Gå til innhold
Arkivverket

[#75927] Grønland - litt bydelshistorie

Gjest Are S. Gustavsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Svein Arnolf, bortsett fra deres trolovelse 24.11.1717 har jeg ingenting utover det du allerede har nevnt. Jeg har grov-gjennomgått alle skifter på Grønland frem til ca.1800 og kan si ganske sikkert at det ikke er noe skifte etter noen av de to nevnte derfra, et lite forbehold mht. Lachegaden. Sogn lille KAN det være jeg har en skifteoversikt fra, i så fall skal jeg si ifra uansett resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ja, jeg ser nå at Henrik Lachmann døde på Strømsø i 1707. Kona er etterkommer av datteren Inger Catharina (som ble gift i Drammen og som bodde der til hun flyttet til Tønsberg).I St. Halvard nr 3/2000 skriver Odd Ristesund at Lachmannsfjellet, nord for Grefsenåsen, og Lachmanns vei (fra 1920) er oppkalt etter sønnen Andreas Lachmann. 'Likeså ble den gamle veien forbi gården med forbindelse sørover til Grønland og nordover mot Trondheim, kalt Lakkegata. Før Nybrua ble bygget i 1827 var Lakkegata fortsettelsen av Trondheimsveien og Bergensveien til Vaterlands bru.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

til 27: da kan jeg også tilføye at fra Vaterlandsbroen ble bygget 1654, ble det etablert en Trondhjemsvei i den gate som senere fikk navnet Sørligata(trasé fra broen og østover, opp i en trasé omtrent der Tøyengata går nå og videre i Sørligata over Enerhaugen til Bergsløkken / Tøyen og derfra nordøstover). Jeg antar at Lakkegata overtok for Trondhjemsvei først ca 100 år senere, men i hvertfall etter ca 1715.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.