Gå til innhold
Arkivverket

[#75278] Bestemors hemmelighet - en sønn født i Trondheim

Gjest Maya Lillemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Maya Lillemoen

Hei Grete og Anne JJeg er nok enig i at dette ikke er min Arne, og folketellingen bekrefter jo dette. Tusen takk så langt. Jeg får bare fortsette å lete....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eg har spurt eit par eldre folk om dette med namnet, og eg må dessverre fortelje deg at sjansen er SVÆRT stor for at barnet har fått nytt namn. Ei meinte at det var den vanlegaste praksisen når det gjaldt adopsjon av spebarn -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei Aase Ja det er dette jeg tror har skjedd. Når jeg leser kirkebøkene leser jeg på fødselsdato og dåpsdato, men sjansen for å finne ham er vel minimal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Hei,Hvis det var vanlig praksis at adopterte barn fikk nytt navn, så har jeg funnet en Knut Loraas f. 23 mars 1915 i Kommunetellinga for 1925 Trondheim. Han har en bror Bernold f. 29 mai 1915.LenkeKnut Loraas døde i 1985, gravlagt ved Østre Fredrikstad gravlund.Aud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Mine gamle damer påpeikar ein par ting til: Eit adoptert barn har oftast forholdsvis gamle foreldre, og er som regel eldst - ikkje mange som adopterte meir enn eitt barn påstår dei, men rett som det var melde dei eigenfødde borna seg når det fyrst var adoptert eitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Litt tankespinn rundt innlegg 104: en familie har to barn født med bare to md mellomrom - hvis Knut er Arne og er dermed ikke barn av denne familien, (familien har en ektefødt sønn født samme år). Kan dette være slekt som stiller opp for en enslig mor/slektning som trengte hjelp? (tror ikke en familie hadde tatt til seg et helt ukjent barn siden de hadde egne barn). Kanskje man burde lete etter røttene/familien til dette ekteparet og se om det kan være en sammenheng her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Du verden hva dere finner, sjekker opp og ser ting med andre øyne, helt fantastisk, så tusen takk.Denne Arne er vanskelig å spore. Det som er så vanskelig er hvilken vei bestemor tok da hun skrev seg ut fra stiftelsen. I håp om han blir konfirmert leter jeg meg gjennom de utrolige mange kirkebøkene for konfirmerte og døde. Hun kan ha tatt toget sørover eller båt langs kysten. Jeg er utrolig takknemlig at dere følger meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Har blitt så utrolig fenget av denne saken,ønsker så masse for din skyld,at en eller annen finner finner ut hvor det ble av denne ukjente onkelen din.Lykke til Maya,håper du finner ut av det en dag,leter litt innimellom jeg også og skvetter litt hver gang jeg finner en Arne født i 1915 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Berre på DISNorge sine gravminne er der 97 personar med den rette fødselsdatoen. Rett nok er minst halvparten kvinner, men likevel er der mange å velje i - !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei Aase R Dette var et flott tips, tusen takkJeg finner en interessant person på Gravminner: Siegfried Heinisch født 23.03.1915, som dør 27.12.1941. Han er gravlagt på Krigskirkegård - Havstein i Trondheim kommune. Jeg har ikke klart å finne ham i kirkeboka for Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Lyng Huse

Jeg tror ikke at du finner Siegfried Heinisch i kirkebøkene for Trondheim. Tyske myndigheter er sannsynligvis de du bør henvende deg til. Ved søk på Gräbernachweis des Volksbundes Deutsche Kriegsgräberfürsorge er hans fulle navn Siegfried Ernst Heinish f. 23.03.1915 d. 27.12.1941, og hans stilling var Gefreiter dvs. korporal (sannsynligvis i hæren) da han døde. http://www.volksbund.de/graebersuche/Vennlig hilsen Kirsti Lyng Huse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei Kirsti Da er tydeligvis denne karen av tysk opprinnelse. Jeg har en magefølelse at min Arne døde før 1953. Det har blitt meg fortalt at bestemor fikk et brev hvor hun bare gråt og gråt, brevet det brente hun og hun fortalt aldri om innholdet i brevet til noen, bare at det kom nordfra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Din Arne kan jo ha vokst opp i Nordland hos familie der Maya :o)Kanskje tok din bestemor turen nordover med Arne fra Trondheim.Min farmor fikk en datter før hun ble gift med min bestefar og jenta vokste opp på gården hos min farmors foreldre, som pleiedatter der og faren betalte bidrag for henne.Det bør vel være en bidragssak på din Arne også, som forteller mer enn det du vet hittil.Jeg ser at barnefaren nektet for farsskapet, men din bestemor ga seg tydeligvis ikke på det, for det nevnes jo i november 1915.Narvik og Mo i Rana er nevnt, kanskje ligger det noe mere der?Bare et forslag fra min side :-)Lykke til videre ihvertfall!Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei Rigmor Jeg har gjort meg noen tanker om dette og grubler litt over at jeg ikke finner Arne konfirmert i Mo. Bestemor fortalt meg at hun bodde på Alstahaug en tid, men finner ikke noen spor av henne eller Arne der. Bestemor ankommer Trondheim ca 3 mnd før fødselen. Hvor hun reiser i fra har jeg heller ikke funnet ut. Mulig det er noen kirkebøker som ikke er skannet enda.Jeg har nå sendt en forespørsel til Byarkivet i Oslo om de kan finne ut noe i Bidragsfogdens Arkiv i Kristiania

