikk på probanden gjør derimot et nytt søk med eksakt det navnet og sted og vil vise de man med sannsynlighet ville fått tilslag mot ved innsendelse av nytt datasett.Visning av anetavle er en UTVIDELSE av hva man får presentert og er en gulrot for å få medlemmene til å vedlikeholde sine data i basen og ikke bare sende inn i 2000 og så surfe videre med samme adgang til alle andres bidrag, som de som er flittige og liker å dele med andre de slektslenkene og evt. strays som de har funnet, og som kan være nettopp løsningen til DIN STORE slektsgåte. Hensikten med DIStreff er å skape en automatisk slektsbyttedag som er i drift 24 timer i døgnet, 7 dager i uka og 365(366) dager i året hvor innsending av data medfører at du får utført et søk mot databasen av de data som har en viss kvalitet, dvs at minst en begivenhet i den enkelte persons liv kan dokumenteres overfor en automatisk parser som identifiserer både årstall for begivenheten og soknet evt. kommunen for begivenheten, f.eks. dåp at man har registrert idet minste året for dåpen og hvilket sokn.Et bidrag som har generert f.eks. 10000 linjer med tidslinjer, f.eks. med snitt på to tidslinjer pr person i databasen din, vil lage 10000 søk mot basen og lage rapport om alle de tilslag du får.Finner du interessante tilslag med høy sannsynlighet for er samme personer og mange tilslag mot samme bidragsyter, så er dette en typisk slektsforsker som det er en god ide for å ta kontakt med for utveksling av mer informasjon.For å minske sannsynligheten for falske positive tilslag kommer klatremuligheten i DIStreff-websiden inn. Tast inn navn på de personer du får 8-nivå tilslag (samme navn, samme sted, samme årstall for start og stopp av tidslinje, og tilslag på samme måte mot minst en av foreldre eller barn) så kan du se om foreldre, besteforeldre, oldeforeldre og tippoldeforeldre er de samme, evt. om vedkommende også har MER opplysninger om disse.At ressursen også kan utnyttes til å presentere sine slektsdata burde da være et pluss som egentlig er litt utenfor målområdet vårt. Og det at for dårlig dokumenterte aner blir fjernet er også et gode fordi da er det et incentiv til å gjøre registreringene bedre frem til neste oppdatering.For de som registrerer sognet, f.eks. Tørdal i Drangedal, så blir det laget TO tidslinjer for personen, en med Tørdal og en for Drangedal siden Tørdal ligger i Drangedal kommune. Det medfører at man får tilslag mot materiale som er sendt inn hvor Drangedal kommune er eneste identifikasjon for dåpen av Ole Olsen.Hvis man ikke har noen begivenheter registrert med både tidspunkt og sted eller at stedet ikke kan identifiseres, så vil personen ikke bli trukket ut. Dette medfører i såfall et brudd i en lenke, rett og slett fordi lenken er for dårlig dokumentert.Det lages første gang man bidrar en komplett oversikt over alle slike som ikke passerer filteret. Hvis man ønsker slike rapporter laget senere må man lage bidraget selv. Da laster man i såfall ned GEDtreff (som undertegnede utvikler for å forenkle arbeidet med å lage bidragene, samt bespare masse tid på å lage, f.eks. å lage et bidrag fra en 25000 person stor Gedcom-fil med kanskje opptil 5000-10000 norske stedsnavn på ustandardisert format tok tidligere opp til et par dager å kjøre gjennom om alle stedsnavn skulle slåes opp i leksikon og atlas. Med GEDtreff tar dette få minutter. Programmet er skrevet i Delphi 2006 og er på ca. 150000 egenskrevne linjer kode.PS. jeg er altså utvikler av tjenesten ang. analyse av GEDCOm-data og koordinator av databasesammenkjøring.Den driftes på ideell basis, dvs. ulønnet arbeide.Så jeg anser meg ellers som inhabil i videre diskusjon og vil kun fortsette diskusjonen i rette forum :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Jahren Mathisen

