Gå til innhold
Arkivverket

[#75772] Hjelp med Jens Bondesen og Simon Pofvelsen - Rendal


Gjest Rigmor Waler Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Løberg

Jeg tror likevel du skal beholde spørsmålstegnet, Rigmor. Jeg mener på husken at Annes mor, Magdalene, gjenfinnes i listene over bosatte i Christiania etter bybrannen, men at hennes Ole da har et annet patronym enn Reersen. Det er fortsatt Tore V. som sitter på henvisningene, men jeg mener det er byarkivar Finne-Grønns fortegnelse over befolkningen i Christiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Da står spørsmålstegnet der igjen, og da lar jeg det bli stående enn så lenge :-)*Smil* igjen fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Men husk at vi har TO forskjellige kilder som oppgir Jens Bondesens svigerfars navn til å være Ole Reersen/Reiersen - både saken på Odals ting i 1686 og sogneprest Knut Hals' ord om sin kones farfar Jens Bondesen slik de siteres i Åmot bygdebok bind 3, s.196. Her står det: ''Hr. Jens var gift to ganger. Hans første kone Anne Olsdatter ''hvis foreldre var Ole Reersen og Magdalene'', døde i Åmot.''Av sammenhengen i bygdebokomtalen fremgår det tydelig at den innskutte bisetningen ''hvis foreldre var Ole Reersen og Magdalene'' er Knut Hals' egne ord, hentet fra hans omtale av Jens Bondesen i missalet fra Åmot kirke (- Knut Hals var gift med Ole Jensen Hornemann/Aamodts datter Anne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Ang. (28):Til orientering tar jeg med at Knut Jenssen Hals sin mor nok er Dorthe Hansd., som er datter av Kvikneverkets grunnlegger hr. Hans Lauritzen og datterdatter av dennes forgjenger hr. Rasmus Madsen, opprinnelig kalt Mønbo. (Hals-opphavet i Kvikne er grundig debattert i DA 35514.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Trådstarter stiller også i sitt innledende innlegg spørsmål om hvem Jens Bondesens sønn og etterfølger i prestestillingen Ole Jensen Hornemann/Aamodt var gift med - uten at jeg kan se at noen her har svart på det.Den 12.desember 1737 ble det skiftet etter Hr. Oles svigersønn, avdøde Jens Knutsen Hals på Åset - http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25234/51 (Solør og Østerdalen sorenskriveri, Skifteprotokoll 6 , 1738-1741, fol.49b). Jens Hals etterlot seg enken Madame Gjertrud Sofia Olsdatter Aamodt og syv barn. (Jens Knutsen Hals var bror av den nevnte sogneprest Knut Knutsen Hals - de to var gift med hver sin datter av Ole Jensen Hornemann/Aamodt. Den Knut Jensen Hals som nevnes i innlegg 29, er disse brødrenes far.)Blant boets eiendeler under ''Guld og Sølv'' (nederst på fol.50a) nevnes bl.a. ''1 Amelered guld Ring med istocken Nafn O.H.M.A.N.d.B.'' og ''1 slet guld Ring i stocken samme Nafn O.H.M.A.N.d.B.''. (Disse ringene var i pant hos Haagen Hansen Arnestad.)''O.H.'' er ganske sikkert enkens far, Ole Hornemann. De øvrige bokstavene ''M.A.N.d.B.'' er følgelig Ole Hornemanns kone (- hvis da ikke M'en hører sammen med O'en og H'en slik at de tre første bokstavene står for Ole HorneMann). Hr.Oles kone må derfor ha hatt fornavnsinitialene M.A. (eller bare A dersom M'en hører Ole til), hennes fars navn må ha begynt med en N (''N.d.'' = N..-datter), og hennes siste navn eller slektsnavn må ha begynt med en B.På neste side (fol.50b) nevnes bl.a. ''1 Sølfskee med fladt skaft samt bogstaver O:J:S:AA:A:Nd:B: paastocken''. Her finner vi igjen Ole JensSen AAmodt - og hans kone ''A.Nd.B''. Her bruker Hr.Ole altså navnet Aamodt, og ettersom vi ikke finner noen bokstav M på sølvskjeen, sannsynliggjør dette at M'en på de ovennevnte ringene hører til i navnet HorneMann, og at Hr.Oles kone hadde ett navn - som begynte på A.''A.N.d.B.'' kunne altså stå for Anne Nilsdatter Bolstad slik det hevdes i enkelte artikler og slik trådstarter nevner i innlegg 1 - men kan dette bekreftes i kildene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen :o)Takker så mye igjen for spennende nye innspill.Etter gjentatte tillegg av ? og fjerning av ?, så står nå Ole Reersen/Reiersen der som far til Anne og jeg har notert