Gå til innhold
Arkivverket

[#75417] Ole Rasmussen Hetlevik - Loddefjord/Askøy?

Gjest Oddvar Søreide
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Ja det står dårlig til med strømmen på Sotra skjønner jeg. Det er vel brødrene Ole og Henrik Nilsen du viser til i lenkene. De var vel kanskje sønner av Nils Knudsen og Helge Olsdtr. som giftet seg 24.09.1671. Mvh. Rune T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Henrik gifter seg med Ingeborg Knudsdatter og ho er datter til Knud Pedersen Hetlevik. Så Henrik kjem ihvertfall ett annet sted fra. Om Ole Nilsen virkelig er bror til Henrik, er eg usikker på, men det vart vel sagt/skrive langt tid tilbake og må vel være noe som bekreftes gjennom skifte etter Ole Nilsen.Skiftet etter Knud Pedersøn Hetlevik er datert 16. august 1712, og avdøde var gift med Ane Pedersdtr. De hadde barna Marte og Ingeborg, uten at alder og evt formyndere er nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg er enig med deg at slik skiftet er utformet, kan det ikke være tvil om at Ole og Henrik Nilsen var brødre. Og jeg tror også vi kan være rimelig sikre på at det er de samme to brødrene vi finner i 1701 tellingen. Alder ved død stemmer i alle fall meget godt for begge to. Ved skiftet etter Knud Pedersen nevnes de to døtrene. Det skulle tyde på at Anders og Hans Knudsen som nevnes på Hetlevik i 1701 som 1 og 4 år gamle enten ikke er deres sønner eller har dødd før skiftet i 1712.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ole Henriksen hetlevik som ble gift med Agathe Nilsdtr. Hammersland døde 29.05.1763, kun 33 år gammel. De hadde barna Ingeborg 06.07.1753, Kari 31.03.1755, Niels 15.05.1757 og Henrik 26.05.1760. Enken Agathe Nielsdtr. giftet seg på nytt 09.02.1766 med Willum Larsen. Og Fana bygdebok antyder at han kom fra Bjorøy (1728-1787). De fikk barna Olina til Søreide, Katrina og Kari bosatt på Haukeland. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

HeiSiste innlegg var jo svært interessant.Den koblinga fra enke Agathe Nilsdatter til at ho var den som igjen gifta seg med Willum Larsen, den hadde eg ikkje fått med meg, har du en kobling som bekrefter dette?Willum Larsen har eg ikkje funne plassert på Bjorøy, men eg trur linken kanskje er til Henrik Larsen Bjorøy, som er nevnt på Bjorøy. Det er ikkje sikkert at de to er fra Bjorøy.Her er dåp til Oline. Faddere: Henrik Larsen Bjorøy, Lars Monsen Knappen, Brithe Monsdatter ibid. Kari Rasmusdatter Hammersland og Marthe Monsdatter ibid. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8798&idx_id=8798&uid=ny&idx_side=-43>LenkeHenrik Larsen er trulig bror til Willum Larsen. Lars og Brithe Knappen, samt Martha Hammersland, er trulig søsken og barn til Mons Rasmussen Knappen og Britha Larsdatter Grimstad (datter til Lars Halvardsen Grimstad).Kari Rasmusdatter g. Jon Nilsen (bror til Agathe), sønn til Nils Jonsen Sælen g. Ingeborg Olsdatter Sælen. Nils Rasmussen S. Bjorøy må være fra Sælen i Fana, da sønn til Rasmus Olsen og av samme slekt som Nils og Ingeborg, det står ingenting om dette i bygdeboka. Det at Nils Bjorøy er forlover for ei jente fra Sælen, tyder på nær slekt dvs. at dette nok er Nils sin niese.Denne koblinga til Grimstad via Britha Larsdatter, får meg til å koble dette sammen med at Brithe sin far Lars Halvardsen Grimstad er bror til Salamon Halvardsen, som utifra ett barn som døde på Grimstad, trulig var 1 gift med Ziri Nilsdatter Bjorøy, dette står ikkje i bygdeboka.Henrik Halvardsen Grimstad vart g. med Ziri sin søster Martha Nilsdatter Bjorøy. Noe som får meg til å tru at Willum og Henrik kan være av samme slekt som Lars Halvardsen Grimstad, trulig hans barn.Kari sin dåp i 1772

