Gå til innhold
Arkivverket

[#75417] Ole Rasmussen Hetlevik - Loddefjord/Askøy?

Gjest Oddvar Søreide
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Oddvar. Det var noenlunde det jeg kom frem til også da jeg leste skiftet. Jeg vil forsøke å spore Nils Simonsen som var bonde på Damsgård. Kanskje jeg kan komme frem til hvor han er født, og på det viset finne mor til Nils Olsen. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Niels Simonsen og Maren Andersdtr. døper en sønn Chrispinis 13.01.1733, vilket styrkes mistanken mot Jølster. En Anders Simonsen er fadder ved to av barnedåpene. Da Niels Simonsen gravlegges 04.03.1770 oppgies hans alder til å være 74 år. Han burde således kunne finnes i 1701 tellingene.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

En Niels Simonsen døpes 26.03.1703 på Ordal i Jølster som sønn av Simon Andersson og Karen Torgiersdtr.Niels og Maren døper altså sitt første barn i DK i 1733, men jeg finner de ikke gift der.Det står heller ikke noe om eventuelt ekteskap ved barnedåpen i 1733, noe det ofte gjorde om de hadde giftet seg kort tid i forveien.Sønnen Elias Nielsen konfirmeres 17 år gammel i 1746, altså født i 1729.Og han er ikke døpt i domkirken.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Her er bygsel til Rasmus Tollefsen i Bjørndalen, noe som også indikerer at Dorthe Nilsdatter kun var gift med Rasmus. Ser at det stilles spørsmål med Tolleshaug, men det er nok Tollefsen, som er på Mathopen i 1701. De fikk 2 barn: Tollef og Lene. LenkeTingbok 1702. 11 Blef *ok læst Commiss/arij Valqvar Riisbrech udgifne bøxelseddel til Rasmus Tolle[ ] (Tolleshaug? i Radøy sk.r.) paa een half løbs leije udi dend gaard B[ ]dal (Bjørndal? på Askøy, Radøy sk.r.) her udi Schibredet beliggende Dat/eret [ ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg føler meg ganske sikker på at Nils Olsen er sønn av Ole Gundersen Klakegg og Randi Simonsdtr. Ordal. Vi kan trolig slå fast at Nils Simonsen var fra Jølster i og med at de døper en sønn Chrispinus i 1733.Og skiftet etter Nils Olsen i 1792 forteller jo oss at Nils Simonsen var hans onkel og at moren følgelig har vært en Simonsdtr. og søster av Niels.Jeg har bladd gjennom kirkeboka for Jølster i håp om å finne Nils Olsens dåp, men uten hell. Nå er jo den kirkeboka ført på en underlig måte, men dog alfabetisk.End del av disse Jølstringene stoppet jo andre steder underveis, før de slo seg ned i Bergens distriktet. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Litt i forhold til Halvorsen sitt innlegg 52.16. Jon Nielsen Ham/m/ersland, Ole Hendrichsen Knappen og Rasmus Christophersen Ladefiords Skiøde til Ole Halversen paa 18 Mark Smør i Gaarden Leervigen dat: 14 aug: 1762 vid: fol: som af Peder Nielsen er samtøgt d/en 16 Nov: 1762.17. Ole Halversen Lervigens udstædde Pante Obligation til H/err bye fogd Harrier Simers Heiberg paa Capital 50 rdr dat: 4 8ber 1762 vid: fol:1. Aflyst og udslettet Niels Asbiørnsen og Peder Nielsen Leervigens udstædde Pante Obligation til Kam/m/eRaad og Foged Andreas Heyberg paa Capital 150 rdr dat: 4 April 1758 da sam/m/e er af byefogd Heiberg qvitteret d/en 5 8ber 1762 og altsaa af Pante bogen udslettes3. Niels Asbiørnsen Leervigens Skiøde til Ole Johannesen Tønnevig paa 18 Mark Smør i Gaarden Leervig dat: 4 Maij 1763 vid:2. Ole Halversen Lervigs Skiøde til Ole Johannesen Tønnevig paa 18 Mark Smør i Gaarden Leervigen dat: 11te Maij 1764 vid: fol: 396.3. Ole Johannesen Tønnevigs bøxelsæddel til Asbiørn Nielsen paa 18 Mark Smør i Gaarden Leervigen dat: 7 Maij 1764 med Rev:10. Ole Engelsen, Mons Engelsen Gietanger Niels Asbiørnsen Leervigs Skiøde til Michel Michelsen Agotnes paa 27 Mark fisk i Gaarden Gietanger dat: 8de 8ber 1762 vid: fol:Det kan synest som om kona til Peder Nilsen kanskje døde, uten at de fikk barn og at dette er årsak til at hennes søsken arver og selger eiendomen som Peder Nilsen Lervik fikk skjøte på i 1758.Samtidig dukker også Nils Asbjørnsen opp her, han må være inngift til de på Geitanger. Hvem er hans kone? I tillegg dukker Ole Johannesen Tyrnevik i Sund opp som ny eier.Det er skifte etter Nils Asbjørnsen Lervik g. Lisbeth Halversdatter, men eg klarer ikkje koble han til noe her akkurat no. http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24077/121