at det har vært usikkerhet om han var Annes far.Jeg har føyd til de to nevnte sakene som sannsynliggjør at han varAnnes far og svigerfar til Jens Bondesen.Om Ole Jensen Hornemann – Aamodts hustru var Anna Nilsdatter Bolstad, (datter av Niels Eriksen Bolstad og Maren Eriksdatter, - som senere ble g.m. Jens Bondesen)er det ikke noen kilder som bekrefter, (om jeg forstår det riktig) men inskripsjonen som nevnes på bl.a. en sølvskje:O:J:S:AA:A:Nd:B' så kan det altså stå for Ole JensSøn Aamot og hustru Anne Nilsdatter Bolstad. Hvorfor fikk Ole Jensen navnet Hornemann mon tro? Han nevnes først som Ole Jensen Hornemann og senere som Ole Jensen Aamodt.Det skulle vært interessant å vite hvorfor han får navnet Hornemann. Nå er det jo fra hans søster Maren Jensdatter, 2 av mine barn stammer fra,men jeg synes det er veldig fint å ha med opplysninger rundt den nærmeste familien også.Geir nevner i innlegg (24) at Ole Reersen og Magdalene i Christiania hadde 3 døtre. Anne var den ene, men vites navnet på de andre 2 og hvem de ble gift med?Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

I Øvre(!) Slottsgate, altså daværende Raadhuus Gade? Den har jeg ikke sett på i det hele tatt. Kan du angi noe nærmere bestemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til (31):Jeg mener bestemt at navnene på Ole Reiersen og Magdalenes barn står nevnt i tingboksinnførselen fra 1686, men jeg har dessverre fremdeles ikke NSFs Medlemsblad for hånden her jeg befinner meg nå, så vi får spørre Geir Kamsvaag Berntsen om han velvilligst vil kikke etter igjen og gi oss den lange versjonen...Som en ytterligere bekreftelse på at inskripsjonen O.H.M. i ringene og på sølvskjeen (se mitt innlegg 30) står for Ole HorneMann, viser jeg til det geistlige skiftet den 24.april 1747 etter Ole Jensen Hornemann/Aamodts ugifte datter Maren Olsdatter Hornemann som døde på plassen Gulbrandstuen ved Åmots prestegård 15.april samme år - [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=skhedost&sideid=160&storleik=150>Lenke.Maren etterlot seg bl.a. ''1 par [?] Knapper emaillerede med Stene udj og Navn O.H.M.'', og en gullring med de samme bokstavene O.H.M. - altså Ole HorneMann. Dessuten var der ''1 gl. Sølvskeed med Navn A.N.D.''. Altså hadde Hr.Oles kone ett fornavn, og det begynte på A.De som har interesse av etterkommerne etter Ole Jensen Hornemann/Aamodt, kan finne sidearvingene etter Maren Olsdatter Hornemann litt lengre ut i skiftet, på fol.83b og 84a -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Tore S, den skal jeg skrive, men det blir ikke før i kveld. Jeg lurer på om ikke Knut Hals er gjengitt i PHT, det skal jeg også sjekke (men jeg kan blande sammen med noe annet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til (35):Missalet fra Åmot kirke (se mitt innlegg 28) er ifølge vigerust.net gjengitt i Norsk tidsskrift for genealogi, personalhistorie, biografi og literærhistorie, II (Christiania, 1920), s.396-401.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen :o)Tore (34) Du skriver at Verdt å merke seg er at den avdøde Maren og kun én av hennes brødre, Christian (samt dennes tre sønner og to døtre), har brukt navnet Hornemann, mens brødrene Jens og Nils og søstrene Gjertrud Sofie, Anne, Elisabeth og Ellen Margrethe kalte seg Aamodt.Men - datteren Anne kalles også Hornemann når hun dør.Anne Olsdatter Hornemann, Hr. Knud Halses hustru gravlegges 60 år gammel: Permanent sidelenke: LenkeEn kopi av det som nevnes (36) kunne vært fint å få tak i, men lar det seg gjøre å få tak i det?.Fantastisk at Geir Kamsvaag Berntsen har sagt seg villig til å skrive ned fra tingboksinnførselen fra 1686.Jeg er overveldet av all hjelpsomheten :-)Tusen takk enda en gang. *Smil* igjen fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Tore S, det var riktig, bind II på angitte sider som dels er avskriftene, dels Finne-Grønns egne spekulasjoner. Finne-Grønn skriver at muligens Horneman-navnet stammer fra moren Anne Oldatters slekt, han antyder muligens fra Bragernes. Skal se om ikke dette også må med om dette ikke er