Gå til innhold
Arkivverket

[#75513] Rasmus Rasmussen Haugland 1733-1784 og koe Marta Olsdtr, Fana

Gjest Kjellaug R. Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug R. Petit

26) Nei, jeg finner ingen Brita på Kvernnes i det aktuelle tidsrommet verken som gift der eller som datter.Nils Andersen Langeland / Nordbø var 26 år da han ble gm Marita Haltsensdtr i 1693, tvilsomt at han hadde vært gift før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Halstein hadde også en datter Kari Halsteinsdtr Gimmeland (1665-1735) gift i Austevoll. Halstein skal være nevnt på Gimmeland til ca 1680.Får prøve å finne ut av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Peder Larsen Våge har jeg i mine notater at han skulle være fra Bakke i Fusa kommune. Dessverre har jeg ikke Fusabøkene. Men her er han i manntallet 1666 med litt avvik på alderen i forhold til 1701: LenkeMvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Lauvskard visste nok ikke hvor Peder Larsson Våga kom fra, han ble g1 med Ingeber Torgeirsdtr, enka etter Knut Nilsson Våga, fikk to barn med henne. G2 med Seselia Larsdtr Øvredalen (i S II, s. 29, sier han at det var Øvredalen i Os) - det var med henne han fikk Brita Pedersdtr som gifta seg med Ole Nilsson Nordbø.Han skriver ellers at Peder døde i 1705, 55 år gammel. Det vil si at det er stort avvik her med hensyn til han som er 10 år i 1666. PLV død: LenkeMen det er jo heller ingen andre som passer i 1666!Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Til innlegga 32 og 33:Litt om opphavet til Sesilia Larsdtr. Øvredal (s.800 - 801 i Os III).'Lars Johannesson Øvredal, f.ikr 1630, vart brukar her då faren døydde ikr. 1665. Han hadde fyrr havt det andre bruket på garden, s. br. 2 (frå 1651). Lars var fyrst gift med ei som heitte Brita, f.ikr. 1630. Ho døydde i 1694, og Lars gifte seg att året etter med Anna Monsdtr. Børdal frå Samnanger, f.ikr 1660. Det er fleire ting som tyder på at første kona åt Lars ogso var frå Samnanger. Av borni kjenner me 5:Lars, f.ikr. 1648, s.n.Knut, f.ikr. 1665, s. br. 2.Sesilia, f.1674, g.1692 Peder Larsson Våge i Samnanger, s. S.B. 185.Brita, f.1695, g.1736 Jon ytre Lekven, s. y.L. 3 (i Os III). - Ein gut døydde ung.Lars døydde i 1704.Ekkja Anna Monsdtr. hadde so bruket nokre år. Etter det me kan skyna var ogso styksonen hennar, Lars Larson Øvredal, f.ikr 1648, busett på bruket desse åri. Han vart gift i 1695 med ei som heiter Eli Askildsdtr., som ikkje var frå Os. Me finn korkje Anna, Lars eller Eli buande i Os etter 1712, og me finn heller ingen av dei døde her. Truleg flutte dei alle frå bygdi då det kom ny brukar på tunet.'(Den nye brukaren i 1712 var Anders Knutson Øvredal, f.1693; sonesonen til ovenfor nemnte Lars Johannesson Øvredal).Lars Johannesson Øvredal (ca. 1630 - 1704) var son av Johannes Larsson Øvredal (ca. 1600 - 1665), som bygsla Øvredal i 1651 og som var gift to gonger. Første kona er ukjend, den andre heitte Guro. Nils Tveit skriv at 'Johannes var ikr. 50 år gammal og hadde fleire vaksne born med seg då han kom til Øvredal. Kvar Johannes var frå er uvisst men det er mykje truleg at han var frå ei av Fusabygdene. Han var verje for ei gjenta Boel Larsdtr., som kannhenda var syster hans, og som fekk ein arv på Henanger i Strandvik.'Av søskena til Lars J. vart brørne Erik (f.ikr 1620) og Anders Johannessøner (f.ikr 1625 - d.ikr 1675) buande i Øvredalen, medan to yngre (halv-)søsken hamna i Samnanger:Brita J., f.ikr 1650, g.1670 Ola Anfinson Totland