Gå til innhold
Arkivverket

[#75417] Ole Rasmussen Hetlevik - Loddefjord/Askøy?

Gjest Oddvar Søreide
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Det er nok ingen dum tanke, men jeg finner ingen ved det navnet i avskriftene av kirkebøkene for Askøy, ei heller på FS.Elen Knudsdtr. ble gravlagt fra Strusshavn 17.03.1782 og alderen tilsier at hun var født rundt 1704, noe som kanskje er at par år feil siden hun får barn i 1752.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=ASKOYDOD&gardpostnr=864&merk=864#ovre>LenkeThomas Pedersen dør samme sted 08.06.1772, og hans alder stemmer med alderen i 1701 på Rennedalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Halvorsen

Angående 31), 35) og 36). Tar med litt mer som er litt knyttet opp mot folkene på Hetlevik. Nils Jonsen på Hammersland d.1739 gift 1720 i Fana med Ingeborg Olsdatter d.1761. Har notert følgende barn samt hvem jeg tror de var gift med: a) Jon f.1720 d.1776 g.m Kari Rasmusdatter, b) Marta gift 13.1.1756 i Askøy med Peder Nilsen på Lervik c) Agate f.ca.1729 d.1798 g1. 1751 med Ole Henriksen Hetlevik g2.1766 med Willum Larsen på Knappen d) Anna f.1730 g1.1.11.1750 i Askøy med Nils Johansen Breivik g2.1759 i Askøy med Knut Kristoffersen Loddefjord.Tingbok 1739: Schiøde udgivet af Ingebore Ols Datter S/a/l/ig/ Niels Joensøns med Hendes Lau værges Anders Hammerslands Samtykke og Henrich Biørøen til Michel Michelsøn paa Et Pund Smør og Een Fierde deel Huud udi gaarden Hammers Land. Datert Sør Eide d/en 13 Octobr/is 1739. Tingbok 1758: Assessor von der Lippes udgivne Skiøde til Peder Nielsen paa 18 Mark Smørs Landskyld i Gaarden Leervigen dat: 15 april 1758 vid: fol: Tingbok 1762: Jon Nielsen Ham/m/ersland, Ole Hendrichsen Knappen og Rasmus Christophersen Ladefiords Skiøde til Ole Halversen paa 18 Mark Smør i Gaarden Leervigen dat: 14 aug: 1762 vid: fol: som af Peder Nielsen er samtøgt d/en 16 Nov: 1762.Jeg forsøker å finne frem til foreldrene til Willum Larsen på Knappen. Willum Larsen f.ca. 1728 døde 6.8.1787. Fra tingbok: Joen Mariagers bøxelseddel til Willum Larsen paa 1 p/un/d i Gaarden Knappen dat: 10 Nov: 1765 med Rev. Den eneste kandidaten jeg har funnet i området rundt Bergen er en Willum Larsen døpt i Bergen (DK) den 20.2.1729, men har ikke funnet noe annet som tyder på at dette er riktig person og det er vel like sannsynlig at han er fra Sund, Fjell, Askøy eller et annet sted i området rundt Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Takk til M. Halvorsen, her var så mye interessant at eg trur vi må ta dette etappevis.Når det gjelder garden Hammersland, så kjøpte Hans Olsen halve garden og det er denne parten vi snakker om, dvs. 66 mark. Tingbok 1701: Hans Olsen Lood oplæsse et Kiøbebref til hannem udgiven d/en 24 Martj 1701 af S/igneu/r Ludwig Middelsdorph paa 2 pund og atten march med Bøxel, udj den gaard HammersLandDa Hans Olsen Hammersland døde, så overtok barna halvparten på 33 mark. Denne halvpart part bygsla Nils Jonsen i 1732. Aamund Nordeide, Vincentz Nordeide og Anders Madhops udgivne Bøxelbrev til Nils Joens/øn paa 1 p/un/d Smør ¼ huud udi Hammersland, dat/erit 18 Aprilis 1732, item Leilendingens derpaa fulte revers;Det er derimot så stor aldersforskjell på Hans Olsen og Martha Nilsdatter, at Hans kan ha vært gift før. Uansett så blir enke Marta Nilsdatter gift opp igjen med Lars Andersen Mathopen, sønn til overnevnte Anders Mathop, som derved vart sin fars svigerfar. Etter mye problem med sine