Gå til innhold
Arkivverket

[#75278] Bestemors hemmelighet - en sønn født i Trondheim

Gjest Maya Lillemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Det samme sier jeg, og jeg har også en sak hvor jeg har gitt opp å lete. Min mors far fikk en datter i 1933 som vi ikke har navn på(men navn på moren og han selvfølgelig), og han bodde nettop i Trondheim. Jeg kan jo kanskje hente noen tips videre her i denne debatten. Nå har jeg vært i kontakt med Trondheim byarkiv tidligere, men der er det 80-årsgrense for å få opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei Karin, Anne J, Anne Lise og Anne KJeg er så glad at dere følger meg i denne saken, og jeg skal gi dere alle opplysninger jeg får. Dette kan jo være til hjelp for mange.Makan til service de har vist i Trondheim Byarkiv skal man lete lenge etter, jeg skrev jo bare litt av essensen her i debattforumet. De har jo faktisk forsket litt for meg de også.Tusen takk for at dere viser til linker hvor jeg kan lese om hvor bestemor bodde og oppholdt seg under denne tiden.Jeg har en fantastisk mor som husker utrolig mye i den tiden hun ble kjent med bestemor (farmor) men denne hemmeligheten her, har ingen i familien hatt noe anelse om.Gurimalla hvor spennende dette er, tenk om jeg kom enda et stykke på vei.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Kan det var riktig Kalmar Marius jeg har funnet her som gifter seg med Ingeborg Kaalaas?Se øverst til venstre:LenkeDenne skriften har jeg vanskeligheter med å tyde, noen som kan tyde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Kalmar Marius Thun, født 19/8-1883 på Otterøya som ligger i Fosnes kommune i Nord-Trøndelag. Hans far er Ole Bertinius (?) Thun. Her er dåpen til Kalmar Marius, se nr. 71: Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Fosnes, Ministerialbok nr. 773A07 (1870-1887), Fødte og døpte 1883, side 97. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6804&idx_id=6804&uid=ny&idx_side=-100>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Konfirmasjonen til Kalmar Marius, her er det bedre å lese foreldrenes navn: Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Otterøy i Fosnes, Ministerialbok nr. 774A02 (1887-1903), Konfirmerte 1898, side 126. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3802&idx_id=3802&uid=ny&idx_side=-120>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei RandiTusen takk for oppklaringen, da er det riktig person som jeg har funnet.Leser at vielsen skal foregå i Kristiania, så jeg får lete etter vielsen der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy Paulsen

VielseKildeinformasjon: Buskerud fylke, Bragernes, Ministerialbok nr. III 8 (1909-1921), Ekteviede 1915, side 210. Permanent bildelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb10040805211166.jpg>Lenke barn - Inger født Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Bragernes, Ministerialbok nr. II 10 (1911-1922), Fødte og døpte 1916, side 128. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei Tommy Du verden så flott at du fant vielsen i Bragernes kirke, jeg var sikker på at dette skjedde i KristianiaAt du finner det første barnet er jo fantastisk.Dette forteller jo at Kalmar Marius Thun ikke ville vedkjenne seg farskapet til 'Arne'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Sendte en forespørsel til IKA-Trøndelag og har fått bekreftelse på at bestemor var på Carl Johans Arbeidsstiftelse hvor hun kom 3 april 'udgik efter eget ønske' den 4 mai 1915Under anmerkinger står det 'Mo i Ranen'Dette kan bety at hun kom derifra og at det ble søkt refusjon for utgifter for oppholdet på Arbeidsstiftelsen eller at hun reise dit (foreldrene bodde i Mo i Rana)Pga 100 års sperrefrist kan de ikke opplyse mer, men du verden 5 år går jo så fort eller....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Dette har du 'rett' på å få vita som direkte opp/nedagåande slekt.Eg har hatt med slike saker å gjera, og då har eg fått info om at dersom slekta sjølv skriv eit brev og fortel kvar/kva/kven, så får dei opplysningane.Dette er iallfall det eg har blitt fortalt frå Interkommunalt Arkiv i Finnmark, og det same for Rogaland. Men dersom det gjeld info om barnet, er det det der ersperrefrist på? Då er eg meir på 'gyngande grunn' :-))Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei MariannMulig jeg ikke leste svare godt nok, det står faktisk nevnt følgende; 'ikke bidro mye når det gjelder pekepinn for hvor de dro videre, men det er hvertfall en dokumentasjon på at de var i arbeidsstiftelsen en måned'Slik jeg tolker dette, tok nok bestemor Arne med seg.Bestemor nevnte en gang at hun hadde bodd på Alstadhaug, kanskje det var dit hun dro? Jeg har søkt i kirebøkene tidliger for Alstahaug for inn og utflytting men har ikke funnet henne der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Har kontaktet Vestre Aker - Nordre Gravlund og får tilbakemelding om at Marius Thun født 19.08.1883 død 05.04. 1979 er begravet på Eiganes gravlund, Stavanger. Og har sendt en forespørsel.Finner en sønn Bård-Arvid av Marius og Ingeborg født på Nøtterøy 7 januar 1922, deres 2 barn, se nr. 49: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1306&idx_id=1306&uid=ny&idx_side=-107>LenkeOg dåpen til Bård-Arvid, se nr. 6:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei SolveigTusen takk for oppklaringen, da får jeg søke etter barn nr.2. Trodde jeg skulle være heldig å finne det første barnet konfirmert på Nøtterøy eller i Stavanger men har ikke klart å finne henne. Hun kan jo være død som barn.Det tredje barnet; Bård-Arvid finner jeg heller ikke konfirmert. Virker som om de flyttet en del