i Samnanger, s. S.B. 709.Johannes J., f.ikr 1652, g.1674 Gunhild Jonsdtr. Høysæter frå Samnanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Det er vel elles på sin plass å nemna at det er mange og sterke band mellom dei 'inste' gardane i Os, dvs. Lønningdal, Midtsæter og Øvredal, og Samnanger. Distansen er kort frå Øvredal til eksempelvis Våge. Og når gamlingane først hoppa 'over bekken etter vatn' så hoppa dei ikkje så langt :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Takk for info, Terje, dette var interessant for her er det i 'tjukkaste slekti'!Johannes Larsson Øvredal var min 7. tipp to ganger, for jeg stammer både fra sønnen Lars og dattera Brita.Dersom jeg skjønner, så var ikke Guro mor til Lars (det hadde jeg, men må vel sette opp en ukjent mor her!)Kanskje første kona hans Johannes het Seselia da for Lars fikk jo en datter som het det. Men det er jo så store sprang mellom barna at det er sikkert flere som har dødd små.Får sjekke litt rundt denne slekta i morgen. Det er interessant med all den 'utvekslingen' det var mellom Os, Samnanger og Fusa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Til innlegg 36:Slik eg forstår det var Guro siste kona til Johannes Larsson, og dermed mora til både Brita J. og Johannes J.; som er dei yngste borna som Nils Tveit veit noko om/ er dokumenterte. Desse to er då om lag 30 år yngre enn den eldste halvbroren og er heilt klart frå barnekull nr. 2.Bygdesoga nemner elles (i tillegg) ein litt eldre bror Ola J., f.ikr 1643; men då det ikkje står noko som helst av yttarlegare informasjon om denne Ola'n, så nemnte eg han ikkje då eg skreiv innlegg 34 her. Kunne ikkje sjå at det var relevant.Og ja, det er sikkert mange utegløymte born som for alltid er borte i 'historiens ugjennomtrengelige mørke'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

har lagt inn noen aner til min Brita Olsdatter Nordbø i denne tråden LenkeEllers har jeg også Knut Larsen Øvredal 1665-1717 i mine dataer. Etter det jeg har var han gm Marita Hansdatter Aadland 1665-1740 fra Fusa. Hvem var hennes foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Takk igjen-:)Akk ja, det er nok mange som er borte for alltid!Da finner jeg Johans Lauritzøn Øvredal 66 år gammel i 1666: LenkeDet må da være min. Dvs han levde i 1666.Det er og en Anders Johansøn der, han må vel og være en sønn? Han har en sønn Lars, ser vi.Så viste det seg og at jeg hadde Johannes Johannessen Øvredal - uten far - gm Gunhild Jonsdtr Høysæter (søster til min 6. tippoldefar), så fikk jeg lenket han til familien og! De slo seg ned på Reistad i Samnanger.Det ser ikke ut for at Øvredal i Os er kommet med i koppskatten 1645.Hvem Anna Monsdtr Børdal er, er ikke godt å vite. Det var riktignok en Mogens Børdal nevnt 1617-1625, men han var død i 1630, skriver Lauvskard 'fyr då var enkja busitjar her'Heller ikke er det noen Mons/Mogens i koppskatten 1645.Anna Monsdtr kan jo og ha vært enke i 1695 da hun giftet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Til 39:Ja, Anders Johannesson Øvredal (f.ca 1625 - d.ca 1675) som eg også nemner i tredje siste setning i innlegg 34 er bror til Lars Johannesson Øvredal. Han bygsla bruk 2 i Øvredalen frå om lag 1665, då Lars - som hadde hatt bruk 2 frå 1651 - overtek bruk 1 etter far deira, Johannes Larsson. Brørne Anders og Lars foretok altså eit makeskifte.I bygdesoga står det at 'Anders var gift og hadde vore busett utanfyre osbygdi fyrr han kom til Øvredal. Kven kona hans var veit