naboer, så velger Lars å flytte til Nore Lie på Sotra. På vegne av seg selv/kona, så selger han denne part til Nils Jonsen i 1732. Item Lars Hammerslands udgivne Skiøde til Nils Joensøn Strømme paa 1 p/un/d Smør og ¼ huud udi Hammersland dat/erit 18 Apr/ilis 1732. Joen Nilsen bygsler andre halvparten av Hans Olsen sine arvinger. Wintziens Nordeide og Lars Mathopens udgivne bøxelsæddel til Joen Nielsen paa 1 p/un/d Smør ¼ Huud i Gaarden Hammersland dat: 7 8ber 1749 med Rev: ej dat.Nils Jonsen sin part som senere blir solgt til Mikkel Mikkelsen, der er da Anders Olsen Seim g. Britha Mikkelsdatter Sælen verge for enke Ingeborg Olsdatter, mens Henrik Bjorøy er med å samtykker. Så er spørsmålet hvordan dette henger sammen. Henrik må være Henrik Halversen Grimstad g. Martha Nilsdatter S. Bjorøy. Hennes far Nils Rasmussen, må komme fra Sælen, det er det flere indikasjoner på. Marta Rasmusdatter Sælen g. Mikkel Mikkelsen f. kanskje Øvre eller Nedre Fyllingen, ho må være søster til Nils Rasmusen. Martha og Mikkel sin datter er Britha g. Anders Olsen Seim/Hammersland. Sønn Mikkel Mikkelen 1g. Anna Willumsdatter Hop (ingen barn) 2g. enke Anna Olsdatter Hope. Mikkel og Anna O. sin sønn er identisk med Mikkel Mikkelsen g. Brithe Olsdatter Sæle, som overtar bruket på Hammersland. Så kan en stille spørsmål om hvorfor ikke Nils Jonsen g. Ingeborg Olsdatter på Hammersland sine barn er nevnt i denne transaksjon? Vi finner Jon, Martha født på N. Fyllingen, Anna på Strømme, Agathe ?Når det gjelder garden Lervik, så ser følgende ut til å være brødre: Peder Johanesen Bjørndal, Willum Johannesen Hilleren, Lars Johannesen Myren og Anna Johannesdatter Drotningsvik/Loddefjord, kanskje hører Nils heime her, men han er oppført på Sælen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg har kun Peder Johannessen Bjørndal 1689-1749 i mitt slektsprogram. Han er sønn av Johannes Nielsen Florvåg/Leirvik.Dersom Anne, Willum og Lars er søsken, kan det da twenkes at Willum Larsen er sønn av Lars Johannessen, og følgelig oppkalt etter sin onkel Willum Johannessen. Og skyldes dette i så fall at Johannes nielsen var gift med en Willumsdtr.? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her har det trolig sneket seg inn en feil. For Peder Johanessen var vel sønn av Johannes Pedersen, 34 år gammel på Lervik i 1701. Willum og Lars må i så fall ha vært født etter 1701.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Dette har vi vært borti før Rune og det er kun gjennom dåp vi klarer å koble desse sammen. Sjekk dåper i Domkirken, så finner vi ihvertfall Peder, Willum, Lars og Anna, men noen Nils har eg ikkje funne. De må være født etter 1701, med unntak av Peder. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=66&filnamn=1701sba&gardpostnr=1511&merk=1511#ovre>LenkeHer er ein Willum som aldersmesig passer, men eg har ikkje tru på at det er han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg tror jeg har funnet Willum. Han var først gift med Brite Larsdtr., trolig Hilleren. De giftet seg 28.06.1733 og fikk i alle fall barna Johannes 1734 og Gjertrud 1735. Brithe dør 10.05.1739 ( kun oppført som Willum Johannesesn Hillerens hustru.Han giftet seg på nytt 02.07.1740 med Marthe Larsdtr.(kanskje søster til Brite?De får trolig også barn før 1742. I 1743 får de datteren Elen ( han ført som Willim Jansen). De får datteren Dorthe i 1745, nå med rett etternavn, begge disse er født på Hilleren.Så dukker de trolig opp på Skare. Der får Willum Jansen/Jensen og Marthe Larsdtr./Andersdtr. barn i 1748, 1752 og 1755.8.02.1761 gravlegges Willum Skare 59 år gammel, og 25.08.1765 gravlegges Marthe Skare 50 år gammel. