Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#75970] Ole Pedersen 'af Biörnöers Prästegjeld'

Recommended Posts

Gjest Emil S. Halset

Hei Jeg har kjørt meg fast på søking etter data om Ole Pedersen fra Bokkelsund (Buchelsund) i 'Biörnöers Prästegjeld', senere Bjørnør og Roan Kommune i Trøndelag. Han er registrert som far til Elias Olsen (Rath), som ble døpt i Trondheim i 1808, dvs han må være født ca 20-40 år tidligere. Har fått opplyst at Ole ble 'af Biörnöers Prästegjeld, bort Commenderet'. Er det noen som kan hjelpe meg med å finne data om Ole Pedersen vil jeg være meget takknemlig.Med hilsen Emil S. Halset

Gjest Astrid Ryen

Jeg legger også inn lenke til ministerialboka, som du tydeligvis refererer til:Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Bakke i Strinda, Ministerialbok nr. 604A02 (1798-1817), Kronologisk liste 1808, side 119-120. Permanent sidelenke: LenkeFaren oppgis å være matros. Bort commenderet. Hva ligger det i det? Er han blitt tilvist tjeneste et annet sted?

Gjest Astrid Ryen

Sikkert riktig. Bokkelsund var ikke å finne.Jeg forsøker meg på å tyde det som står om faren i klokkerboka, men klarer ikke alt.Ungkarl og Matros som var i Tieneste hos Hr Anders Susemel i Stokkelsund i Biørnøers Præstegield............., samesteds hvor hun og har været i Tieneste, han er nu udkommanderet af........., og at være hindes 2et Leyermaal, hvoraf 1 er begaaet i....... og hans 1 Leyermaal.Noe haltende må man si. Noen bedre?

Gjest Atle Andersen

Jeg har vært borti Buchelsund/Bukkelsund/Bokkelsund tidligere. B. var borgerleiet på Sandøya (i Roan mener jeg), og er omtalt i Bygdebøkene Bjørnørfolket. Fant slekt der fra 1740- til ca 1770-tallet, men er usikker på hvor lenge borgerleiet i B. eksisterte. Jeg mener også at det tredje kirkesoknet i Bjørnør het Stokksund, ikke Stokkelsund. Kan det kasnskje finnes noe i bygdebøkene Bjørnørfolket om Ole Pedersen?

Gjest Aud Kalland Sterten

Takk til Atle for opplysningen om borgerleiet Buchelsund/Bukkelsund i Roan. Slektsforumet: [url="http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=77471&highlight=borgerleie>Lenke Birgitte Jørgensdatter er i tjeneste på Sandøen i 1801.

Gjest Astrid Ryen

Man legger merke til at Elias Rath døper sine barn med navn fra familien Rath i Bjørnør i 1801: Henrik Vilhelm og Abraham Andreas.Henrik V Rath født i Bjørnør befinner seg i Nærøy i 1865:[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=13&filnamn=f61751&gardpostnr=254&personpostnr=1730&merk=1730#ovre>LenkeEttersom jeg ikke kunne finne Elias Rath konfirmert i Tronheim, Strinda eller Bjørnør, kom jeg å lete i Nærøy og fant ham konfirmert der:Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Nærøy i Nærøy, Ministerialbok nr. 784A03 /1 (1816-1829), Konfirmerte 1823, side 254. Permanent sidelenke:

Gjest Astrid Ryen

Elias Olsen Cartenøe 17 år flytter til Senjen i 1825, nr 7:Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Nærøy i Nærøy, Ministerialbok nr. 784A03 /1 (1816-1829), Utflyttede 1825-1826, side 283. Permanent sidelenke: Lenke

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.