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Hvis du ønsker å finne nålevende etterkommere går det an å søke i telefonkatalogen, men alle opplysninger om nålevende må selvsagt holdes utenfor Brukerforumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei EldbjørgDer ga du meg et tips og har funnet noen som kan være interessante å kontakte.Har kontaktet fylkesmannen i Buskerud som videre sendte meg til Statsarkivet i Kongsberg for opplysninger som jeg fikk tilsendt(kort utdrag):Pike Marie Emilie Lindseth f.t. paa Karl Johans stiftelse, ansøker bidrag paa Ungkar Marius Thun. Hun er kommet til byen for et par maaneder siden. Barnet har hun med sig paa stiftelsen. Barnets far skal være hjemmehørende i Holmsbu, har været i arbeide ved O. Gravem entreprenørforretning i Akersveien 15, Kristiania. Barnet daapsattes vedlegges.Videre står det nevnt at bestemor forpleies av fattigkassens regning mot refusion fra Narvik som anslås til kr.24 pr. måned. Barnefaren pålegges kr.15,-Marius Thun nekter farskapet, han sier han ikke kjenner barnemorens navn. Han opplyser at han var i Dunderlandsdalen i tiden midten av mai til 8 august 1914, og det må være denne tiden 'Arne' ble unnfanget.Det viser seg at Marius Thun har enda et uekte barn 'Hans' født 10 april 1910 med Gunhild Skagen fra Hitterdal og betaler kr.120 pr. årDenne 'Hans' har jeg ikke klart å finne i noen kirkebøkerJeg har igjen sett igjennom de få tingene etter min bestemor og finner i ei salmebok hvor det står: Denne bog tilhører Marie Lindseth Sportsplassen. Jeg finner Sportsplassen i Skien og i Oslo og har sjekket kirkebøker, kanskje å finne Arne der, men litt vanskelig, ang. hviken kirkebok adressen tilhører

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei Gro BeritDet kan nok stemme fordi jeg leser et annet ord som forretning er skrevet med samme a og da er det vel Skogen som du nevner det riktige etternavnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Her er Hans Berhard: Hans Bernhard Skogen f.29.06.1910 d.17.12.1993 begr.22.12.1993 Haug gravlund Øvre Eiker HaugDette fann eg på Dis sine Gravminner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Veit ikkje om det betyr noko, men det står ein anmerkning ytterst til høgre, der du fann dåpen til Hans Bernhard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei MariannSå flott at du fant ut når og hvor Hans Bernhard ble begravd, så tusen takkInformasjonen i høyre marg er nyttig informasjon, som viser til at han bor i Hurum.På DIS-treff finner jeg en Alfred Bertniussen Thun født 1885 i Fosnes g.m. Mathilde Eriksdt f. 1881 i Hurum. De får datteren Molly Alfrida Thun f. 1907Marius Thun og denne Alfred har samme foreldre, ergo er de brødre. Så han oppholder seg antakelig hos broren Alfred

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.