Gå til innhold
Arkivverket

[#76163] Jernverksslekter i Bærum, 'bilthugger' Svend Svaneberg Wahlberg (Kvikne).,

Gjest Helge R. Naess
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

OK. Vet du noe mer om Jahn Hermansen? Hva var f.eks. navnene på de av søsknene hans som er kjent? Jeg har nemlig selv en Herman Gustavsen blant mine aner. Han ble f. 1726 på Moss verk, og foreldrene var hammersmed Gustav Lucassen (som antakelig var svensk) og Karen Eriksdtr. Det var vanlig at spesialarbeiderne ved jernverkene flyttet nokså mye rundt på 1700-tallet. Gustav Lucassen var f. eks. hammersmed både ved Herre verk i Bamble, ved Fossum verk i Gjerpen, ved Moss verk og han døde i slutten av 1730-årene som hammermester ved Baaseland/Nes verk i Aust-Agder. Herman Gustavsen overtok da hans funksjon.Denne familien vet jeg ganske mye om, men jeg har aldri funnet ut hvor Herman-navnet kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Linnerud

Jahn Hermansen var født ca. 1702. Han var gift tre ganger, men hadde bare to barn som levde opp, Det var med sin tredje kone, Malene Gulbrandsdatter at han hadde to små døtre i 1764, da han døde. Det var Magrete Jahnsdatter f. 1760 og Anne Chatrine f. 1762. De som jeg regner som Jahns søsken er 1:Kari Hermansdatter ca.1703-1736, g.m. Jahn Christophersen, 2:Anders Hermansen ca.1705-1763, g.m. Else Falchorsdatter, 3:Barbara Hermansdatter ca.1710-?, g.m.Peder Mathisen og Even Gulbrandsen, 4:Siri Hermansdatter ca.1712-1772, g.m. Amund Christophersen (denne er sikker, er nevnt i skiftet etter Jahn), 5:Svend Hermansen ca 1719-1756, g.m. Annichen Pedersdatter.Jeg regner med at faren Herman Jahnsen var svensk, eller av svensk avstamning. Men det var jo mange ved navn Jahn på jernverkene rundt omkring og vi hadde også en Lodvig Jahnsen på Bærums Verk som var omtrent samtidig med Herman. For alt jeg vet kan de ha vært brødre. Lodvig var masmester og var over 80 år da han døde i 1762.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Oddbjörn: - takk for informasjoner og vennlig interesse. Og takk til alle dere som interesserer seg for dette emnet.Heretter kan det ikke være tvil om at skredderen Erik Svendsen Svaneberg kom fra Bærum !Bortsett fra dette faktum vet vi jo at det 'tredje' navnet ikke alltid var navn i vår forstand: det var som regel en henvisning til hvor de kom fra, (som alle bör vite) og min bestefar hadde minst 3 slike 'navn', så det er nyttige henvisninger, men må ikke alltid tas for bokstavelig.Dvs.: det kan være mange som heter Wahlberg eller Svaneberg uten å være i slekt. Et 'funn' må bevises ved andre fakta, om ikke annert fadderes navn etc., men de er heller ikke alltid så pålitelige.Blir ikke slektsforskning både sjarmerende og fortvilende ? 'Nothing but problems'.I sammenheng med Bærum Verk må 'Fossum Verk' ha vært den gamle stangjernshammeren like ved Röa (hvor jeg en gang levde i 12 år ! Jeg har en gang badet i den 'kulpen'.)Svanebergs slekt skal jeg kommentere separat (det er nattestid). Hilsn ! HRN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Til Olaf Svensson: - om Ole Pedersen fra Maridalen -Mitt svar er lagt inn i DA 76181, siden dette om Maridalen neppe hörte hjemmne i det forrige (tror jeg). Hilsen fra Helge R. Næss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk skal du ha, Karin (27).Helge - beklager at jeg har gått litt utenfor det opprinnelige spørsmålet ditt, men Øivin Davidsens teori om at Svaneberg kommer av Svineberg, har jeg ikke så stor tro på. Vi skal dessuten huske på at navnet i kildene helst staves Svanneberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Oddbjörn (30) - Svaneberg: - du har helt rett.Jeg kjenner Øyvind Davidsens minne-böker om Bærum Verk, han var også en glimrende tegner. Skulle önske at jeg fant dem igjen blant mine utallige böker på 7 steder...En digresjon: - om Jochum Wahlberg, Kvikne og Innset etc. Jeg vet det forekommer en eller flere böker om Kvikne og Innset - har du lett bibliotek-adgang til å sjekke om det finnes noe mere om denne Wahlberg, annet enn det berömte brevet han fikk, med ordre fra Kong Christian IV om å reise til Harz og verve disse fagfolkene til flere av de nye grubene som kongen hadde satt igang i Norge.Det gjorde han som bekjent, og de förste ca. 15 mann ankom Kvikne i 1635, men etter det er 'sagaen tom'. Han må jo ha vært en mann med utdannelse og tysk kunnskap, ellers kunne han ikke ha gjort dette. Hans tittel var 'overhoffuerer' som omtrent skal bety intendant. Undskyld denne digresjonen.Det har vært hyggelig å treffe deg her på digitalarkivet. Her skinner faktisk sola, etter en lang og kald vinter. E-post: helgen@talktalk.net. Vennlig hilsen - Helge Næss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Oddbjörn (30) - Jeg ser at du skriver: 'ved Fossum verk i Gjerpen'.Da har det altså vært et jernverk der nede, også. Jeg spurte bare om dette, for det henvises av og til, til 'Fossum Verk', og det har altså vært 2 slike.Det ble startet mange Stangjernshammere på en rekke steder, viser det seg. Grunnen var vel at de trengte mye tre-kull fra skogrike steder. (Helt frem til 1870 da man gikk over til engelske kull, og de fleste lokale 'jernverkene' ser ut til å ha blitt nedlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Karin (27)Vet du om Siri Hermannsdtr. og Amund Christophersen hadde en sønn Christopher som var på Fossum Verk, senere Bærum Verk og gift med Ingeborg Lorensdtr. De hadde sønnen Amund som var former på Moss Jernverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Til Knut Thorvaldsen, Moss, 20.2.2010 21:52 (34)SAK: ....'om Siri Hermannsdtr. og Amund Christophersen hadde en sønn Christopher (Amundsen)som var på Fossum Verk, senere Bærum Verk og gift med Ingeborg Lorensdtr. De hadde sønnen Amund (Christophersen) som var former på Moss Jernverk.'----------------------------- Jeg har ikke forsket dette, men bare gjort slike notater:Amund Christophersen f. ca. 1710 Bærum Verk (her kalt B.V.) g.m. Siri Hermansdtr. f. ca. 1715 BV Hennes far kan ha vært Herman Jahnsen B.V. 1684- 30/9-1748 - gift med Margrethe Svendsdtr.(alt er BV)Siris sönn: Chistopher Amundsen f. eller döpt 17/12-1738 Hennes barnebarn Amund Christophersen er ukjent for meg.Du vet vel mere om dette enn hvad jeg har ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

OBS: Det er alltid kjekkest om nye saker blir lagt inn i et separat nummer hos digitalarkivet, ellers blir det for mye sammenblanding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.