tilgjengelig for de interesserte. Rekker neppe mer før i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Jeg har nå funnet frem til min avskrift av saken på Odals ting den 29.juni 1686, funnet i tingbok for Øvre Romerike nr.26, fol.28b-29b - og jeg brukte faktisk ganske lang tid på å skrive det av og legge det inn her, innimellom andre gjøremål og et formiddagsmåltid. Når jeg så skulle legge innlegget på plass, fikk jeg en brutal feilmelding, og hele innlegget forsvant, antagelig fordi jeg hadde brukt for lang tid eller fordi jeg ikke hadde vært aktiv som innlogget over en forholdsvis lang tid. Så dermed var den tastejobben helt forgjeves!Men tingbokinnførselen gir ingen spesielt viktige opplysninger i denne sammenhengen utover resyméet som Geir Kamsvaag Berntsen har gitt i sitt innlegg 24 - og navnene på Ole Reiersen og Magdalenes øvrige barn fremgår dessverre heller ikke.(Skulle noen likevel være interessert i hele avskriften, kan de enten finne den i NSFs Medlemsblad nr.1/95 eller i selve tingboken - eller de kan få en kopi av meg hvis de oppgir en e-postadresse.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Uff, så ergelig det var Tore :-(Det er kjedelig når en har sittet lenge og jobbet med en ting og det bare forsvinner. Det har skjedd meg også, men etter det begynte jeg å skrive i Word først og kopierte fra dette etterpå.Nå skriver du jo at det ikke gir spesiellt viktige opplysninger utover resyméet til Geir, så da får vi forholde oss til det.Jeg er forøvrig interessert i en kopi, så hvis du kan sende meg det ville det være fint. Adressen er rig-mor alfakrøll online punktum noMvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Da 'slapp' jeg den avskriften. Mht. 'Norsk tidsskrift for genealogi, personalhistorie, biografi og literærhistorie' (NPT) skal Lars Ove låne disse av meg samt PHT 1880-1930 (noe PHT har han allerede scannet) slik at dette blir tilgjengelig for alle (og dermed sank verdien av bøkene mine med 10.-20.000 kr.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til (41):I påvente av at dette blir tilgjengelig på Wangensteens sider, kan du sitere hva missalet sier akkurat om Jens Bondesen og hans sønn Ole Jensen Hornemann/Aamodts familieforhold, og da i særdeleshet hvordan førstnevntes kone® og svigerforeldre er omtalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

F-G: Med hr. Ole Hormanns haand ca.1685: '...Hvorpaa tilforn højbemte: Hr.Sehested adcommenderende Hr. Jens Bondesen, som den tid var Slotz-Capelan ved Agershus, men tilforne har været 5 Aar Præst udi Ostindien. Hand kom hid til Aamod Anno 1646, oc den tid vaar Hr. Jacob frisk oc Sund oc tenkte selff at forrette Tienesten om Morgenen, men døde samme (en linje bortskaaret). Hr. Jens døde Anno 1685 om høsten, han var udi sin Liffs tid en saktmodig Mand oc lefvede i god Forstand oc Venskab med Almuen. Hans ganske Alder vaar 79 Aar' (egen tilføyelse, Hr.Jacob er jyden Jacob Risse, sogneprest fra 1622, drukkenskap og tjenesteforsømmelser).F-G: Med hr. Knud Hals haand ca.1730: 'Effter Hr. Jens Bondesøn blef hans Søn Hr. Ole Hornemann Præst paa Aamodt 1685, hand var udi Embedet en nidkier og udi levnet en føyelig Mand, levde derfor altid i god forstaaelse med allmunne intil udi hans høye alderdom, da hand var nødsaget til at føre process med allmunne i Reendalen fordi de iche vilde svare ham accidentzerne som af gl: tid sædvanligt havde imod den store afgang hand tog paa sin indkomst(?) ved deris Tiendefriehed, han døde aar 1728, saa hans ganske alder var 83 aar'.Så langt missalet, F-G føyer til flg. 