Gå til innhold
Arkivverket

[#75808] Familien Wahlstrøm i Halden på 1800-tallet

Gjest Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv S. Hansen

Dals Ed i Älvsborgs län, Töftedal i Älvsborgs län, Gesäter i Älvsborgs län, Bön er det vi kaller en gård i Töftedal.Både Dals Ed, Töftedal og Gesäter er egne sogn. Alle disse ligger i det som blir kalt Dalsland, i dag brukt som et 'landskapsnavn'.I dag er også navnet Älvsborgs län byttet ut. Nå heter det Västra Götalands län, da sammen med Bohuslän.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Takk for det, Liv.Forstår jeg riktig når jeg skriver adressene slik:Bøn, Töftedals annex, Töftedal, Västra Götaland och Bohus, Sverige ?Dals Ed, Älvsborg, Västra Götaland och Bohus, Sverige ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Så tungvint behøver det ikke være. Det heter Bön i Tøftedal, Västra Götaland.Og Dals Ed, Västra Götaland.Skal det være helt riktig, er jo Töftedal i dag tatt inn i storkommunen Dals Ed...Älvsborg (og Dalsland) brukes ikke lenger i dokumenter og kirkebøker.Men bevares, vi som bor ved grensa drar jo stadig til Dalsland! Dette landskapsnavnet er også velbrukt i turistbrosjyrer og lignende, og i all litteratur.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Riktig adresse er avhengig av om du benytter dagens stedsangivelse eller tidsriktige begreper. Jeg bruker det siste og ville f.eks. aldri skrevet Oslo om Christiania eller Østfold fylke om Smaalenene Amt som faktisk gjort over. Men mange foretrekker dette første alternativet (og får nye arbeidsoppgaver ved hver kommunesammenslåing osv., har altså en tidsavgrenset gyldighet i motsetning til mitt forslag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Tusen takk, Liv.Det var de litt rigorøse reglene til Gedtreff/Distreff som var bakgrunnen for min usikkerhet, men nå gjør jeg det enkelt som du forklarer.Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Jeg følger for øvrig den praksis du skisserer Geir, men erfarer jo også at det er nyttig å ha brukt stedsangivelser som en kan gjenfinne i aktuelle kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Mulig vi snakker forbi hverandre, oppgitt adresse er én sak, kildens navn en annen. Men også sistnevnte vil følge utviklingen og er derfor i begrenset tid korrekt. Dessuten er det juridiske og administrative grenser hvor det er den tidsriktige stedsangivelse er sentral for valget av kilde som skal studeres - dessuten, strengt tatt har prestegjeld/församling ingenting med kommune/fylke/län å gjøre - det er en kunstig stedsangivelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.