Gå til innhold
Arkivverket

[#76243] Slektsforhold mellom Olav Nilsson Bagge og Helje Bagge

Gjest Tor Inge Tunsberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Inge Tunsberg

Jeg ønsker opplysninger om evt slektsforhold mellomOlav Nilsson Bagge, som var riksråd i 1489, lagmann på Steig i Nordland i 1514 og er død før 1525. Han var gift med Anna Pedersdatter, datter av hr. Peder Karlsson og Bodil Svalesdatter Smør og fikk med henne gården Hatteberg (nå baroniet Rosendals hovedgård) i Kvinnherad og Hananger på ListerHelje Bagge, fut i Nordfjord omkring 1515, busatt på Heggdal i Innvik. Han slutta i embetet omkring 1525. (Kilde : Bygdesoga Innvik Stryn II)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg kjenner ikke videre til denne Helge Bagge, men jeg antar at kildene om ham kan være regnskapene for Bergenhus len.Det skal visstnok ha levd en Olav Nilsson Bagge et sted i Nordlandene omkr 1525, men han var ikke identisk med lagmannen og riksråden Olav Bagge. Sistnevnte hadde omskriften Gunnarsson i seglet sitt i avtrykket fra 1489 da han var riksråd.Det er mange som heter Bagge uten å være i slekt med hverandre. Navnet betyr ikke annet enn sekk (bag), og ble i overført betydning et dansk-svensk tilnavn på nordmann.Allikevel kan ikke slektskap mellom Olav Gunnarsson Bagge og Helge Bagge (som jeg ikke kjenner kildene om) utelukkes. Selv har jeg lurt på om Olav Gunnarsson Bagge kunne tilhøre slekten Tjeld på farsiden. Olav Nilsson Bagges slekt kjenner jeg ikke.Det finnes allerede svært mange debattråder her i Brukerforumet der ulike personer og slekter Bagge diskuteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.