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Denne Willum er grei, tenkte på Willum Larsen bror til Henrik.Peder Johannesen 1g. Brithe Hansdatter Anne Johannesdatter g. Arne Olsen Ladefiord Willum Johannesen 1.g. Britha Larsdatter Schare 2.g.Martha Larsdatter Schare, datter til Lars Monsen g. Gjertrud Paulsdatter. Lars Johannesen g. Karen Nielsdatter Myrhren Eli Johannesdatter g. Lars Rasmussen (mulig bror til Peder Rasmussen g. Kari Olsdatter Loddefjord)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja, jeg var klar over at Willum Johannessen var ok. Det jeg forsøkte å tenke høyt om, var om Lars Johannessen kunne være far til Willum og Henrick Larsen. Og at Willum Larsen da enten var oppkalt etter sin onkel Willum Johannessen, eller om Johannes Pedersen Lervik (far til Peder, Lars og Willum og Anne) kan ha vært gift med en Willumsdtr. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er skifte etter Lars Johannessen Myhren prot. 4b side 796b. Det er ganske så interessant. Vilke etterkommere klarer du å lese ut av dette? Lenke Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Skifte forteller no at vi kan utelukke Nils Jonsen og Eli Johannesdatter. Lars Johannesen har ingen barn slik eg ser det. Arvinger er enken Kari Nilsdatter (ho er fra Myren), 2 brødre og 1 søster. a. broren Peder Johannesen Bjørndal død, har 1 sønn 2 døttre. Johannes Pedersen Hetlevik, Marthe Pedersdatter g. Nils Olsen Bjørndal, Petriche Pedersdatter 12 år ? formynder Nils Olsen Bjørndal. b. broren Willum Johannesen Schare synest det står 5 ekte døttre. Berthe Willumsdatter 22 år, formynder Peder Myren, Dorothea Willumsdatter 16 år, ??????, Johanne Willumsdatter 16 år, Siselle Willumsdatter 10 år, formynder Johanes Pedersen Hetlevik, Petriche Willumsdatter 5 år ??. c. søsteren Anne Johannesdatter Drotningsvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Skifte 13. mai 1762 etter Lars Johannessen MyrenArvinger:Enken Kari Nilsdtr.Bror Johannes Pedersen Bjørndal død og etterlatt seg 3 barna. Johannes Pedersen Hetlevik, myndigb. Marta Pedersdtr. gift med Nils Olsen Bjørndalc. Petrikke Pedersdtr. 12 år med formynder Nils Olsen BjørndalBror Villum Johannessen Skare død og etterlatt seg 5 døtrea. Berte Villumsdtr. 22 år, formynder Peder Myrenb. Dorothea Villumsdtr. 16 år, formynder Peder Myrenc. Johanne Villumsdtr. 16 år, formynder Peder Myrend. Sisselle Villumsdtr. 10 år, formynder Johannes Pedersen Hetlevike. Petrikke Villumsdtr. 5 år, formynder Johannes Pedersen HetlevikSøster Anna Johannesdtr. gift med Arne Olsen DrotningvikMvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Skifte er datert 15 mai 1762, noe som forteller endel i forhold til Peder Johannesen sine barn 1 ekteskap: a. Johannes f. 1721 død før skifte b. Dorte f.1722 død før skifte c. Hans f. 1723 død før skifte d. Johannes f. 1726 død før skifte e. Marthe f.1728 g. Nils Olsen født hvor??, busett i Bjørndalen f. Dorthe f. 1733 g. Henrik Pedersen Gjerringen død før skifte, ingen barn g. Johannes f. 1730 g. Agathe Salamonsdatter Hetlevik, busett på Hetlevik. 