me ikkje. Det einaste me veit um huslyden er at han hadde ein son Lars, f.ikr 1659. Anders døydde ikr. 1675.'Nils Tveit skriv elles at då Johannes Larsson bygsla Øvredalen i 1651 skilte han med ein gong ut ein tredjepart av garden som då vart bruk 2. Det er det same bruket som sonesonen Knut Larsson (ca. 1665 - 1717) - g.1686 Mari Hansdtr. Ådland (1665 - 1740)- bygslar i 1688. Knut Larsson er far til den Anders Knutson Øvredal (1693 - 1742) som eg nemner ovanfor i innlegg 34, og som overtok bruk 1 i 1712. Ei av søstrene hans, Brita Knutsdtr. Øvredal, f.1688, vart i 1711 gift med Jon Pederson Sævild i Samnanger, s. S.B. 823.Øvredalingane dreiv mykje med skogsarbeid, Johannes Larsson òg. I bygdesoga står det at 'etter ei uppgåva i 1665 selde han og andre sonen hans (dvs. Lars) det året 2 tylvter 12 alners stokkar og 100 bandastakar til eit skotteskip. For dette fekk dei ialt 100 ort.' Men Johannes Larsson var også ein luring:'I 1662 kom Johannes for retten. Ola Gjerevik i Fusa hadde kjøpt seg ein gamall slaktehest for 1 dalar og vilde ha hestekjøtet til nista under vårsildfisket. Fyrr han slog hesten ihel, fekk Johannes Øvredal låna han til timberkjøring, og so tok Johannes livet av hesten. Han lånte ei byrsa av Hans Lønningdal til å skyta hesten med. Johannes slapp lett frå det ved å betala Ola Gjerevik den dalaren som hesten var verd, men Hans Lønningdal som hadde halde byrsa, måtta bøta ei heil mork sylv for si hjelp.' :-))Eg har elles _ingen tru_ på at den Anna Monsdtr. Børdal som vart gift med Lars Johannesson Øvredal i 1695 (forresten gifte i Fusa sokn 6. juli 1695) er identisk med ho som var enkja i Børdalen 65 ! år tidlegare. Det er heilt urimeleg, og det vert fullstendig usannsynleg når vi veit at Lars og Anna fekk ei dotter i lag i 1695 (sjå elles innlegg 34 her), Brita Larsdtr.(1695 - 1770); som i 1736 vart g. med Jon Torkjellson ytre Lekven (1695 - 1767). Og han kom eigentleg frå Jarland i Samnanger.Ja, eg veit at Sara fekk då ho var 90, men det er langt frå 'Kanaans land' til Øvredalen og Lars Johannesson var heller ingen Abraham :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Om ein ser litt på det som Terje skriv og ser også på det eg skriv i innlegg 6 i den link som Arnfrid har lagt ved, så ville mitt råtips være å sjekke Johannes Lassesen opp mot Eivind Lassesen, altså mulige etterkommere til Lasse Eivindsen Håvik g. Siselle Willumsdatter Nordtveit. Johannes Eivindsen budde på Sævild. Dette er imidlertid så langt tilbake i tid, at den eneste muligheten til å sjekke dette ligger i eventuelt jordeiendom.En annen veg er gjennom Boel Lassesdatter som nevnes under Henanger, ser da også ser ut til å kunne være søster til Johannes. I tingboka så ser det ut til at ho var gift med Nils Olsen Sunde, mens søstera Anne var gift med Nils Thorstensen Tuft.Her kan det være snakk om to ulike Larser eller samme mann gift 2 ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

det skal være et skifte etter Eivind Lauritsen/Kari Olsdatter Håvik i 1634, der sønnene er nevnt, men hvor i all verden kan det finnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Innlegg 42. Ikkje skifte men ei sak på tinget, der Johannes saksøker si svigerinne og ønsker overta enkja sin eiendom. I denne sammenheng nevnes hans foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Sunnhordland tingbok 1652.43a Den 21. Juny Ware Wj Efftere. Carsten Dürhus Sorenschriffuer offuer Sundhor Len, Peder Haauig, Olle Engeland, Elling