Gå til innhold
Arkivverket

[#76094] Olaug Halkieldsdatter fra Sigdal

Gjest Tormod Thoresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tormod Thoresen

Tormod Thoresen, Drammen, 7.2.2010 11:41 (1)Hei. Legger dette inn på Buskerud fylket. Kanskje noen som kjenner til Olaug , som ikke så saken da jeg glemte å legge saken under Buskerud.Prøver igjen å finne hennes foreldre. Hun døde i 1802, 81 år gammel, men ifølge FS så kan hun være født 1712 på Sund i Sigdal. Kirkebøkene begynner i 1722 , så dette er ikke enkelt. Olaug gifter seg i 1747 i Holmen kirke og får 4 barn. 3 gutter. Her er navneoppkallingen i orden inntil deres yngste sønn , som blir kalt Halvor. I en navnebok jeg har sett i står det bl.a. at Hallkieldsnavnet er registrert i Sigdal omlag 1750, ellers er det registrert i Bjørgvin bispedømme. Olaug står alltid oppført som Hallkieldsdatter. Men kan det være Halvorsdatter , da Hallkieldsnavnet ikke blir brukt hverken på hennes barn eller andre etterkommere?mvh Tormod Thoresen Drammen --------------------------------------------------------------------------------Astrid K. Natvig, Lier, 7.2.2010 12:39 (2) hei, her er lenke til trolovelsen i 1746 (nr. 2), kanskje forloverne kan 'hjelpe til på veien'? Gunder Taastensen og Guthorm Povels.: Lenke Permanent bildelenke: Lenke mvh. Astrid --------------------------------------------------------------------------------Tormod Thoresen, Drammen, 7.2.2010 13:03 (3) Hei. Joda, jeg har notert dem. Men det hjelper meg lite. Det er heller ingen Hallkieldsener som er faddere til Peder og Olaug's barn. Noen som vet om det finnes andre Hallkielder i nabolaget til Sigdal?Takk skal du ha!Tormod --------------------------------------------------------------------------------Astrid K. Natvig, Lier, 7.2.2010 23:51 (4) Vi får håpe at Olav Åge Strøm eller en annen med god lokalkunnskap leser innlegget ditt, mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Åge Strøm

Jeg hadde ikke lagt merke til denne debatten.Navnet Hallkjell synes ikke å ha vært brukt her. Bygdeboka synes kun å nevne dette ved hennes etternavn under Sund og Sundseie.Første gang vi finner hennes navn er 31 desember i 1741 da hun står fadder i Eggedal for Bjørn Tollevsen Åsaneies barn. Da heter hun Olou Halkieldsd. Frøvold. Det tyder på at hun var fra Eggedal men jeg har ikke sett at navnet Hallkjeld forekommer i Frøvollætta.Men denne ætta hadde forgreininger til Numedal. Trolig også til Hallingdal.Siden dette navnet er registrert i Bjørgvin kan det tyde på at det er kommet med en av de mange handelsmenn som kom over her med driftefe på 16 og 1700 tallet.De kom over fjellet og ned Eggedal. Siden hun selv ikke brukte navnet til sine barn kan hun ha vært et uekte barn av en sådan. Mvh. Olav Åge Strøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Takk skal du ha. Jeg var ikke klar over at Olou hadde vært fadder da hun bodde på Frøvoll. Nyttig informasjon. Joda, jeg tror også at familien kom fra Vestlandet. Jeg kjenner også til at man tok seg over fra Vestlandet, stoppet litt opp ii Hol/ Skurdalen området. For så å finne seg et sted de kunne slå seg ned. Se bare på alle de gardbrukerne som kom med kuene sine fra Sogn å slo seg ned i Skoger i Drammen.Halkieldnavnet er ikke kjent i Flesberg området, men en bekjent av meg mener hn har sett navnet i Hallingdals området. Dog ikke i Gol, Nesbyen eller Flå.Jeg får låne med meg Nore/Uvdal bøkene, for å se om Olou kan være registrert der.Ellers så har jeg også noen andre 'Vestlendinger' som kom til Tufto/Skurdalen område i Hol. Vikingnavner er sentral der. Jeg har lett i Voss området , der navnet er kjent, men har fortsatt ikke funnet frem.Takk skal du ha !mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Da fant jeg nok ut av dette.Jeg fikk et tips om at det kunne være Nore/Uvdals folk. Jeg finnner i Bygdekoka bind 2 til T.K. Loftsgard at det er en Oloug som er døpt 1716 og som er datter til Halkjell Hermodsen og Sissel Syversdatter. Denne Halkjell var nok rydningsmann på Halkjellplassen , som ligger under Vetterhushagen. På Søndre Vetterhus bodde det bl.a. Helge Sebjørsen som hadde bodd bl.a. på Sund i Sigdal, så områdene hadde kontakt.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.