Til Jørgensen (58)Argumentet ditt blir galt for de av oss som har surfet litt rundt i ulike slektsbaser. Det er nemlig ikke alle som tar seg betalt for registrering av, og søk i tilsvarende baser.Til Holte (59)Jeg er ikke videre forbauset over at du, som administrator i DIStreff, forsøker å underminere den økonomiske delen. Ordet 'medlemstjeneste', slik jeg leser det, er bare et forsøk på å underspille det jeg mistenker å være det egentlige faktum - at mange (kanskje til og med flesteparten) betaler medlemsavgift nettopp for å få tilgang til denne basen.Selvsagt har dere også A og B-medlemmer. Hva med de som kanskje har tatt seg en litt lang sommerferie bare for å komme hjem å oppdage at de ikke lenger har tilgang til DIStreff basen? Ovenfor den personen markerer dere tydelig at han/hun har tatt seg en vel lang sommerferie ved å nekte tilgang. Verdsetter dere medlemmer på lik linje så ville dere også gitt medlemsprivilegier på lik linje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

KennethEn aktivitet koster penger og noen steder må disse pengene komme fra. Hvis f.eks. DIS skulle drive sin aktivitet uten å ha pengr for å betale for nett, servere etc. Hvem skulle da betale for dette hvis ikke det var medlemmene.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Thorvaldsen

Kenneth:Du er klar over at du betaler medlemsavgift her på DA også? Her er den faktisk påtvunget alle innbyggere i Norge, uansett om de vet om tjenestene eller ikke og uansett om de bruker dem eller ei. Vet du hva vi kaller den medlemsavgifta? Jeg tror du vet det og om du har vært en snill og gavmild gutt så sender han Jens deg litt i retur i slutten av juni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Thorvaldsen

Kenneth:Du er klar over at du betaler medlemsavgift her på DA også? Her er den faktisk påtvunget alle innbyggere i Norge, uansett om de vet om tjenestene eller ikke og uansett om de bruker dem eller ei. Vet du hva vi kaller den medlemsavgifta? Jeg tror du vet det og om du har vært en snill og gavmild gutt så sender han Jens deg litt i retur i slutten av juni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

(57, 62): Dette er vel meir påstandar supplert med personleg oppgulp enn rasjonelle argument.Det du seier inneber at når ein organisasjon har temakveld for medlemer, så er det ein kommersiell aktivitet ('butikk') - fordi det kostar pengar å vere med. Og vi som ikkje er med på møtet, er altså 'B-medlemer'. Og når fotballaget (utan ambisjonar over 6-divisjon) har trening for 7-åringane, så er også det ein kommersiell aktivitet...? For poden må vere medlem, må vite.Du svara ikkje på spørsmålet om penge-verdien av (dugnads-)arbeidet med DIStreff. Dersom det økonomiske var motivasjonen, slik du seier, burde nok DIS heller leigt ut Alf og andre sin dugnadsinnsats på den kommersielle marknaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

(62)... ein ting til: Kor stor del av DIS-medlemane som brukar DIS-treff er eit kvantitativt spørsmål nokon sikkert kan svare på.Kan du talfeste (i %) kor lågt det må vere for at du skal trekke tilbake påstanden/føresetnaden om at 'mange (kanskje til og med flesteparten) betaler medlemsavgift nettopp for å få tilgang til denne basen.' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg har vært medlem av DiS siden jeg begynte med slektsgransking og er fornøyd med den hjelp jeg har hatt behov for der, ikke minst på DiS-treff. Noe av det som imponerte meg da jeg sendte inn mine data, det var at det ble levert til en 'fadder' som gikk gjennom mine data og rettet opp feiler som var gjort. Da det var gjort fikk jeg de tilbake med alle rettinger!Mange flere burde vurdere å bli medlem!Med vennlig hilsen Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Puh, - 68 innlegg etter omkring 4 dager, er ikke det nok ?Ikke alle er enige om DIS, ikke alle KAN heller bli enige ser det ut til, men så får enhver finne ut for seg selv hvad som passer best for hans- eller hennes behov.Det meste er nå sagt flere ganger. - OK, det er en privatsak hvad man vil ha, og om jeg vil lese DA 75266. Debatten kommer sikkert til å fortsette en lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Jeg er en av dem som er et fornøyd medlem av DIS og reagerer ikke på at medlemskapet øker til 400. Synes jeg får mye igjen for det. I tillegg så får du rabatter på en hel del varer og tjenester som f.eks internett og andre abonnementer som den enkelte DIS forening måtte ha av databaser som koster en del kroner. Tror faktisk at jeg kommer ut på pluss siden økonomisk. Alle foreninger må ha penger for å kunne drive. Alt kan ikke være gratis! Jeg har ikke bidratt med noen gedcomfil til DIS treff enda, men det kommer kanskje til å skje. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Jahren Mathisen

