Gå til innhold
Arkivverket

[#75552] Amalie Johanne Arntsdtr født 1865 i Flakstad

Gjest Roger Lyngstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug R. Petit

Herer ekteskapet til Isac Olsen og Bereth Torsdtr L/Sagenæs (?) 19/8-1805 i Ofoten: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Ofoten, Ministerialbok nr. 863A05 (1794-1821), Ekteviede 1805-1807, side 208-209. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16675&idx_id=16675&uid=ny&idx_side=-79>Lenke Permanent bildelenke: LenkeBereth Torsdtr i 1801: LenkeIsac Olsen er på samme gard, Wirak:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Bereth Thorsdtr dåp n° 2 her 1/5-1774, her ser jeg samme gardsnavn blant fadderne. Foreldra er Thor Nielsen og Karen Jonsdtr: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Ofoten, Ministerialbok nr. 863A04 (1765-1794), Fødte og døpte 1774, side 60-61. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16674&idx_id=16674&uid=ny&idx_side=-32>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Ingen Thor Nilsen i 1801, men finner en enke Karen Jonsdtr som har vært gift med en Thor, uten tvil hennes datter Ingeborg Thorsdtr som og er i tjeneste der:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Tore Andreassen

Hei Kjellaug. Ser du har funnet en: Johan Henrik Monsen f.1794, mens i kirkebok for Ankenes er han f.1798 ved giftemål med Ane Dorthea, sikkert et 'huskenotat' uten gullapp.Jeg har lett lenge etter denne 'Henrik Monsen' uten å komme noen vei. Min konklusjon er at Johan Henrik sansynligvis er den rette da deres eldste sønn er døpt: Mons Mortinus Johan f.11.9.1836 og yngste datter Henriette Johanne f.21.6.1846 (min oldemor.)Forøvrig savner jeg opplysninger om både Mons Mortinus Johan og Isak Andreas f.23.7.1842 (barn nr.3) Se temanr.66045.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alfred Arntsen

Johan Henrik Monsen ble født 24. sept. 1794 på Hergot i Ankenes. Han er nevnt som Johan Monsen i skiftet etter faren i 1814. En Henrik Monsen fikk datteren Nicoline Henriette i 1824 med pike Elen Marie Eidisdtr. Henrik Monsen er da skevet som ungkar av Nygård, som er nabogård til Hergot. I 1832 fikk ungkaren Henrik Monsen en sønn Axel med Kirsten Margrethe Aas Hansdtr. Axel ble født på Seines, som er i nærheten av Nygård og Hergot. Axel har etterkommere.Merk at Nygård i disse tider var et driftig handelssted, og hadde av den grunn innflyttere fra andre kirkesogn.Mons Mortinius Johan Henriksen, født 25.08.1836 i Lille Herjangen i Ankenes døde 10.07.1858 i Hammerfest.Isak Andreas Henriksen, født 23.07.1842 på Øyjord i Ankenes meldte utflytting til Balstad i Lofoten den 5. aug 1872. Han døde 13.10.1874 på Buksnes sykehus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Andreassen

Hei Alfred. Disse opplysningene var særdeles viktige for meg og jeg takker så meget, men i og med at jeg blander meg inn i Rogers tema flytter jeg over til temanr. 66045, som var mitt opprinnelige om disse spørsmålene. Håper noen vil følge meg der: 'Det e jo samme slekta'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Lyngstad

Med utgangspunkt i Johan Henrik Monsen f. 1794, har vi altså foreldre Mons Larsen f. 13.12.1760 på gården Hergot, og hans andre kone Maren Jonsdatter. Er det da Lars Jonassøn Hergot og kona Maret som er Mons sine foreldre? Denne Lars Jonassøn skulle være født i Sverige. Har noen forsket bakover i den retningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Andreassen

Ifølge kirkebok fra Ofoten 1748-1764 side 36 anno 1761 er foreldrene til Mons f.13.12.1760, Lars Jonassøn og Maret Hermansdtr. fra Hergot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Tore Andreassen

Jeg har to spørsmål: Har noen opplysninger om etterslekt til Amalie Johanna Arntsdtr. Jeg ser av innlegga at jeg da sannsynligvis havner i område Steinkjer. Amalies mor Andrina hadde en søster som også flyttet til Vestvågøya, Henriette Johanne Henriksdtr. f.1846, Ankenes, min oldemor. Hennes etterkommere finnes her i Trondheim, Oslo, Son, Elverum, Creta og fremdeles i Lofoten: Moskenes, Reine og Leknes. Det andre er etterkommere etter deres far Johan Henrik Monsen f.1794, Hergott, Ofoten som hadde flere barn før ekteskapet med Anne Dorthea Isacsdtr. f.1810, Sandvik, Sjomen. Bl.a. Axel Johannesen f.1832, Seines, Ofoten, d.12.3.1901, Valnesfjord, Gimsøy, gift med Margrethe Korneliusdtr. f.1834, Hadsel. De hadde en datter Anna Johanne Anette Axelsdtr. f.5.10.1876, Hadsel, gift med Kasper Johan Ludvig Jørgensen f.1873, sønn Arne Johan Marius Kaspersen f.1898, Vatnefjord, Gimsøy. Der stopper det. Har noen opplysninger om etterslekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Roger Lyngstad

De eneste opplysningene jeg har om etterslekt til Amalie har utgangspunkt i hennes datter Regine f. 1890 i Stokkedal, g.m. Øistein Ingebrigtsen i Rånvassbotn, Ballangen. Noen av deres oldebarn befinner seg i Trøndelag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Tore Andreassen

Jeg takker deg Roger for opplyningene om Øistein Ingebrigtsen, Rånvassbotn. Jeg kan samtidig opplyse at avisa 'Fremover' i Narvik hadde en artikkel i juli, vedrørende min leting etter min farfar Konrad Markus Andreassen (se tema nr.61174), hvor jeg fikk flere henvendelser bl.a. fra min ukjente slekt i Ballangen. Forøvrig må jeg opplyse at det som er skrevet om Axel Johannesen i overstående innlegg nr 33 er feil. Korreksjoner til dette har jeg fått av Alfred Arntsen, Oslo, som jeg takker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.