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Lyng Huse

Se Digitalarkivet: Dødsfall i Trondheim 1908-1930 med lakuner. Arne Thun død 18.02.1916 på Trondhjems sykehus, ugift, bosted Mellomilen 2, alder 11, intet å skifte, mor Marie.Alder er oppgitt til 11, dette kan vel være en skrivefeil slik at det kanskje skal stå 11 måneder, og i så fall passer det jo i forhold til fødselsdato.Adressen Mellomilen 2, omfatter iflg. Trondhjems Adressebok 1916 Vestbyens Barnekrybbe (Trondheim kommune).Kirkeboken for Ilen menighet (på folkemunne heter det Ila idag) døde 1916 er ikke skannet, men du kan jo prøve deg på en telefon?Vennlig hilsen Kirsti Lyng Huse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

I så fall er ein tilbake til det som blei diskutert frå (31) og utover - etter opplysningane ved vigsla skal ikkje dette fyrste barnet vere i live. Men det kan sjølvsagt vere feilskriving eller feil gitt opplysning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

For meg ser det heilt klart ut, at denne Arne som Kirsti viser til er rett barn. At han har vore 11 mnd, sidan det berre står 11, det står at han heiter Thun, og at mors namn er Marie.Du får sikkert meir opplysningar (som Kirsti skriv) dersom du ringjer krk.kontoret og ber om å få opplysningane direkte frå boka.Er ikkje alltid at dei som har 'lagt det inn' på data har klart å få med alt som står, sjølv om det kanskje står 11 mnd. i boka.Trur at Kirsti har funne rett barn, men ingen _veit_ før krk.boka er sjekka :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei Kirsti, Aase og MariannÅ' for en herlig dag, endelig er Arne funnet. Dette må være riktig Arne. Og som du nevner Aase er det nok riktig at barnet var død da far ble døpt.Har sendt en forespørsel til Trondheim om oppslag i kirkeboken, men det har jo egentlig Kirsti gjort. Men for å være helt sikker får jeg det bekreftet en dag, og gir dere tilbakemelding. Tusen hjertlig takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Et lite spørsmål; er det noen som kjenner til Vestbyens Barnekrybbe? Noen som sitter på Trondheims byleksikon?Det hadde vært utrolig interessant å vite litt om stedet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Under krigen var to av byens barnehjem nedlagt, Vestbyen Barnekrybbe og Fridheim. Ved frigjøringen var det stort behov for barnehjemsplasser, men byen hadde bare tre tilbud: - Trondheim kommunale Mor- og spedbarnshjem i Møllebakken - Frelsesarmeens barneherberge Øvre Engen (Lykkebo) - H. W. Finnes barnehjem.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei Ann-Mary, dette var interessant lesning, så tusen takk.Jeg sendte en forespørsel til kirkekontoret i Trondheim som henviste meg til Statsarkivet i Trondheim, men kirkeboka var ikke ankommet enda.Men jeg fikk tilsendt opplysninger fra Trondheim byfogd: Dødsfallprotokoll 1915-1917: 18. februar 1916, Arne Thun 11/12 aar gl. Mellemiden nr.2. døde paa sykehuset (uægtefødt). Moren er pike Marie Lindseth. Anmeldt av Støseth. Dødsattest fra dr. Erichsen av sykehuset.Da har jeg fått bekreftelsen på det Kirsti skrev om (118) at dette er riktig Arne.Så tusen takk for hjelpen alle sammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.