Gå til innhold
Arkivverket

[#75511] Anne Katrine Johannesdatter, hvor kom hun fra, og hvor ble det av henne ?

Gjest Kjell Lauritzen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Lauritzen

Hei, Kjellaug ! Jeg har vært ute noen timer, og i mellomtiden har du jobbet noe voldsomt, ser jeg ! Her er mye som jeg må sjekke. La meg bare si først til innl. 23: Det står Enderød (Se innflyttingsmeldingen i lenken på innlegg 9.) Så får jeg 'komme plutselig tilbake.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Lauritzen

Willads var et ganske vanlig navn i Våler på 1700-1800-tallet, og det finnes mange Willads Olsen og Ole Willadsen, så det er lett å gå i surr ! Han du fant i innlegg 20, han med tvillingene, var født i 1777 og døde i 1821. Han satt som eier av Ombustvedtødegården.Det står altså i dødsinnføringen til Anne Katrine at hun var 65 år da hun døde. Hvis det er riktig, må hun ha fått siste barnet da hun var 51 år gammel !!! Navnet er riktig, men alderen er feil, både i ministerialboka og klokkerboka. Kanskje det var 55 år som var rett ? Men det blir jo bare spekulasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Ja, dersom det skulle være den over, ville hun ha vært 50 og 1/2 år, men det er jo ikke umulig da (kjenner selv to tilfeller fra våre dager!)Jeg kikket litt rundt etter den familien du fant i Hvaler. Foreldra til den AK jeg fant i # 2 ser ut til å være de samme som får ihvertfall 2 andre barn.Anne Cathrine f 1789 har du jo over i innlegg 2.Et par med samme navn får en datter Annichen Mathea i Glemmen døpt 24/7-1791. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7453&idx_id=7453&uid=ny&idx_side=-73>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Hun blir gift med en Hendrich Christoffersen i 1816 i Hvaler. Hun står med stedsnavnet Berm da hun gifter seg: Permanent sidelenke: LenkeEn Johanne Lorine døpt 15/9-1793 her står moren Grethe Christiansdtr og de bor på Ø. Lidgård (sannsynligvis et annet par!)Elen døpt 30/11-1794 i Hvaler, ingen gardsnavn, men en fadder ser ut for å være fra Bern: Permanent sidelenke: Lenke En Marthe Margrethe døpt 22/4-1798 med foreldre Johannes Olsen og Grethe Larsdtr. Men gardsnavnet er Bærm: Permanent sidelenke: LenkeDen Gøthe på et år er vel da oppkalt etter sin mor som døde, da barnet ble født står det Johannes og Grethe Bærme søn: Kildeinformasjon: Østfold fylke, Hvaler, Ministerialbok nr. 2 (1749-1816), Fødte og døpte 1800, side 48-49. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Lauritzen

Hvis vi tar for oss alderen som er oppgitt på de forskjellige familiemedlemmene ved flyttingen til Moss i 1830, er det noe forskjell hos noen av dem, sammenlignet med dåpsinnførselen:Willads: 40 år (1790 - dåp: 1785)Anne Cathrine: 37 år ( ? )Johan: 13 år (1817 - dåp: 1815)Ole: 10 år (1820 - dåp: 1820)Maren Johanne: 6 år (1824 - dåp: 1823)Anne Marie: 3 år (1827 - dåp: 1827)Altså bare noen få år feil på enkelte. Da Willads døde i 1853, ble alderen oppgitt til 68 år, som gir året 1785, som stemmer med kladden. Så var det Anne Cathrine, da....(sukk)Det at eldste sønnen ble døpt Johan (og ikke Johannes), kan det tyde på st hsn ble oppkalt etter sin morfar ?Også er det det at en av fadderne ved Johans dåp heter Ole Johannesen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Det er altså 5 år for lite på Willads, hva skal du da tro om hans kone? 5 år for lite og at hun skulle være 41? Da stemmer det jo med henne over.Tror du ikke Andreas var deres da? Han ble jo f og konfirmert med foreldre Willads Olsen og Anne Johannesdtr:Dåp n° 18: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7524&idx_id=7524&uid=ny&idx_side=-75>LenkeKonfirmert fra Eng n° 23: LenkeEkteskap n° 22 i Moss (som de fleste andre av barna):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Han Ole Johannessen kan da eventuelt være Anne Kathrines bror, kan det være at den Olia som står i ft 1801 egentlig skal være Ole? LenkeMen jeg finner heller ingen Ole for dette paret.Ellers er fadderne til Andreas:Bertha Folkstad, Margrete Olsdt, Ingebor Larsdtr, Halvor hansen, Andreas Pedersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Lauritzen