'bemerkning' 'Hr. Jens Bondesen, prest fra 1646 til 1685. Han var født 1606 i Jyllans og blev student 5/8 1633 fra Viborg skole under navnet 'Joannes Budæus', og under navnet 'Joannes Budæi Viborgensis' aflagte han 24/11 1646 embedseden som sogneprest til Aamot, hvorfor han vel var en søn af den Hr. Budde, som omkr. 1585 var sogneprest til Selde og Aasted i Viborg stift. Han fik kaldsbrev 15/11 1646, kollatsbrev 25/11 og 'kollektion' af statholder Hannibal Sehested 30/11 s.a. Med sin 1ste hustru Anne Olsdtr., hvis forældre var Ole Reersen og Magdalene . . , havde Hr. Jens flere børn; hans 2den hustru Maren Eriksdtr. var tidligere enke efter bonden Nils Eriksen Bolstad i Aamot.Hr. Ole Hornemann, prest fra 1685 til 1728. Foregaaendes søn og født 1645 i Christiania, hvor faren da boede som kapellan ved Slottet; blev student 1667, aflagde den geistlige embedsed som kapellan hos faderen i Aamot 13/1 1671 og som sogneprest 5/2 1685. Hvordan han har faaet tilnavnet Hornemann er en gaade, som maaske vil løses, naar der tilveiebringes nærmere oplysninger om hans mors slegt (fra Bragernes?). Fra ham stammer bl.a. militærslegten Aamodt. Hans eftermand var hr. Knut Hals, sogneprest fra 1728 til sin død 1741, han var gift med hr. Oles datter Anna Aamodt.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Tusen hjertelig takk for at du tok deg tid til å skrive ned dette Geir :o)Veldig bra å få det på plass.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Tusen takk til Geir Kamsvaag Berntsen for avskriften i innlegg 43!Dermed har vi fått fastslått at sitatet i Åmot bygdebok om Ole Jensen Hornemann/Aamodts kone Anne Olsdatter ''hvis foreldre var Ole Reersen og Magdalene'' (se mitt innlegg nr.28) IKKE er svigersønnen Knut Knutsen Hals' egne ord i missalet fra Åmot kirke, men derimot Finne-Grønns tilleggsopplysning. Gad vite hvor han hadde den opplysningen fra! Det KAN selvfølgelig ha vært fra den samme tingboksinnførselen fra Odals ting i 1686 som refereres her i innlegg 24, men allerhelst har han en annen kilde.Vi ser at også Finne-Grønn nevner en mulig tilknytning til Bragernes. Som vi husker fra innlegg 1, hevder Tore Vigerust det samme i sitt innlegg 3 i debatt nr.10607: ''ja, det er en forbindelse mellom Jens Bondesen og Hornemann i Bragernes''. Det skulle vært veldig interessant å få vite hvor han (og Finne-Grønn) har opplysningen om Bragernes-tilknytningen fra.Dersom den bebudede artikkelen i Genealogen ikke er rett rundt hjørnet, hadde det derfor vært veldig fint om Tore Vigerust her i denne debatt-tråden kunne ha bidratt med det han har funnet ut om sogneprest Jens Bondesen og hans slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ikke minst når han i (32) skriver 'Jens Bondesen bor ved siden av Hornemann da han var bosatt i Christiania. (Øvre Slottsgate.)' og ikke først oppgitt adresse så langt jeg kjenner Steen & Strøms adresse, dessuten fikk jeg ikke svar på mitt oppfølgingsspørsmål. Jeg tror (men det kan selvsagt være noe jeg har oversett/ikke kjenner til) at de ikke finnes i pantergisteret, navnene Reersen eller Hornemann. Dessuten har jeg kopi av F-G's avskrifter og 'byplan' med påskrift av eiere ( fram til ca.1730) - der finnes med sikkerhet ikke nevnte personer på noen av de aktuelle adresser, neppe andre steder heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hei, materialet mitt er nedpakket (etter en flytting i oktober 2009). Jens Bondesens og familien Hornemanns boliger - der Steen & Strøm ligger i dag - gikk bl a frem av S H Finne-Grønns såkalte kvartalskart (med tilhørende kartotekskort og tekst) i Oslo byarkiv. Finne-Grønn har, som noen vet, rekonstruert grense- og eierskapsstrukturen i 1600-talls-Christiania. (Jeg har også anvendt andre kilder.) Men artikkelen er jo lovet, så den skal fullføres etter utpakkingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg har kopier av alle kvartalskartene med tilhørenheter, vet ikke hva jeg skulle mangle. Der finnes ikke Bondesen eller Hornemann - i det minste i angitte områder, Oluff Bentsen (d.e.) eide som tdiligere nevnt det som idag er Kongensgt. 23, hvilken adresse i Øvre Slottsgate det er snakk om, vet jeg ikke. At Hornemann-navnet er nevnt i Christiania kilder, betviles ikke, men at familien bodde i byen, visste jeg ikke. Jeg venter i spenning.Og som Tore S. er jeg kanskje enda mer spent på koblingen Anne Olsdatter mot en annen far enn Oluff Reersen.Men hvorfor så kryptisk? Artikkelen blir ikke mindre interessant om du kan lette litt på sløret, tvert imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.