2 ekteskap: a. Brithe f. 1748 d. 1748 b. Petriche f.ca1749 g. Ole Olsen Kleppe, busett på Stølen.Willum sine barn 1 ekteskap: a. Johannes f. 1734 død før skifte b. Giertrud f. 1735 død før skifte 2 ekteskap: a. Birthe f.ca1740 nevnt i skifte, men hvor blir ho av? b. Dorthe f.ca1745 ugift nevnt på Knappskog i 1801 c. Johanne f. 1748 ugift nevnt på Knappskog i 1801 d. Sesilie f. 1752 g. Ole Olsen Grimstad (sønn til Ole Olsen g. Synneve Henriksdatter) e. Ole f. 1755 død før skifte f. Petriche f. ca 1757 g. enkemann Peder Andersen Storbuenæs, busett på Strusshavn i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Der kom Kenneth med en hjelpende hånd, takk.Arne og Anna budde både på Damsgård, Skålevik og Drotningsvik, de hadde så langt eg har funne ut, uten å følge disse barna: a. Elen f. 1734 b. Ole f.1736 c. Johannes f. 1736 d. Dorte f.1739 e. Johanne f. 1741

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk til dere begge for avklaring vedr. skiftet.Både Peder og Willum døper altså en datter for Petriche. Skal man da våge den tanken at deres mor het det.Da har i så fall Johannes Pedersen Lervik ca. 1667 - etter 1710 vært gift med en Petriche.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Halvorsen

Angående 53). Hvor finner du at Henrik Halvarsen på Søre Bjorøy sin første kone het Marta? Jeg har kun sett at datteren deres Dordi Henriksdatter Bjorøy sin morfar var Nils Rasmussen på Søre Bjorøy (skiftedesignasjon 30.4.1736). Jeg tror forøvrig at Nils Rasmussen Søre Bjorøy sin kone i 1707 var Marta Nilsdatter Mathopen (ref. skifte etter Lena Jakobsdatter Mathopen den 3.6.1707).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Tar du med Anna J. så vil eg heller holde en knapp på Dorte. Ser du på Willum, så er Gjertrud oppkalla etter 1 kone Brite sin mor, så døper han første datter i 2 ekteskap opp etter forrige kone, hans nåværende kone er hennes søster. Så kommer Dorthe.Peder Johannesen Bjørndalen f. Lervik g. Brithe Hansdatter, hvem er ho datter til? Peder Johannesen 2g. Johanne Knudsdatter Hetlevik (datter til Knut Henriksen)3g. Marthe Olsdatter Bjørge (datter til Ole Knudsen Knappen). Enken 2g. Nils Olsen, hvem er han?Så gifter Nils Olsen seg like godt opp igjen med Martha Pedersdatter, som er datter til Peder Johannesen Bjørndal. Det siste ekteskapet må vel henge langt inne, selv om de ikke er i slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Innlegg 66. Nils Rasmussen f. ca1645-55, da trulig på Sælen i Fana, kom først til Søre Bjorøy rundt ca.1690. Trulig har Nils utifra alder vært gift 2 ganger, men første kone er i såfall ukjent. Noe sier meg at tjenestegut i 1701, Ole Nilsen, kanskje er hans sønn fra det ekteskapet. Denne Ole Nilsen er derimot født på Skeie i Fana, i såfall må Nils ha budd der eller at hans første kone kom derifra.Nils Rasmussen g. Martha Nilsdatter f.ca1673 d. 23 juli 1730. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=Sugr1729&gardpostnr=90&merk=90#ovre>Lenke Ho er da datter til Lene Jacobsdatter, busett på Mathopen. Nils og Martha får dattera Martha Nilsdatter f.ca1699 d. 29 september 1730 Lenke g. Henrik Halvardsen Grimstad 2g.Kristi Larsdatter Bønes.Så nevnes ei Ziri Nilsdatter død på Grimstad f. Bjorøy, samme dag døde også Dorthea Salomonsdatter Grimstad. Noe som får meg til å tru at Salamon Halvardsen Grimstad var 1g. Ziri Nilsdatter 2g. Brithe Mikkelsdatter Hop. Legg forøvrig også merke til at mor til Salamon heter Dordi og ho døde 2 år før. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Halvorsen

