Gå til innhold
Arkivverket

[#75556] Heraldikk 2010

Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

Tore Vigerust publiserte noen slike i 2007 i en artikkel trykt i festskriftet til Tor Weidling, men jeg vet ikke hvor mange som ble publisert, og de er i alle fall ikke nå nett før nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

På RA i dag fant jeg et hefte: 'Slektsmerker' som jeg nå har publisert.Det spesielle med dette heftet er at det er ukjent forfatter. Heftet ankom RA 3 oktober 1931 uten følgeskriv og med ukjent avsender. Pakken var poststemplet Kristiansand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Takk igjen Lars Ove !Spennende med heftet Slegtsmerker som viser en som har hatt god forståelse for heraldikk, god kunnskap om norske slektsvåpen og som er ganske god til å tegne. Hvem kan det være som har samlet og utført dette ? Noen som kjenner igjen tegnestilen og/eller håndskriften ?Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Arnstein Rønning

Remi Pedersen har nå sendt meg mange flotte våpen, og jeg starter med Michael Heltzen, eller egentlig Mikkel Hellesen, født i Christiania 1712, død Kongsberg 1770. Overberghauptmann ved Kongsberg sølvgruver 1756-1770. Bilde av våpenet er tatt fra nedre høyre hjørne på et maleri av Michael Heltzen som henger i Norsk Bergverksmuseum, Kongsberg: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Dette synes jeg er spesielt spennende, da det er fra gravskjoldet til Michael Heltzen og Helle Margrethe Andreasdtr Lachmann, som var sønnedatter av en av kona mi sine aner (Kongsberg kirke): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Og da kommer Sophie Amalie Ludvigsdatter Rosenkrantz, død 1729 Ringebu. Skjoldet henger i Ringebu stavkirke. Hun var datter av generalkrigskommisær Ludvig Rosenkrantz, baron til Rosendal. Hun var trolig gift med oberstløytnant Iver Coucheron som hans 2. kone. Hun døde 1/11-1729 og ble gravlagt i Ringebu stavkirke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

- kanskje ennaa mere ROSENKRANTZ, da fra Liselund slott paa Mon i Danmark, under Heraldikk 2009.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

36: Jeg ser gjerne at NSF overtar dette. Det ville ha gledet meg.Da stiller jeg arbeidet med heraldikksida i bero inntil videre.Men dere som tar bilder bør fortsette, og vente på et utspill fra NSF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ja, nå ser jeg at det er Norsk Heraldisk Forening som kan tenke seg å starte med dette, og ingen ting er vel bedre. NSF eller Heraldisk forening - eller et samarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Hei Arnstein - du gjør en kjempejobb med heraldikksidene dine og vi er mange som er veldig glade for det! Så bare fortsett så mye du orker. Det kan ta lang tid før noen andre - foreninger eller personer - får til noe i nærheten av hva du har utført. Vennligst ikke vent på de andre, men hold fram som du stevner. Du har gjengitt en mengde våpenavbildninger som nesten ingen andre har kjent til tidligere, og du deler det uegennyttig med oss andre. Tusen takk og stå på .....Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Ubetinget enig i innlegg 40. Jeg har hatt både nytte og glede ut av dine heraldikksider, og studerer alt du legger ut.Det er tydelig at disse foreningene blir inspirert av arbeidet til enkelt personer, som deg og Lars Ove Wangesteen som digitaliserer og gjør kilder og heraldikk tilgjengelig for oss alle. Håper du fortsetter. Jeg har feks ventet i ca 10 år nå på en jubileumsbok fra NSF.Mvh Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Vel - takk for det, begge to. Jeg ventet forresten også på disse seglene som vi er blitt lovet av NSF - i maaange år ventet jeg. Men nå hadde jeg glemt det hele - nesten litt synd at du rippet opp i det igjen, Karin :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
Gjest Arnstein Rønning

Da skjer det noe igjen på heraldikkfronten. Jeg har mottatt foto av 3 segl - fra Arne Kvitrud. Han har funnet disse i NRA, Localia, Stavanger.Henrik Bartum 1698. Det ser ut til å være en Fortuna i skjoldet og kanskje 3 blomster på hjelmen: [url="http://picasaweb.google.no/Blegubben/Heraldikk02#5512552522659699170>LenkeChristian Jenssen Brun 1698. Det ser ut til å være Agnus Dei (Guds lam): LenkeJacob Jochumssøn Kirsebom 1672. Her er det vel øverst i skjoldet (seglet) et timeglass, så kommer initialene hans over et dødningehode og bein: LenkeHans Cappelen har i si bok 'Norske slektsvåpen' også med Kirsebom. Her ser vi også dødningehodet og bein, men det ser ut til å være et tre som vokser opp av skallen - hos Cappelen, se et stykke nede på denne siden:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Til Arnstein og Karin og dere andre som har ventet mange år på jubileumsboken fra NSF: Dere kan lese om segl-utgaven på www.genealogi.noDet har gått mange år, og det har vært lagt ned tusenvis av dugnadstimer for å få boken ferdig, men nå er den altså ikke langt unna. Den vil bli utgitt ved juletider i år.Det vil også, i forlengelsen av bokutgivelsen bli lagt til heraldikk-sider på NSF hjemmesider. Innholdet diskuteres ennå, men det vil både omfatte bokens innhold, og en god del mer stoff utover dette.Med vennlig hilsen Rune NedrudForøvrig...veldig flott at du har gjort så mye arbeid på dette feltet Arnstein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.