Gå til innhold
Arkivverket

[#75300] Foreldrene til sogneprest Niels Engelhart (c. 1668-1719)?

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lisbeth Akerholt

Men jeg kan jo kaste fram en hypotese om at det gikk dårlig med Daniel Engelhardt etter hvert, og at han 'stampet' sølvtøy til Bastian With for å få nødvendige kroner mellom hendene....Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

En liten digresjon. Meldal kirke fra 1651 var gruvefolket fra Løkken verks kirke. Her er det døpt mange 'gruve-barn' opp gjennom tidene. Den gamle kirken brant ca 1988. Løkken verk fikk egen kirke etter hvert.Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg leser navnene på arvingene i skiftet etter Bastian Tostensen Witt (White) rett, er det altså 'hans efterlatte Hustrue Elisabet Sophia From', samt 'den Sl: Mands 2de SKulds [særkulls] børn paa den anden Side Nemlig Andreas Bastians: Witt, Samt Doret Elisabet Bastiansdatter Wit som og indfant sig paa Arvetomten med sin (..) Mand Hr. Christopher (....), item den anden Kuld børn Nemlig Jørg Bastiansen Witt lidet ofver 5 Aar gl. og Bastian Bastiansen Witt 4 Aar gammel'.De to førstnevnte barna må da være Bastians sønn og datter med Libeth Steensdtr. Henning. Sønnen Andreas da (etter tradisjonen) oppkalt etter Lisbeths første ektemann, Andreas/Anders Engelhart.Er det noen som greier å lese etternavnet til Doret Elisabet Bastiansdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Eit oppslag i Gards- og ættesoge B1 for Gjemnes på Nordmøre (Leivdal 1983) viser at Femmer er rett. Christoper Hansson Femmer var gardbrukar i Torvika og vart gift med Dorothea Elisabeth Bastiansdotter White i 1708 står det der (s. 137). Dorothe skal i følgje same kjelda vera født i 1689 og døydde 1760 i Torvika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Dorothea Elisabeth Bastiansdatter Withe (1689-1760) var 1. g. gift i 1708 m. Christopher Hanssøn Femmer (1681-1728), proprietær i Torvikbukt (død på Bøen i Torvik), og 2. g. i 1732 m. Erik Sivertsson Sørdal (1701-1771).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha. Dorothea Elisabeth kan jo gjerne være det eldste barnet til Bastian Whithe og Lisbeth Steensdtr. Henning, selv om sønnen Andreas, etter vanlig skikk, er nevnt først i skiftet etter faren. Andreas Engelhart, som levde ved skiftet etter Steen Henning i 1677, bør vel da være død en gang rundt 1680.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(38:) Jeg beklager at jeg foreløpig ikke har rukket å oppdatere nettsiden min med (den 'nye') opplysningen om at Lisbeth 'Hansdatter Henie' istedet er datter av masmester Etienne Henin, alias STEEN Henning, sønn av valloneren Jan/Jaen/Johan (Joes ?) Henin (c1575-1630).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Ein kan jo nemna at Christopher Femmer og Dorthea White hadde ein son, Hans som i følgje den tidlegare nemnde bygdeboka vart justisråd og magistratpresident i Kristiansand. Han vart gift med ei rådmannsdotter som heitte Karen Lund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tilknytning til (41): Hans Femmer i Kristiansand hadde en bror som også var justisråd - Nicolai Femmer. Han ble byfogd i Arendal, og som en kuriositet kan jeg jo ta med at han var tippoldefar til den berømte (eller beryktede) forfatter og 'Christiania-bohem' Hans Jæger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Ser at Bastian With gifta seg i Meldal den 30. september 1683. Namnet på brura står ikkje. I 1684 var Lisbeth, Bastian Withes introdusert på Grutsetra (Plassen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Jada, det var kyrkje på Grutsetra og restar av murane kan ein sjå den dag i dag, saman med murer av dei små husa som arbeidarane hadde. Det er ei interessant vandring i historia å rusla rundt i dette området. Den fyrste kykjeboka som er bevart for dette området (frå 1682) omfattar tre kyrkjer, nemleg den i Meldal, den i Rennebu og den på Grutsetra el. Plassen.Grutsetra ligg litt aust for Løkken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Forresten, når eg tenkjer meg om, - kan det vera smeltehytta på Svorkmo som vart kalla Plassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til (45): Hjertelig takk. Da kan vi nok slå fast at Lisbeth Steensdtr. og Bastian Withe giftet seg 30/9 1683. Dermed må altså Andreas Engelhart være død en gang mellom 1677 og 1683.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eldste kirkeboka for Meldal begynner vel med året 1682, så dermed er det nok ikke mulig å finne noe dødsår for Andreas Engelhart. Det burde imidlertid være mulig å finne Lisbeth Steensdatters dødsår. Bastian White giftet seg antakelig på nytt rundt 1710, så dermed er det vel sannsynlig at Lisbeths er avgått ved døden i løpet av det første tiåret av 1700-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.