Takk for svar når det gjelder Marta Nilsdøtre på Bjorøy.Når det gjelder Willum Larsen på Knappen. Kan han være dattersønn av Willum Torkelsen Hop og Barbro Tomasdatter ca.1640 d.1724? Det ville da være tanten, Marta, vi finner på Knappen gift 1722 med Mons Knutsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Eg må innrømme at tanken har slått meg og det passer liksom veldig godt inn i bildet på alt vi har omtalt. Ole Knudsen Bjørge som er bror til Mons Knudsen Knappen. Ole sin datter Martha g. Peder Johannesen Bjørndal og siden Nils Olsen. Da Henrik Olsen Bjørge gifter seg med Brite Larsdatter Søvik, så er Knud Nilsen Knappen f. Dolvik (far til Ole og Mons) og Halvor Bjørndal forlovere. Da har vi vel rota i hop det meste, men korleis er koblinga? Vi får sjå om det kommer noe konstruktivt, skal også sjå på de andre eiendoms overdraelser som du har nevnt tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg vet ikke hvem denne Nils Olsen var, men da han giftet seg med Marthe Olsdtr.Bjørge er han ungkar. Det står ikke gårdsnavn verken på Ole eller Marthe.Da han giftet seg igjen 2 år senere med Marthe Pedersdtr. er han ganske riktig enkemann med bosted Bjørndal. Han giftet seg da trolig til Bjørndal i og med at Marthe Olsdtr. jo var enke der etter Peder Johannessen som døde i 1749.Det dør en Nils Olsen på Stølen i 1792, 66 år gammel, men jeg vet ikke om det er samme mann. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det er trolig 'vår' Nils Olsen som døde på Stølen i 1792. For i 1801 befinner Marthe Pedersdtr. seg som enke hos sin søster Petriche Pedersdtr. og underholdes av hennes mann, Ole Olsen.Marthe Pedersdtr. døde på Stølen 14.05.1802. Det er skifte etter Nils Olsen i 1792. Prot. 8b side 742. Hva får du ut av det? [url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24080/245>http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24080/245Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Det er nok rette paret, de har ingen barn. Arvinger er vel morbror Nils Simonsen død. Barn a. Elias Nilsen i Bergen død, etterlatt seg søn Johannes Eliasen umyndig. b. Anders Nilsen Helgeplass ?? under gaarden Nedre Fyllingen (g. enke Johanne Larsdatter N. Fyllingen.) c. Anne Nilsdatter g. Joen Chrispiniusen i Bergen.Moster Gjertrud Simonsdatter død (må ha vært g. Nils NN). Barn a. Nils? Nilsen Erdal b. Elias Nilsen Hammer? i Sunnfjord c. Lisbeth Nilsdatter g. Thor Olsen Fløe i Sunnfjord.Dette skulle vel bety at Nils sin far Ole er gift med ei NN Simonsdatter, svært mange fra Sunnfjord og det lyser Jølster lang veg. Virker som alle disse Jølstringene som begår leiemål, kanskje flytter vekk. Kanskje tilfeldig men eg legger inn disse 3 ekteskap, som kanskje kan ha en forbindelse med Nils Olsen, som eg trur kan ha sine aner i Jølster.Nils Eliasen Hammer g. Lisbeth Olsdatter Gjesdal [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=82&filnamn=vi14311696&gardpostnr=87&personpostnr=169&merk=169#ovre>LenkeSå i 1723 Niels Eliasen Hammer g. NN Simonsdatter Ordal LenkeOle Gundersen g. Randi Simonsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Det var en ting som slo meg opp i alt dette, og kanskje lar det seg sjekke ut, men det er kun en tanke.Johannes Nilsen Lervik, kan han ha vært gift med Dorte Nilsdatter, nemnt som datter til Lene Jacobsdatter Mathopen ref. skifte 1707. [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=arkiv&temanr=22956&sok=oddvar>LenkeVi finner Dorthe Nilsdatter i Bjørndalen, da trulig gift med Rasmus Tollefsen, som kanskje kom fra Jølster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.