Gå til innhold
Arkivverket

[#76034] Kurt Stille -dansk skøyteløper - men hadde de også en skihopper ?

Gjest Kjetil Sigvart Eidskard
 Del

Recommended Posts

Gjest Tormod Thoresen

Poul er ikke registrert som mottaker av premiei 1946.Ellers så har jeg en annen bok skrevet av den samme Jacob Vaage , trykket i 1971. Her har jeg oversikt bl.a. over alle som fikk Damenes pokal frem til og med 1970.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Ville bare ta med at dette Europamesterskapet på Ullevi i 1963 gikk vel i forkant av det berømmelige verdensmesterskapet i Karuizawa da Johnny Nilsson smadret kuppern`s 15.46.6 i snøværet. Men er det ryddigere å lage et eget tema for slik skøytehistorie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Pehrson

Ja, jeg husker i alle fall to dansker som var deltakere i det spesielle hopprennet i Holmenkollen for rundt 60 år siden; jeg mener de het Mogens Balslev og Poul Ellegaard. De oppnådde nok ingen premie®, men fikk stor jubel i bakken. (såvidt jeg minnes hoppet en av dem med knikkers!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*** Der kom Mogens - etternavnet er borte for meg - Ellegaard tenner oxo noe hos meg.Men eg lyt gjenta dette med Holmenkollprogrammet - dette heftet som ble solgt over hele landet. Det finnes sikkert eksemplar av det et eller annet sted på et loft eller - i et foreningsarkiv - Arrangøren tilhørte FORENINGEN TIL SKIIDRETTENS FREMME som bemerket tidligere. Vi kunne nesten hele programmet utenat - ikke minst hvilken klubb vedk representerte - det var jo hundrevis av deltagere.I mange år var det en mann som var mest framme - var det Rolf han hette ?*** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*** nettopp mottatt fra NRK:(Behold SaksID i emnefeltet hvis du svarer på denne e-posten) Hei, og takk for henvendelsen Klarer dessverre ikke å finne svar på spørsmålet ditt.Med vennlig hilsen NRK www.nrk.no Informasjonsavdelingen Publikumsservice Randi Beate Berg, Informasjonskonsulent Post: 8608 Mo i Rana Tlf: 815 65 900 Fax: 75 12 27 77 mailto:info@nrk.no----------------------------------------------------------- Mitt spørsmål var : Kjetil Sigvart Eidskard 2010-02-13 16:19:01: Vi har alle hørt om han som ble kastet ut av hopprestauranten - så har vi dansken som satt når DET ER ET YNDIG LAND ble spilt (fordi han bestandig falt). Var der en som ble like kjent som Kurt Stille på skøytebanen ? Min 75årige hjerne er blank her. mvh kse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

*** mange takk Reidar - programmet er bestilt. - er veldig spent -*** mvh kse ***ps Gratulerer med skøytedebatten ds

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det var bra og gratulerer med program, ser det var kommet en rød strek over bestillings-knappen, og håper det ikke er alt for slitt! Hvis du finner noe spennende der da så får du ta oss med på en rundtur i programmet når du har fått studert det! Dette Holmenkoll-rennet er vel det første etter 2. verdenskrig og det rennet som samlet 100 000 tilskuere? Lurer på hvor alle kom fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*** som 11 åring husker eg Asbjørn Ruud vant - det som var verre vi tapte ti null mot Sverige i fotball -MEN SÅ SLO VI FINNLAND 12 - 0 - DET HJALPNOSTALGI ER MORRO ! *** MVH KSE ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Til 36, Det med nostalgi har du rett i, en må få opplevelser fram i lyset mens en husker dem! Og det er liksom litt bitrere å tape for Sverige enn for andre. 10000 meteren med Johnny Høglin i 1968 sitter friskt i minnet! Lykke til med Holmenkollen-programmet:-) mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Når jeg tenker etter, er det ikke rare forskjellen på Jonny Nilsson og Petter Northug. Førstnevnte sa han kunne slå rekordene på 5.000 og 10.000 meter (på det tidspunkt hadde Kupper'n begge) og så var han så frekk å gjøre dette i Karuizawa. Dette irriterte nordmenn grenseløst dengang (meg selv inklussiv), han var 'kaxig' i våre humørløse øyne - han var egentlig ikke ulik Northug. Nei, vi er nok ganske like våre naboer i øst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, jeg lot meg også irritere over Jonny Nilssons selskryt - og da Johnny Höglin 'snek' seg 3 tideler foran Maier på 10000 i 1968, husker jeg at jeg slo knyttneven i stuebordet i ren forbannelse. Ingenting var verre enn svensker!Mange år senere oppdaget jeg til min forbauselse hvor mange svensker som hang på mitt eget slektstre... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*** ja Reidar - og dei 166 kronene var vel avendt. Skal ta foto eller kanskje finne ein skanner slik at litt kan inn her - Det var ei gild oppfrisking av minnet for ein den gang tiåring - men resultatene var ikkje notert inn -- så det var helt ubrukt og fint - Eg må takke deg for tipset.*** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Bra Kjetil! Godt gjort at det var i så god stand etter såpass lang tid! Ellers var det bare tilfeldig at jeg oppdaget det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*** HOLMENKOLLPROGRAMMET 1946Min antydning om najonalsang som honnør til utlendinger - kommmer ikke inn i 1946 rennet. Har skumlest litt og finner kun norske nordmenn.Innholdsfortegnelsen på 1 omslagside:50 km langrenn side 4 Deltagere (145)18 km langrenn side 9 (227)Hopprenn komb, side 17 (79)Spesielt hoppr forløpere 18-19år side 22 (41)Spesielt hoppr forløpere over 20 år side 23 (94)Under 18 km er deltagere i kombinert med uth skrift** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Christophersen

Mimre mimre. Ang. Kurt Stille husker jeg et sköytelöp på Bjönnes stadium ca. 1962 med Kurt Stille og Dan Storm fra Australia i samlöp, tror det var på 10000 meter :-)Hilsen fra Linköping (årsmöte i DIS, www.dis.se)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.