Gå til innhold
Arkivverket

[#75779] Engel Hansen Gjøen 1732-1818, etterslekt

Gjest Kjellaug R. Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug R. Petit

Jeg er heller ikke sikker på at det er riktig Kristi Hansdtr vi fant død i 1766 (året passer jo bra, men ...) Den vi fant står jo som Christi Hansdtr Gjøen (nede til høgre), mens vår bodde på Mjånes da hun døde! Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

51) Vær ikke lei deg for det, Rune-:)Det er så lett for å ta feil når vi leser disse gamle bøkene. Men hva tror du om Kristi Hansdtrs død?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg har dessverre ingen opplysninger om Kristi's død. Jeg vil imidlertid tro at hun døde kort tid etter Engels fødsel, og at både fødselen og dødsfallet er /burde være å finne i 1765/66. Men det er vel kanskje da i den delen som er skadet.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

55) Det tror jeg og, det er en del sider som er sterkt skadet her.54) Ja, det er lite trolig at de ikke skrev gardsnavnet, har ikke sett det før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Vi må heller ikke glemme at det var en søster, Kristi Hansdtr d.e. som ble f i 1714 og konfirmert i 1737, jeg har ikke funnet henne gift, så da tenker jeg hun har bodd hjemme på Gjøen og at det er hun som dør der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hans d.y. var født i mars 1764. Skiftet på Gjøn var i mai 1777, dvs at da var Hans d.y. 13 år og 2 mnd. I skiftet står det 15 år. Dt skulle trolig stått 14. Engel kan ikke være født før ca 1 år etter Hans d.y., altså fra januar 1765. Han er opført å være 13 år.Hans d.e. er født beg av nov 1761, dvs 15 år og 7 mnd i mai 1777, oppgitt å være 16 år. Rimer ganske bra.Herborg er født våren 1760, dvs fylt 17 år ved skiftet 29. mai 1777. Oppgitt å være 18 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Jeg har nå finkjemmet kirkeboken fra Hans d.y.s dåp fram til 1766 da flere sider før juli 1766 er borte. Jeg tror ikke vi finner verken Kristis død eller Engels dåp, de var nok sikkert der, dessverre.Nå undres jeg på om det var en datter Johanne de fikk i 1768, for her kastes det jord på Engel Maanes egtef. datter Johanne, død 15 januar 14 dager gammel (stemmer med fødselen): Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 9 (1766-1779), Kronologisk liste 1768, side 21. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11620&idx_id=11620&uid=ny&idx_side=-21>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har sjekket naboprg, men ingen ting. Sansynligvis er Engel f tidlig 1766. Problemet med disse barnene er at det kun er en Hans vi har funnet igjen. Ingen av dem som konfirmerte, men det ser ut for at det noen ganger kun står antall konfirmerte i KB. Jeg har tatt landssøk i 1801 uten å finne noen av dem igjen. Ikke funnet dem som døde i Os heller, men har enda ikke sjekket A13.I 1786 er Engel Hansen kommet til Skålvik i Fjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

62) Ja, jeg er sikker på at Engel ble født før juli 1766 og at moren muligens døde i barsel.Her er Jan f 1769, død 3 år gammel på Revne 25/6-1772: Engel Hansøn Refnes barn Jan 3 aar gammel (litt over midten, venstre kolonne): Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 9 (1766-1779), Kronologisk liste 1772, side 73. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11620&idx_id=11620&uid=ny&idx_side=-74>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

vet du hva som er kilden til at det var Engel og Kristi som levde opp? Har du funnet Kristi etter dåpen? Jeg leitet i Sund, men der var hun ikke, så da blir det vel Os ca 1781...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

64) Det var nok fra bygdeboka - husker ikke hvem som satte det opp i den andre tråden vi hadde om disse. Det kan jo være at forfatteren har forvekslet Engel og Hans, som vi VET vokste opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Nei, han er ikke etterkommer - han var vel 38 år og døde i desember 1786. Han var sønn til Engel Jonsen Baldersheim og Marta Olsdtr Henanger f ca 1749 og gift med Gundvor Jansdtr Uglehus i 1773. Verken han eller kona stammer fra vårt prestepar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Ser ellers at jeg har notert dette (kanskje fra Terje) fra Os-soga:'Der står også at han flyttet fra Øvredal i 1765? og tok bosted Mjånes, Bodde senere Revna og Øvrevågen?' Da bekrefter jo det at du fant to barn konfirmert fra Øvrevåge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Nå har jeg lest gjennom KB fra Jans dåp 1773 og ut til 1779, side 161. Finner verken han eller Christi døde.Det ser ellers ikke ut for at Engel Hansen og hans kone var noe spesielt 'populære', fant han en gang som fadder og Guri 1 gang! Sist han i 1777 på Revne.Det er jo ikke lett for nå må vi være ops på at han muligens er bosatt på Øvrevåge. Kan jo jo selvsagt ha oversett noe.Slik vi ser det etter barnas dåp, bodde de først på Holdhus, der de to eldste ble født, så Kaldestad i Kvam da Hans d.e. ble født, Øvredal i Os da Hans d.y. ble født. Siden på Mjånes i en periode på ca 4 år. Dernest bodde de på Revne i en 3-4 år og så må de ha flytta til Øvrevåge etter 1777 og derfra til Skålevik i Sund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har vært gj alt fra Sund, mener jeg. Ikke spor av dem i KB.Da tror jeg vi får konkludere med at det kun var Hans som fikk barn, nemlig Christiane som ble gm Christopher Pedersen Fjell.Vi må selvsagt også se om de finner noe skifte etter Engel.Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Ja, det tror jeg og. Skal vi gå lenger med barna til Christiane? Finne dødsfall, osv.?Jeg er helt ør etter å ha nistirret på disse kirkeboksidene i et par timer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

71) Christianes mann Christopher Pedersen var døpt 23. februar 1794. Dåp n° 17: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Sund, Ministerialbok nr. A 6 (1787-1798), Fødte og døpte 1794, side 60-61. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11689&idx_id=11689&uid=ny&idx_side=-32>Lenke Permanent bildelenke: LenkeForeldre Peder Nilsen og Guri Andersdtr, her i ft 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Barna til Christiane blir 8. generasjon.Da finner vi nok dattera Gjertrud f 1817, her i ft 1865 gm Knut Nilsen Fjelde midtre: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f61246&gardpostnr=30&personpostnr=197&merk=197#ovre>LenkeNils 1829-1907 er gift på samme gard, her i 1865: LenkeLisbeth døde jo ugift, men her er hun tjenestepike hos sin bror Nils i 1865: LenkeKari er føderådskone og enke på Søndre Fjell i 1865: LenkeHun ble gift med Hans Olsen S. Fjelde 14/7-1835: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Sund, Ministerialbok nr. A 12 (1825-1835), Ekteviede 1835, side 258. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeMartha bor og på S.Fjelde gift med Johannes Sjursen i 1855: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fjell, Ministerialbok nr. A 6 (1849-1877), Ekteviede 1855, side 21. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeHan må ha arbeidet i Os pr.gj, men faren er fra Fjell.Her i ft 1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.