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Nils Asbjørnsen var først gift med en Anne Pedersdtr.27.12.1734.LenkeDe fikk barna Unni 1734, Christen 1736, Peder 1737, Martha 1740, Asbjørn 1742, Helge Dorthea 1745, Christen 1750, Ole 1751, Johannes 1757 og Niels 1759. Alle barna født på Lervik.Anne Pedersdtr. gravlegges 30.03.1772 hvorpå Nils giftet seg på nytt 05.01.1774 med Lisbeth Halvorsdtr. 1737-1782. Med henne fikk han barna Halvor 1774 og Anne 1776. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Asbjørn Håvardsen Sætre f. ca. 1683 i Leikanger d. 1740 gift 1712 med Unni Sjursdatter Dale. I årene 1715-1718 bygslet de et bruk på Eikås i Åsane og i 1733 fikk Asbjørn bygsle et bruk på Erdal på Askøy.Barn:a. Marta f. 1714 i Eidsvåg d. 1714 i Eidsvågb. Agate / Dordi f. 1714 i Eidsvåg d. 1714 i Eidsvågc. Nils f. 1715 på Eikås d. 1782 gift 1. gang 1734 med Anna Pedersdtr. f. ca. 1713 d. 1772, gift 2. gang 1774 med Lisbet Halversdtr. Midgard f. 1737 d. 1782. Bosted: Lervik på Askøyd. Hans f. 1717 på Eikås d. 1740 på Erdal på Askøye. Kari f. 1720 på Kleppestø på Askøy d. 1749 gift 1743 med Nils Johannessen Godvik f. 1721 d. 1757. Bosted: Breivikf. Kristen f. 1721 på Kleppestø d. 1735 på AskøyAsbjørn var sønn til Håvard Asbjørnsen f. ca. 1653 i Leikanger d. ca. 1689 og hans kone Kari Endresdatter Sætre (skifte 1730). De hadde flere barn, deriblant sønnen Kristen Håvardsen f. ca. 1671 d. på 1720-tallet gift med Ingeborg Guttormsdatter f. ca. 1671 d. 1741. Kristen og Ingeborg bodde på Øvre Eide i Åsane og på Dommedal i Sund. Mener det var en debatt her på DA om disse folkene på Dommedal men klarte ikke å finne den igjen. Kanskje du Oddvar husker den?Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for et flott innlegg Kenneth. Det forklarer jo hvorfor Nils Asbjørnsen døper sin første datter for Unni. Hun er da oppkalt etter hans mor. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Takk Kenneth.Her er det svært så gamle innlegget LenkeEg klarer likevel ikkje å forstå hvorfor Nils Asbjørnsen har noe med bruket på Geitanger å gjøre, fordi dette bruket er Engel Olsen sitt bruk og de andre som nevnes er hans barn og dette må være arv fra Engel. Engel d.ca1762 var 2g. Brithe Jacobsdatter f.ca1714 d.1759 frå Ramnanger på Askøy, dei hadde dattera Siri f.ca1746 og det kan være frå dette ekteskap at koblinga til Nils Asbjørnsen går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Nå vet jo vi vel ikke noe om hvor Nils Asbjørnsen første hustru, Anne Pedersdtr. kom fra. Kan det tenkes at grunnen til at Nils Asbjørnsen var involvert i en eiendomshandel på Geitanger skyldtes hans første hustru? Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

3. Assessor Von der Lippes udgivne bøxelbrev til Niels Asbiørnsen paa ½ løb Smør udi Gaarden Leervigen dat: 29 April 1743.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