Jammen fant du ikke en sønn til (5 måneder etter vielsen, hm !). Så flott ! Her bor de altså på Waagsplass (Gården hete nå Våk), men dessverrre ingen opplysninger om den i bygdeboka.Andreas ble konfirmert i 1832 i Våler. Altså ble han ikke med på flyttelasset til Moss i 1830. Men en 17-åring hadde vel vært i full jobb i mange år allerede...At Olia skal være Ole ? Ja, ingenting er umulig. Det vrimler jo av feil i folketellingsskjemaene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Ja, jeg hadde han over i # 17 og # 20-;)Men det skal noe til å få med seg alt. Har leita etter en eventuell sønn Ole, men finner ingen.Og så den Olia, men det står jo tydelig 'datter' her så det er vel det da. Men på Hvaler er det et fosterbarn, Ole Petter Johansen som er 7 år: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=17&filnamn=f18010111&gardpostnr=34&personpostnr=419#nedre>LenkeKanskje to av barna hans var 'bortsatt'? Men jeg finner ikke dåpen hans heller!Kan Olia ha vært døpt i et annet kirkesogn enn Hvaler? Det såg jo ut for at Annicken var døpt i Glemmen.Men hun ble konfirmert i Hvaler, samme gard Berm: Kildeinformasjon: Østfold fylke, Hvaler, Ministerialbok nr. 4 (1805-1816), Konfirmerte 1806-1807, side 96-97. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Lauritzen

Gøthe - og for den saks skyld Anne Katrine, er relativt vanlige navn på Hvaler, (Ingen i Våler !) Gøthe døde for øvrig allerede i 1814, 15 år gammel. Her står det at han var født på plassen Botten. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7409&idx_id=7409&uid=ny&idx_side=-44>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Marthe Margreta er og konfirmert fra Berm: Kildeinformasjon: Østfold fylke, Hvaler, Ministerialbok nr. 5 (1816-1845), Konfirmerte 1816, side 480-481. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7410&idx_id=7410&uid=ny&idx_side=-191>Lenke Permanent bildelenke: LenkeSå da er hu nok datter allikevel, selv om moren stod som Grethe Larsdtr!Men så finner vi Johannes på Berm med en datter Maren som har en annen mor (Inger Madsdtr, Maren er f 1802): Permanent sidelenke: LenkeDa gifter enkemann Johannes Bærm seg opp igjen 4/5-1801 med Inger Husbye (siden står hun som Inger Marie: Kildeinformasjon: Østfold fylke, Hvaler, Ministerialbok nr. 2 (1749-1816), Ekteviede 1801-1803, side 130-131. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeSå den Maren var nok hans datter allikevel og halvsøster til Anne Cathrine Johannesdtr.Sjekket fadderne til Maren Johanne i 1823, men ingen Maren der! Men hun kan jo allikevel være oppkalt etter sin halvtante...Johannes Bærm får en sønn Anders 29/1-1811 moren står da Inger Marie Madsdtrog en sønn Bartol 22/12-1817, moren står Inger MadsdtrDisse to er nok ikke faddere!Men de får og en Olle Martin i 1806: Kildeinformasjon: Østfold fylke, Hvaler, Ministerialbok nr. 2 (1749-1816), Fødte og døpte 1806, side 72-73. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeHan er vel og for ung til å være fadder i Johans dåp!En sønn Asbjørn 26/4-1814, her står moren Inger Marie Bærm.Her er og Marns dåp til venstre i 1802: Kildeinformasjon: Østfold fylke, Hvaler, Ministerialbok nr. 2 (1749-1816), Fødte og døpte 1803, side 60-61. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

I Hvaler bygdebok står følgende om Anne Cathrine dpt 14.06.1789 i Hvaler og vel født på Barm. Tjente på Langekil i 1801, kfr i 1807, tjente senere i Skjeberg, 4 år i Sverige og kom derifra i 1819 til Allerød i Berg. Men det har hendt før at bygdebøkene ikke er korrekt.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Lauritzen

Auda ! Hvis det stemmer at Anne Katrine var i Sverige til 1819, kan hun jo ikke ha giftet seg i Våler 1 1813. Så der røyk den teorien !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Slik er det!Hva med henne fra Berg døpt 23/10-1891? Faren var riktig nok en Joen Aevesen, men det kan fort bli til Johan og Johannes på denne tiden! Moren var Gudinde JakobsdtrHun hadde en søster Gunnil døpt 24/2-1793.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Haha! Ja, jeg begynner å bli litt romslig med åra jeg au!Ja, merkelig navn, kanskje det blir et mirakel her!Bare hyggelig å hjelpe ettersom vi har pause i slektsbokarbeidet en stund framover, må jeg jo ha noe å henge fingrene i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Lauritzen

Jeg har sett litt på denne Anne Cathrine Johansdatter fra Berg, født 1790 (# 3 og 5). Riktignok står det i FT 1801 bare Cathrine Johannesdatter (enda faren står oppført som Johan !) Det er vel henne jeg finner som konfirmant nr 18 i året 1808: Anne Cathrine Johansd. Bislingen (?) Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7428&idx_id=7428&uid=ny&idx_side=-258>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.