Gjest Kai Løseth Skrevet Februar 15, 2010 Del Skrevet Februar 15, 2010 I kyrkjebok Geiranger i Norddal 1742 side 204, nest siste avsnitt står Die Litanium. Det må vere mellom påske og pinse. Kan det vere same som Dom laetare? Ordet er nytt for meg. Lenke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Astrid Ryen Skrevet Februar 15, 2010 Del Skrevet Februar 15, 2010 Det har heller aldri sett før.Litania - bønn, litani, høytidelig prosesjon med sang.Litania maior ved St Markus' fest den 25/4.Dette var hva jeg fant i min latinske ordbok, men jeg kan ikke si sikkert om det dette som er ment. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Astrid Ryen Skrevet Februar 15, 2010 Del Skrevet Februar 15, 2010 På internet finner jeg Die Litaniarum 'Bønnenes dag', noe som formelt sett er mer tilfredsstillende. Det er også kanskje hva som står i kirkeboka her, ettersom skriveren har 'klusset' litt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Kai Løseth Skrevet Februar 15, 2010 Del Skrevet Februar 15, 2010 Takk Astrid! Då veit vi kva det tyder, men ikkje plasseringa av dagen. Eg har søkt meir, og har funne Die Litan her, under (nadanfor) 27 og 33 Lenke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Anne Lise Hovdal Skrevet Februar 15, 2010 Del Skrevet Februar 15, 2010 Siden det har med bønn å gjøre, så skulle en kanskje tro at det var bots- og bededag? Ifølge Bauers kalender var dette den 20.04.1742. Ellers finner jeg de samme forklaringer i mine bøker som Astrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Kai Løseth Skrevet Februar 15, 2010 Del Skrevet Februar 15, 2010 Ja, det er sikkert rett, logisk resonnert. Takk for hjelpa! Kai løseth Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Astrid Ryen Skrevet Februar 15, 2010 Del Skrevet Februar 15, 2010 Enig med Anne Lise, det kan ikke være annet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Sivert Perry Nerland Skrevet Februar 16, 2010 Del Skrevet Februar 16, 2010 Det er korrekt at Litanium er d.s.s bots- og bededag, og at dette var den 20 april i år 1742. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Kai Løseth Skrevet Februar 16, 2010 Del Skrevet Februar 16, 2010 Då er det notert. Takk ): Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts