Gå til innhold
Arkivverket

[#75590] Mogens Olsen Kinde/Nykvern = M.O. Houg ?

Gjest Jan Nordum
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Bøhmer

Dette var interessant for meg av flere grunner. Bl. a. satt min slekt på øvre Kinde.Selv om den grena er godt utredet, er jo forhold rundt med å utfyller bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Jan, har du datoen for den tredje vielsen ? Jeg klarer ikke finne den, den må vel være mellom 1789-1792. Du nevner at Svend Olsen Houg er forlover for Mons, det må være i dette tredje ekteskapet det da? Han er fadder for Nils f 1792 også ser jeg. Svend Olsen Houg i Vardaasen eller Bysæteren som det først ble kalt er min 3xtipp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert et skudd helt i blinde, men Mons/Mogens må jo ikke være født i Ringsaker. Alderen som oppgis ved begravelsen (56 år og 3 mnd) tyder på at han hadde en viss peiling på når han var født.Denne karen her [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9047&idx_id=9047&uid=ny&idx_side=-41>Lenke Kjenner du til hvor det ble av ham Thor?Dette var morens andre leijemaal,faren var Ole Guttormsen han ble gift med en annen,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Ole Guttormsen er et meget uvanlig navn i Vang. Dette kan være en kar som var vervet soldat og født ca 1707. Han kan ha fulgt befal til området. Jeg har ikke på stående got oversikt over noen i Vang med fornavn Guttorm som kunne ha vært en mulig far. Dette er den eneste jeg vet om. Men jeg vil tro dette Voll er langs Ådalsbruk når en ser på fadderne til Mons. Fadderne bodde nok mere i midtbygda, men like vel. Fra dette området var det andre folk i Brumund også. Etter min oppfatning var Johanne Hanibalsdatter født i samme område, på gården Dørum. Hun døde først på 1750-tallet, men kontakten bort i det andre området kunne fortsatt eksistere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Men det var en Guttorm Larsen f ca 1640 på Tronhus i Vang. Noe i eldste laget, men en ikke helt umulig far. Mer aktuell er Guttorm Oudensen f ca 1680 på Enger i Veldre. Han var korporal og hadde altså en tilknytning til Forsvaret. Imidlertid eksisterer ingen kirkebok for Ringsaker for begynnelsen av 1700-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte iallefall at en gutt som var morens uægte barn nr 2,med en far som var gift kanskje ikke hadde de beste oppvekstvilkårene,så at han søkte lykken i ei anna bygd ville ikke være rart. Merker meg også at hans 2 datter kalles Oliv,det er et navn jeg forbinder mer med Vang/Furnes. Han kan jo ha vokst opp hos en tante eller bestemor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Men legg merke til Else Kari at blant noen av fadderene er det personer med tilknytning til garder som har mølle. Ut over det er jeg tom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Nordum

Else; Jeg har ikke vigselsdatoen for Mogens Olsen/Ragnhild Nilsdatter.Må innrømme at jeg bare noterte opplysninger jeg selv fikk,uten å kontrollere med primærkildene. Når det gjelder kirkebok for Nes,så ligger bare fødselsregisteret på nett, ikke vielsene. Av bygdebok for Nes fremgår det at Ragnhild Nilsdatter ble gift med Mons Olsen Kinde. Spørsmålet er hvor bygdebokforfatteren fikk denne opplysningen fra.Det mest nærliggende å tro er at han har funnet opplysningen i kirkeboka for Nes. Det kan jo isåfall tyde på at Mogens Olsen har vært på sjekker`n i Nes.Men har ikke funnet noe som tyder på at han er født der i det aktuelle tidsrommet. Som det blir skrevet her så tyder opplysningen om at han var 56 år og 3 måneder når han døde,på at presten har funnet hans fødselsdato i kirkeboken eller at noen av de pårørende har gitt opplysninger om fødselsdato. Under forutsetning av at alderen er riktig,så leter vi etter en Mons/Mogens Olsen født i Juli 1746. Eventuelt døpt i Juli 1746,da det hendte at man blandet sammen disse datoene,da begge ble ført opp i kirkeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan, du mener vel 1743 ? Hvis ikke mine mattekunnskaper er helt på jordet ! Ellers mener jeg at kirkebok over viede i det tidsrommet gikk med i brannen, det er vel bare klokkerboka som overlevde. Så hvor Gunhild har informasjonen fra vet jeg ikke, det må være et skifte eller noe. Hvor på Nes kom Ragnhild fra ? Dette med at Svend Olsen Houg/Bysætra var forlover lurer jeg da på siden det ikke eksisterer noen kirkebok for tidsrommet. Han var vel kanskje bare fadder ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan, du mener vel 1743 ? Hvis ikke mine mattekunnskaper er helt på jordet ! Ellers mener jeg at kirkebok over viede i det tidsrommet gikk med i brannen, det er vel bare klokkerboka som overlevde. Så hvor Gunhild har informasjonen fra vet jeg ikke, det må være et skifte eller noe. Hvor på Nes kom Ragnhild fra ? Dette med at Svend Olsen Houg/Bysætra var forlover lurer jeg da på siden det ikke eksisterer noen kirkebok for tidsrommet. Han var vel kanskje bare fadder ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg funnet Ragnhild, hun var fra Kampetin ser jeg. Da er hun halvsøster med min 3xtippoldemor Berthe Nilsdtr Kampetin som også ble gift til Ringsaker. En skulle tro opplysningen kom fra et skifte ? Men hvilket ? Faren skiftes det etter i 1764 moren i 1762, et annet skifte som nevnes her er i 1776 etter morbroren på Skinstad, men Ragnhild var jo ikke gift da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Nordum

Ja jeg mente 1743.En aldri så liten trykkleif.. Og hadde nok også Mogens Olsen (Dalseng) i tankene. Hvis Mogens Olsen og Ragnhild Nilsdatter ble gift i Nes,så kan det jo være kirkeboken i Nes over viede,som er kilden til bygdebokforfatteren.Eller skifteprotokollene som du skriver. Er det Nils Jacobsen du har som far til din Berthe Nilsdatter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Nils Jacobsen er far til Berthe, hun var eneste barn i hans andre ekteskap. Nå var jeg kanskje ikke tydelig nok i min forklaring, men ved brannen i Nes kirke i 1802 gikk alle kirkebøkene tapt, det eneste som er bevart er de to klokkerbøkene, og de har bare døpte. Så informasjonen kommer ikke fra noen kirkebok desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå holder jeg på med et noe ambisiøst prosjekt, jeg skal prøve å finne alle etterkommere etter mine 4xtippoldeforeldre. Det vil si at Ragnhilds etterkommere også kommer med der. Kjenner du til hvor det ble av alle barna og ble Ragnhild gift på ny ?Ved å følge barnas skjebne kan man jo få en ledetråd som kan hjelpe med å finne opphavet til deres far. Barnet han fikk med Anne Hansdtr døde jo samme året som moren, og jeg tør ikke helt sette = mellom Mons Olsen som ble gift med Marte Olsdtr Sørum og Mons Olsen Kinde riktig ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Har ikke leita etter Ragnil Nielsdatter før nå , døpt 2/2-1762 Kampetin. Alder stemmer med enka etter Mons i 1801. Skifter kan ikke være kilde tror jeg. Hun har ingen barn f. på Nes og hun er ikke der i 1801. HUn 'kunne' være død etter 1776 siden dødsfall på Nes ikke reg. før 1801, og hun er ikke reg. som gift. Men: Mons og Ragnil må ha giftet seg på Nes siden ekteskapet ikke er å finne i Ringsaker. Det er heller ikke født noen Ragnil i Ringsaker som passer. Da er det meget sannsynlig at dette er rett uten at bygdebokforfatteren har en kilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun får et barn på Nes Hans,Marte Rasmusdtr f på Konningrud dpt 8/3 1789 faren var Rasmus Olsen Bergestuen. Det er kanskje Ragnhild sin søster Marthe Nilsdtr dpt 1760 som ble gift med Lars Larsen Konningrud ? Marte Rasmusdtr bor hos sin mor i Nyqvern 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Else K: Oliv i dette tilfellet har etter min mening ikke noe rot i Furnes (mot normalt). Oliv (f 1784 er den første i dette tilfellet) har så vidt jeg kan se, ikke forfedre fra Furnes. Ihvertfall ikke de nærmeste forfedre. Men det er jo ikke lange vegen over elva til Furnes, så det kan jo være innflytelse derfra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg tenkte nå så at Mons Olsen som ble gift med Marte Sørum kunne være den Monsen jeg fant f 1743 i Vang, som forøvrig er den eneste Mons Olsen f 1743 i distriktet som jeg har funnet iallefall. Hans mor het Mari det samme som Marthe sin mor, Oliv kunne da vært oppkalling etter en mormor eller søster/tante. Men det er bare spekulasjoner.Det store spørsmålet er jo om Mons gift med Marthe er den samme som han som ble gift med Anne og Ragnhild.Jeg har prøvd å nøste opp i hvor det ble av barna i 3.ekt,de jeg har funnet holdt til på Brøttum/Ring.Barna etter Marthe og Mons har jeg ikke funnet så mye om ennå,bortsett fra nettopp Oliv.Du føler deg sikker på at du har forfedrene til Mons, gift med Marthe? Siden du sier Oliv ikke har forfedre i Furnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans skriver at Mogens Olsen 13 år i 1763,var på Annerud i Veldre,men i ekstraskatten er han da oppført på Annerud i Bergsfjerdingen gr.nr 65 mellom Wenshoel 64 og Fossum 66. Han er der også i 1765 ekstraskatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men joda jeg må jo si meg enig i at den Mons som gifter seg med Marthe er fra Dalseng,hans søster skulle da være gift til Haug og hun brukes som fadder til flere av deres barn.Men så var det denne overgangen til Kinde da som jeg ikke helt får til og ingen av barna ser ut til å bli med på flyttelasset til Vardåsa, den yngste Oliv er jo bare 1 år ved morens død,hun vokser opp i Jemlie hos sine faddere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Else Kari: Nei, i denne debatten er jeg ikke sikker på noe og da Haug i Vardåsen dukket opp, ble jeg totalt forvirret. Jeg hadde jo hele tiden sett mot Brumund, men Haug i Vardåsen er jo riktig det. Så mange like gardsnavn, Haug, Dalseng, Ånnerud etc er jo vel egnet til å forvirre.Ellers til innlegg 46: Jeg tør selvfølgelig ikke å være sikker. Det beste poenget har du i at det neppe finnes andre en Mons f i Vang i 1743.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Olsen Houg er fadder for Mons og Marthe sine barn også,skal mye til om ikke det er broren til Mons jamfør innlegg 4. Men je sitt her å ser på innføringa i kirkeboka ved begravelsen Lenke Kanskje det slett ikke menes 56 år og 3 mnd, men 56 år og så skal det liksom korrigeres til 53 uten for mye kluss ? Presten er jo så nøye med å skrive m,uger og dager på alle de andre hvor det nevnes ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.