Til Ertesvåg i innlegg 66, 67.Jeg tror kanskje du burde slå opp på 'dugnad' i en ordbok å reflektere litt rundt hva som står før du uttaler deg så bastant. En dugnad referer til en eller flere personer som gjør en ulønnet arbeidsinnsats, en arbeidsinnsats som gjerne blir gjort på vegne av et fellesskap en gjerne har tilhørlighet til selv. Med andre ord; de av oss som har bidratt med data til DIStreff basen utgjør en betydelig del av denne dugnadsinnsatsen. Ting er ikke slik som du og et par andre forsøker å fremstille de. Det er ikke kun et par tre stykker som sitter, uselvisk, dag ut og dag inn og gjør en innsats på andres vegne. I flere av brukerbasene ligger det mange timer, noen tenker kanskje på det som sitt livsverk.Det at DIS etter beste evne gjør krav på denne jobben og bruker den på en bevisst måte etter eget forgottbefinnende, det reagerer jeg på. Jobben vi har gjort som samtidig også ganger andre DISmedlemmer, og ikke MINST DIS selv, blir dessuten verdsatt på en ytterst betenkelig måte.Jobben i seg selv er ikke bra nok, oppdaterer du ikke basen innen 180 dager så går du fra A til B-medlem.Jeg tenker nå på mitt DISmedlemskap som en lite gjennomtenkt beslutning og har således meldt meg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Ja visst Kenneth (71), det er det det dugnad er snakk om... (og har god og omfattande kjennskap til fenomenet). Eg veit også om lag kor mange som har sendt inn bidrag (statistikk på DIS-sidene).Problemet er din påstand om at dette er 'butikk' - det er ein påstand som du no eigenhendig slår i hel.I tillegg har du misoppfatta kva DIStreff er. Det er ikkje ein stad der ein publiserer data - eller finn publiserte data. Det du finn i DIStreff held ikkje mål som publiserte data, og det har aldri vore meininga heller.Eg reknar meg ikkje som B-medlem, og eg trur ikkje resten av dei 80-90% av medlemane som ikkje har sendt inn noko til DIStreff, reknar seg som det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Jahren Mathisen

til 72.Nr1. Jeg vil gjerne se kilde på det tallet du kommer med. Nr2. Hvordan kan du påstå at jeg egenhendig slår i hjel argumentet om at DIStreff er butikk? Uavhengig av hva du måtte skrive i neste innlegg så vil jeg fremdeles konkludere med at DIS ville hatt færre medlemmer, og lavere fortjeneste, om det ikke var for måten de har lagt opp DIStreff. For meg er det intet annet enn kynisk og spekulativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

(73) Novel... du vil ikkje grunngje eigne kvantitative påstandar, men ber meg dokumentere mine? Svaret (statistikken) fann eg på medlemssidene til DIS, der eg som medlem har tilgang.Tenk deg om... stikkord 'dugnad' i (71). Du deltek friviljug, om du deltek. Ja, det er mange som deltek, på ulikt vis - friviljug.Kva er 'forteneste' for ein organisasjon som DIS? Pengar? Makt? Ære? Eller kontakt og samarbeid mellom menneske med sams interesser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Jahren Mathisen

Hehe (74). Tror ikke så mange som klikker rundt på disse sidene kjøper kildereferanser av den typen der uten videre.Ut fra denne og en annen tråd er det tydeligvis ikke bare jeg som er skeptisk til DIS. Jeg håper virkelig ikke at medlemskurven til DIS vil fortsette oppover uten at andre aktører utfordrer de litt. Tipper at en slik trend bare vil fortsette i samme spor som i dag - høyere kontingent, flere sperrede områder. Til syvende og sist sitter det noen få 'knekter' på toppen som håver inn gryn på det som i utgangspunktet var et produkt av din og andres behjelpelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.