D/en 2 Maij blev Rætten igien med samme Laug Rætt satt og publiceretAssessor von der Lippes udgivne Skiøde til Peder Nielsen paa 18 Mark Smørs Landskyld i Gaarden Leervigen dat: 15 april 1758 vid: fol:ditto hands udgivne Skiøde til Niels Asbiørnsen paa 18 Mark Smør i ditto Gaard Leervigen dat: 15 april 1758.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Nils Asbjørnsen sin kone Anne Pedersdatter er trulig søster til Lisbeth Pedersdatter g. Willum Larsen. De får dattera Sissele Willumsdatter gift i 1762 med Anders Engelsen Geitanger. Giftermål skjer like etter skifte til Anders sin far Engel Olsen Geitanger, der Anders ved skifte er utkommandert til Hans Kongl. Mayst. Tienste. Her ligg trulig årsak til at Nils Asbjørnsen på vegne av Anders Engelsen og kona Siselle Willumsdatter (Nils sin niese) er med på skjøte.Dåp til Siselle [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=22&filnamn=dp12011719dk&gardpostnr=3534&personpostnr=29583&merk=29583#ovre>LenkeDåp til broren Lars, der både Nils Asbjørnsen og faren Asbjørn Haavardsen er faddere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Willum Larsen Hop g. Lisbet Pedersdatter. Denne Willum Larsen er født tidligere enne den føromtalte Willum Larsen, pussig nok så var han fra Hop. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Tenker du da at Lisbeth og Anne Pedersdtr. begge er døtre av Peder Thomessen Gjeringen/Øyjorden 1686-1731 og Marthe Nielsdtr. d. 1738 ?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

1762: Jon Nielsen Ham/m/ersland, Ole Hendrichsen Knappen og Rasmus Christophersen Ladefiords Skiøde til Ole Halversen paa 18 Mark Smør i Gaarden Leervigen dat: 14 aug: 1762 vid: fol: som af Peder Nielsen er samtøgt d/en 16 Nov: 1762.I forhold til denne, så er Rasmus Christoffersen Loddefjord oppført, men her skulle det vel vært Knud Christoffersen g. Anna Nilsdatter. Er de to brødre og at Rasmus handler på brorens vegne? Hvem er deres foreldre? [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=19&filnamn=ASKOVIGD&gardpostnr=77&merk=77#ovre>Lenke Lenke Lenke Rasmus er vel han som døde på Myren Lenke Knut er vel han som døde på Brevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Oddvar.Hoved pc'en min kortsluttet i morges, så jeg har vanskelig for å sjekke hva jeg har av opplysninger om disse personene nå. Men senere i dag kan jeg gå inn på sikkerhetskopien jeg alltid tar, å se der hva jeg kan finne.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Hagen

HeiHar fulgt denne debatten da jeg har vært borti noen av disse personene tidligere.Ang.innlegg 26/27. I Nordhordland tingbok nr 25 1694-95 (1694:15)får Niels Knudsen en bøkselsæddel på Flor Wog. Kan denne Niels Knudsen være far til Olle og Hendrich? Han er vel død før 1701 for Peder Monsen fikk bøkselsæddel på Florvåg allerede i 1697.Ang.innl.85 til 95 så viser jo skiftedesignasjonen etter Peder Tommesen i 1731 at han hadde barna Niels, Anders, Lisbeth, Ane og Grege (Helge Dorthe, død 16/10-41 som Peder Tommæsens datter, 15 år fra Erdal).Den 24/6-1733 gifter en enke Marita Nielsdatter seg med bonden og enkemannen Asbjørn Haaversen. Og en Asbiørn Erdal fra Aschøen begraves 29/10 1740 fra St.Jørgen.Marthe (Maritha) Nielsdatter giftet seg vel også med Ole Andersen Houland den 2.juli 1743.Antakelig hans 3. ekteskap. De hadde Niels Asbiørnsen, Leervigen og Willum Larsen,Gierringen som forlovere. (Svigersønnene til Maritha.)Så seint som 1750 finner vi Anders Persen som kommunikant sammen med moren Marthe. I innlegg 94 står det at Marthe døde i 1738, men dette kan vel ikke stemme? Jeg har antatt at Maritha bodde på Øyjorden(Erdal)ihvertfall fra før 1720 og til sin død.Jeg har arbeidet en del med disse etterkommerne etter Peder Tommesen og Maritha Nielsdatter (5xtippoldeforeldre) og de personene som bodde på Florvåg og Erdal (Øyjorden) på 1700 tallet. Det var nok en del kontakt spesielt mellom Øyjorden og gårdene Strømsnes og Hop der det var mange folk innom for kortere eller lengre tid.Mvh Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.