Giøs, Suend Quale, Joen Øfstensta och Michel Opsal, Laugrettismend udj Stranduig schibred, effter Laulig thilneffnelsse forsamblede paa Berie i Fustesogen, Nerwerendis Formunstig mand Hans Giøn Lensmand dersammesteds och Siffr Lunderuig Laugrettismand udj Ous schibred med flere got Folch, Da for Reten frembkom Johans Effuindsøn paa Seuold, i Ous schibred, som haffde Enchen Litzelle Williambs dater paa fore. Berie boende til at thale, for en 1/2 løb Smør och 1/2 huds Leye udj fore. Berie som hannem thilkommer, och effter hans Sl. Farmoder affgangene Karen Olsdat i Haauig Arffuelig tilholden war, det hans Broder Sl. Lasse Effuindsøn hiidindtil Brugt haffde, med foregiffuend at hans Børn Aate den Gaard hand boe po, [huorfor] och hans Moders Odel, huorfor hand och formeendte, sit udj bette. Berie igien at thiltræde, med begieringDannemendwildedennem imellem kiende om hand iche burde det at niude, och fremblagde derom it Skifftebreff Daterit den 26. Juny 1644 formeldende at bette. Johans sine Femb børn 2 Sønner och 3 Døttere ware tilholden udj Seuold som er 1 løb Smør och 1 giedschind, Trej Spand S. och 6 1/2 mrk. haffuer saa Faderen 11 1/2 mrk Smør och 1 giedschind derudj, och huor aff Brøderne, 17 mrk. Smør, saa Faderen endnu selff43b er beste mand derudj, iche dissmindre formeendte hand at komme thil hans part udj Berge, som Aarlig Skylder 1 1/2 løb Smør 1/2 hud, Anseendis Enchen enda haffde 1 løb och 1 hud igien som hende och hendes Børn selff thilkommer,Hertil at suare møtte udj rette fore. Enche Sidtzelle Williams dater, och formeende hendis Enchestede effter Laugen at niude, saauel som Aastedet Effter hendis Sl. mand effter deris Skifftebreffuits formelding Daterit Haauig den 22 January 1634. hun wilde giffue hannem Landschyld och Rettighed aff hans part,Huorimod Johans formeendte, at effterdj hendis Søn Anders Lassesøn haffde en part i Gaarden nemblig 1/2 løb S. och 1/2 hud, saa war hand saa nær at bruge hans eget hand selff Aate som de, effterdj hun iche wilde bruge den selff,Huortil hun suarede at hand aldrig haffde saaed nogit der mens war ichon indschreffuen for vdmarchen, hun Raade endnu selff for Gaarden, om hun wilde vnde hanne. nogit udj den eller ey,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Etter det jeg har notert var at denne 'Sl. Farmoder affgangene Karen Olsdat i Haauig', først var gift med Lauritz Håvik. Det skal være en eiendomsoverdragelse til hennes sønner i 1634.Men den har jeg ikke funnet.Jeg har notert mulige sønner i hennes første ekteskap: Eyvind Lauritzon Håvik, som da er far til Johannes Eyvindsen SævellSteen Lauritzen Håvik (har notert 6 barn med Karen Andersdtr Baldersheim)Lauritz Lassessen Vandvig (gm Eli, far til Laurits Lassessen Høyheller og Bent Lassessen Vandvig) Disse er da halvbrødre til Lasse Eyvindsen?Men det er jo mulig at jeg har rotet litt her.Alle disse (Eyvind, Steen, og Lauritz Lassesønner) og Lasse Eyvindsson Berge er blant mine direkte tipper. Det hadde vært fint å få orden på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