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Selvfølgelig dette ekteskap [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=15&filnamn=FANAVIG&gardpostnr=720&merk=720#ovre>LenkeDette ekteskap forteller at ho er enke, men busett på Knappen. Koblinga herifra til Hammersland/Hetlevik hadde eg ikkje fått med, men da begynner da noe å falle på plass også til de som eg egentlig vil koble til Grimstad. Henrik Olsen Bjørge kjem på ein eller annen måte til Henrik Hetlevik, tru eg, men hvordan, ja si det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Når det gjelder Mons Rasmussen Knappen, så sier bygdeboka at han var gift med Brita Larsdtr. Grimstad. De hadde barna Lars på Knappen 1736-1787, Rasmus på Knappen 1738-1764, Brita bosatt på Øvre Fyllingen, Mons på Knappen br. 1 1745- etter 1787, flyttet bort, Ingeborg bosatt på Mathopen, Martha bosatt på Hammersland, samt Brita, Ivar og Gjøa som alle døde små.Mons Rasmussen skal være sønn av Rasmus Tollefsen Haukeland 1652-1726 og trolig Brita Andersdtr. 1662-1733 Mvh. Rune T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det kan tenkes, men bygdeboka nevner bare Jon 1720-1776 på Hammersland, Martha, Anna som søsken av Agathe. Det kan selvsagt være flere.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Der er en del tinglysningssaker vedr disse gårdene, Grimstad, Hetlevik, Loddefjord m.v. fra ca 1770, men har ikke funnet noe av interesse. Var disse folkene husmenn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Arnfrid.Det vet vel kanskje Oddvar mer om enn meg, men jeg vil tro det var en pen blanding av selveiere og husmenn.Mvh. Rune T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Eg har vært gjennom tingbøkene for Nordhordland, sjekka Hetlevik, Grimstad og Loddefjord og tatt med det som eg fann av interesse.Når det gjelder selveiere i Fana og gamle Laksevåg, så var det i tidlig tid svært få selveiere. Unntaket er Salamon Søreide og Lasse Hop i Fana og deres etterkommere.Etter å studert det som står i bygdeboka for Fana og sammenligna det som etterkommere av Salamon fikk av jordeiendom, så avviker slektsforholdet i boka i forhold til jordeiendom de eigde. Slik eg ser dette, så må far til Mons Hope og Elling Søreide enten være brødre og sønner av Salamon eller gift med kvar si datter til Salamon Søreide og eg trur det siste er det riktige. Dette blir derimot ein heilt annen omfattende debatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Takker Arnfrid.Tar med dette også, Ole har jo ingen barn, men det kan kanskje gi ett eller annet. Dette må være vår Ole Nilsen i Tingboka 1750: Søren Elkiers udgivne bøxelsæddel til Ole Nielsen Follesøe paa 1 p/un/d 6 Mark Smør i Gaarden Hetlevigen dat: 13 julij 1750 med Rev: ej datSå da må Ole Nilsen ha budd på Follese før han kom til Hetlevik. Hvem var han gift med? [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=ASKOVIGD&gardpostnr=65&merk=65#ovre>LenkeDet er vel han som er fadder her Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Thomas Pedersen Rennedal/Myhren giftet seg med Petrine Olsdtr. Hetlevik 24.06.1734. Jeg finner at de får barna Ole i 1735, Anna i 1738 og Peder i 1741. Etter det finner jeg ingen barn i henhold til avskrift av kirkeboka som jeg har hjemme.Jeg finner ingen av dem død på Myhren. Blant kommunikantene finner jeg Thomas Pedersen m/ hustru i 1743, 1750 og 1760Blant konfirmantene finner jeg i 1764 en Peder Thomassen 18 år i 1764. På FS står han oppført med foreldre Thomas Persen og Eli Knudsdtr. Axel Pedersen ble konfirmert 18 år gammel i 1771. På FS finner jeg ham født i 1752 med foreldre Thomas Persen og Eli Hansdtr.Men jeg finner ingen Thomas Persen/Pedersen gift med Eli Knudsdtr./Hansdtr. verken på FS eller i kirkebokavskriftene. Har du noe mer kunnskap om denne familien? Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Eg har ikkje følgt de videre, men her er 2 giftermål til Thomas Myren [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=14&filnamn=vigd1663_1&gardpostnr=2287&merk=2287#ovre>LenkeHer er vel første kone LenkeHer er vel datteren Anna LenkeHer far til Thomas LenkeHer er mor til Thomas LenkeEllen er mor til Peder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk skal du ha Oddvar. Jeg burde jo ha sett at Peder hadde en annen mor.Her er dåpen til Ole Thomassen.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=15&filnamn=dp12011719dk&gardpostnr=2955&personpostnr=24916&merk=24916#ovre>LenkeOg her er dåpen til Anne Thomasdtr. som altså døde 3 dager gammel.LenkeHer er dåpen på FS til Axel Thomassen med mor Eli Hansdtr.Lenke (Bergen)&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly= Her er konfirmasjonen til en Peder Thomassen Myhren, 18 år i 1764.Lenke Her finner jeg ingen dåp i farten.Her er konfirmasjonen til Axel Thomassen Myhren, 18 år gammel i 1771.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

I Herman sin dåp så nevnes en Axel Knudsen som fadder, er det bror til Elen Knudsdatter kanskje, siden de døper sønnen Axel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.