Gå til innhold
Arkivverket

[#76046] S&F: oppslag for garden Sårheim i Gloppen

Gjest Kjellaug R. Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug R. Petit

Oline og Hans Christensen (Hulebak) får en datter Anna Dorthea i 1805, men der er det ingen 'kjente' navn blant fadderne: Kildeinformasjon: Bergen fylke, Nykirken, Ministerialbok nr. A 5 (1775-1808), Fødte og døpte 1805, side 168. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8719&idx_id=8719&uid=ny&idx_side=-172>Lenke Permanent bildelenke: LenkeHer får Oline og Hans Chr Huleback og en datter Pauline dpt 4/4-1812: Kildeinformasjon: Bergen fylke, Domkirken, Ministerialbok nr. A 5 (1808-1820), Fødte og døpte 1812, side 60-61. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Skulle tro at vi burde finne denne Søren Poulsen i Bergen siden han er fadder så mange ganger, men nei! En eneste Søren Poulsen (forskj. variasjoner) i ft 1801 og han er i Kvinnherad og litt gammel til å være en bror her.Han må derfor stå uten farsnavn i ft 1801, tenker jeg.25) Ja, Else Karoline er nok Helene og Reiels datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Ja, det må være henne. De hadde jo tilknytning til Alvøen. Dersom jeg ikke husker feil, stod Regine som Alvøen da hun gifta seg.Nå vet vi at det kan være store variasjoner med hensyn til alder fra den ene til den andre kilde. Jeg vil tro at alderen her er vel overdrevet! Regine var, f.eks., født i 1817. Mora kan ikke ha vært 53 år da!Men det er jo mulig at hun var f før 1875 slik som ft 1801 viste.Som sagt fant jeg en Helene Paulsdtr døpt på Aasmul i Askvoll i 1771. Finner verken henne eller faren der i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

29) Ja, det er sikkert 'vår', Kristi!Barna skulle da være f ca 1810 og 1812. Får se om det finnes noen Søren Poulsen som får barn da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Så har vi en Paul på Bolsæther i Ålhus, S & F som får en Olena døpt 19/2-1774 og en Kari døpt 12/11-1769.De får og en datter Agathe døpt 8/5-1766. Moren heter Marte, men dessverre ser det ikke ut for at det er noen Helene eller Søren her. Han kan jo ha flytta et annet sted, du Åse eller Kirsti har kanskje bygdebøkene fra området?Nok et skudd i blinde, tenker jeg. Men alle muligheter må jo prøves!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Nei, det skal jo IKKE være lett! Ser ikke ut for at dette paret får andre barn i Bergen: LenkeBlant fadderne er det en Meyer. Ellers ser jeg ingen 'kjente' navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Men dette ble interessant for en Poul Hansen Aasmul gifter seg med Dorthe Olsdtr i Askvoll 27/12-1763! Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Askvoll, Ministerialbok nr. A 8 (1749-1775), Kronologisk liste 1764, side 16-17. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8596&idx_id=8596&uid=ny&idx_side=-83>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Vi kan jo og tenke oss at Oline bare var i slekt med Helene, kanskje en kusine for det blir født en Oline Paulsdtr med foreldre Paul Olsen og Anna Olsdtr i Askvoll i juli 1786Men dette blir vel for langt utpå Viddene!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

I dåpen til Helenes datter Marthe Malene på Askøy i 1804, er det en Aschild Hansen som er fadder: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8602&idx_id=8602&uid=ny&idx_side=-16>Lenke Alle faddere var fra Bergen.Det er kun en Ascild Hansen i Bergen i 1801, og hvem er han gift med? En Dorthe Olsdtr som er i sitt andre ekteskap: LenkeLitt ung til å være den Dorthe Aasmul over, men ikke umulig (dvs 16 år ved ekteskap, men det kan og være feil alder i ft, 1 eller 2 år og det er bra) og som vi husker, fant jeg en Poul Hansen død i 1790.Her gifter de seg i 1793: LenkeDet står ikke noe mer i kirkeboken heller. Helene kalte og et av sine barn for Aschild Hans: LenkeDersom Aschild Hansen var hennes stefar, kan det være han hun har kalt opp. Vi lurte jo litt på dette navnet!Jeg har en følelse av at vi er inne på rett spor. Se og den andre tråden, der' vi ser at Paul Hansen og Dorthe Olsdtr har en datter Kari f. ca 1765:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Nok et sammentreff!Da Helene Poulsdtr døpte sin datter Else Karolina i 181, var det som vi har sett en Søren Paulsen, men det var og en Berent Sivertsen: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8676&idx_id=8676&uid=ny&idx_side=-142>LenkeFinner en Bernt Sivertsen blant fadderne til Oline Paulsdtrs datter Pauline i 1812:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Prøvde å finne Karen konfirmert. Søren er døpt i 1779 i NK. I 1778 blir ei Karen Paulsdatter konfirmert i NK.Men om det er søsteren hans er jo ikke sikkert, jeg greier ikke å tyde det som står bak farens navn. Og om hun er 15 år i 1778 er hun født i 63, men alder varierer med flere år i ulike kilder, det ser vi jo ofte.Kildeinformasjon: Bergen fylke, Nykirken, Klokkerbok nr. A 1 (1770-1821), Konfirmerte 1778-1779, side 10-11. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8734&idx_id=8734&uid=ny&idx_side=-7>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Sikkert-:( Det er nok bare moren som er i live for denne Karen Paulsdtr Døhl da hun blir konfirmert, for når jeg kikker nærere på det står det Paul Døhls enke i ...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.