En annen ting jeg ikke finner er dette fellesskøyte det er snakk om i 1676:'I eit fellesskøyre frå ervingane etter Lasse Eyvindsson Berge i Fusa til Anders Lasseson Berge, dagsett 10.8 1676 stend, at Svein og Jon Jonssøner og Olav Kleppe på vegne av kona si, avstår ein broderlut 10 1/2 mark smør i Berge.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Knud Olszen Egeland loed læsze it kiøbebreff vda[ff] hansz suogere Anders Haauig, Anders Berge, Olle Lygre och Erich Sundfiord vdgifuen, liudende paa en half løb smør och it giedschin, liggendes udj end gaard i Fussze sogen kaldisz Wanduig, och det for 53 ½ rdr, som er paa huer søsterlod tolff och en half rixdlr, och selff eyer forschreffne Knud Egeland paa hans hustrues vegne en søsterlod derudj, for-uden dette. Samme bref daterit Skougszeid den 21 Aprilis 1675.Anders Lauritzen Berge i Stranduig schibrede och Fussze sogen boende, loed læssze it kiøbebreff liudende paa endeel odelszgodz udj hans paaboende gaard Berge, huorudj Knud Aaland paa hans hustrues wegne aff staar ælste broder loed 10 2/5 marcher, med dedz vahre for atten rdr. Suend och Joen Joensønner och Olle Kleppe paa hans hustrues vegne affstaar en broderloed ligesaameget for ligemange penge. Willumb Lauritzen Sambøen afstaar ochsaa en broderloed ligemeget for lige mange penge. Daniel Jørgenszen Øfre Bouge aff staar paa hans hustrues wegne en søsterloed, |-her-| 5 1/7 marcher smør och tilhørinde wahre for nie rixdlr. Efuind Koldjed ochsaa afstaar en søsterloed, lige megit for ligemange penge. Olle Egeland affstaar en søsterlod for ligemange `penge´, alt forschreffne udj Berge beliggende med bøxel och herlighed. Samme breff daterit Marchus til it almindelig skatteting den 10 Augustj 1676.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Takk for det Oddvar.Det første ser jeg gjelder barna til Sten Lauritsen HåvikAnders Håvik = Anders Steensen Håvik Anders Berge gm Ingeborg Stensdtr Håvik Olle Lygre gm Marita Stensdtr Håvik Erich Sundfjord gm Anne Stensdtr Håvik Knut Olsen Eikeland gm Brita Stensdtr HåvikDet andre har jeg litt mer problemer med å se hvordan det var sammenheng mellom de diverse.Knut Aaland er vel Knut Siurdsen Ådland gm Guro Olsdtr Berge, Kona til Olle Kleppe - Guro Jonsdtr var søster til Jon og Svein Jonsønner.Samnanger bygdbok sier bare at mor til disse tre siste var fra Fusa og hadde vært gift med Jon Lassesson Berge (sønn til Lasse Eyvindsen Berge)Men hvordan er forbindelsen til Guro Olsdtr Berge?Willum Lauritzen Samnøen har jeg ingen kjennskap til, hvem var han bror til? Var han og sønn til Lasse Eyvindsen Berge?Daniel Jøregnsen Ø. Boga vet jeg var først gift med en Lassedtr Berge, hun skal ha vært datter til Lasse Eyvindsen og Seselia Willumsdtr. Vet ikke om det var barn i dette ekteskapet (han ble g2 med en Maritha Mathisdtr Boe - kan være Boga?)Eivind Koleid, må være Eivind Pedersen gm Kari Lassedtr Berge (søster til den ukjente Lassedtr over)De er faktisk alle mine tipper, men jeg ser som sagt ikke forbindelsen med Guro Olsdtr Berge. Og skulle gjerne ha visst om denne Willum Lauritsen er en sønn jeg ikke har fått med.Hvor finner du dette? Den eiendomoverdragelsen i 1634, er det feil år vi har kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Tingbøker for Sunnhordland er kilden, sjølvsagt i tillegg til bygdeboka. Barn nevnt i bygdeboka a. Ole Lassesen g. Anna Lassesdatter, foreldre til Guri Olsdatter g. Knut Aadland b. Peder g. Anna Lassesdatter c. Anders Lassesen g. Ingeborg Steensdatter Håvik d. Jon (Aadland) e. Willum Lassesen Samnøen g. Marthe f. NN g. Daniel Jørgensen Øvre Boge (dukker opp ein med samme navn i Fana, kanskje samme mann) g. Kari Lassesdatter g. Eivind Pedersen Kulild. h. Marita g. Anders Gaupholm i.Anna g. Johannes Storli j. Britha g. Nils Willumsen k. Guro g. Willum Solbjørg l. Lisbeth g. Ole Andersen EikelandDa skulle det være alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.