Gå til innhold
Arkivverket

[#76256] Kan vi bistå med å løse en mulig savnet kunstskatt?

Gjest Heljar Westlie
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Franck Paasche

Jeg har forespurt en etterkommer fra Wesche-slekten fra Skogn om hun kjenner til denne Emmy Dagmar, men hun er ukjent for henne.Jeg ser at Emmy Dagmar har en fadder, Emil Kristoffer Wesche. I FT 1900 finnes en Cristoffer Emil Wesche, f. 1862 som kan passe. Begge er telefonformand. Her finnes også 2 stk. Fritz. I FT 1865 er det kun 4 personer med navn Wesche, hvoran en Henrich Fridrich Cristopher, født i Hanover.Mvh Anne Franck Paasche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingjerd van Bruggen

Hei Per!Jeg vet ikke så mye om hvor WESCHE kommer fra. Familien er inngiftet i min. Emmy's mor og hennes søster var begge gift med hver sin brødrene Wesche.Ingjerd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paal Wergeland

Hei igjen dere.Sakser litt info fra en mail galleriet sendte:The will states the donors name as “Emmy Dagmar Graf-Howard”, she was a nurse who died June 11th 1994. She left some of her estate to a trustee whose names is Margaret Gold Burke who lived at 1710 Fernwood Road in Victoria BC who was also a beneficiary, who received among other items “…my Grandmother’s chair from the Queen.” She also gave an item to John Norman Burke also of 1710 Fernwood Road. She gave a number of items to a Jan Fortt of Richmond BC. She also gave some money to the Lutheran Church and a Seniors Home both in Point Roberts, in Washington State USA and also someone named Ruby White who also lived in Point Roberts. She gave a small amount of cash to someone named Haley Genell White, no address given but it sounds like that person might be related to Ruby White. In the file it says her husband was Walter Graf, however he is not mentioned in the will and she seems to have a different last name.Jeg har bestilt vielsen fra Canada, men det ser ut å til å ta litt tid før jeg får den. Kan Emmy ha reist tilbake til Norge på 30-tallet, og utdannet seg til sykepleier da. Innlegg 46: Hva sier bøkene om sykepleier-studenter fra 1935-1940? Er Emmy der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Hei, Bjørg..... Fant det ut på ancestry.com..Hvordan går det med opmykningen av min slektning i Juell familien? Har kommet et stykke videre i innsamlingen med den familien. Ellers så vi jeg si at en kan lese endel om Emmy sitt familieforhold i hennes testament. Hun hadde ingen barn, var sykepleier og hadde et annet etternavn enn sin mann Walter. Hvem ble hun gift med? Og først og fremst hvor dukker etternavnet Lie opp?Angående stolen som bestemoren fikk av dronningen, hvilken dronning var det og jobbet hun (bestemoren) på slottet? Hvilken av bestemødrene var det?En bør vel ta kontakt med dem som ble nevnt i testamentet for å finne noe mer ut om Emmy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Bjørg..... Fant det ut på ancestry.com..Hvordan går det med opmykningen av min slektning i Juell familien? Har kommet et stykke videre i innsamlingen med den familien. Ellers så vi jeg si at en kan lese endel om Emmy sitt familieforhold i hennes testament. Hun hadde ingen barn, var sykepleier og hadde et annet etternavn enn sin mann Walter. Hvem ble hun gift med? Og først og fremst hvor dukker etternavnet Lie opp?Angående stolen som bestemoren fikk av dronningen, hvilken dronning var det og jobbet hun (bestemoren) på slottet? Hvilken av bestemødrene var det?En bør vel ta kontakt med dem som ble nevnt i testamentet for å finne noe mer ut om Emmy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Jammen er dette en sak med mange elementer... :)- Vi bør finne hennes 2 bestemødre og Slottet bør sjekke om en av dem jobbet der. Ettersom det nevnes Dronning må hun ha jobbet der under Maud. Kanskje hun også jobbet der før 1905? Er dette også linken til maleriene? Når vi vet navnet på bestemødrene, så kanskje FT 1900 også kan gi et svar.- Emmy var i Norge i 1944/45/46, altså må hun ha kommet før krigen. Hun var sykepleier. Kanskje hun fikk utdannelsen i Norge og det bør sjekkes om hun f.eks. fikk den på 30-tallet i Oslo, ettersom hun var derfra.- I 1945 bodde hun i Sannergata 5. Kan et oppslag i lokal folketelling i 1947? avklare hennes sivilstand og ev hvem hun bodde sammen med? Tellingen finnes vel på Byarkivet og jeg tror det er lett tilgjengelige lister på hver adresse.- Oppslag i flere Adressebøker kan gi svar på når hun kom til Norge og omtrent når hun reiste tilbake til Canada. Vi må sjekke hennes mange mulige etternavn. Regner med at Byarkivet har Adressebøkene komplett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg sjekket adressebøkene var dette de eneste jeg fant henne i... Dog, sjekket jeg ikke før 1945, de finnes på Nasjonalbiblioteket eller på mikrofilm på Riksarkivet...Om en sjekker telefonkatalogene kan en nok finne ut noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Karoline Emilie Wesche er den ene.Emmy's mor, Petra Dorthe Skaarli, står ved vielsen f. 1872 i Askim og ved dåp født 1886. Ingen av årstallene stemmer etter det jeg kan se. Holder på å sjekke Askim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Karoline Emilie Wesche er den ene.Emmy's mor, Petra Dorthe Skaarli, står ved vielsen f. 1872 i Askim og ved dåp født 1886. Ingen av årstallene stemmer etter det jeg kan se. Holder på å sjekke Askim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Se (63)Petra Dorthea f. 23.03.1878 i Askim. Moren er Anne Sophie Pedersdatter. Står Løkken som bosted (etternavn).Kan det ha vært Emmy's mor som jobbet på Slottet? Stemmer litt bedre aldersmessig synes jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Se (63)Petra Dorthea f. 23.03.1878 i Askim. Moren er Anne Sophie Pedersdatter. Står Løkken som bosted (etternavn).Kan det ha vært Emmy's mor som jobbet på Slottet? Stemmer litt bedre aldersmessig synes jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er farmoren registrert i gravminner:751264 Karoline Emilie Wesche 1206 1862 3105 1947 910 00 039 Vestre gravlund Velg kirkegård i Oslo Fagerborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle nesten tro at hun bodde hjemme i Norge til etter at hennes farmor gikk bort...Ser og at hun bor sammen med sin bror Alf i 1900, og har en søster også som bor i Christiania.Da mangler en å vite når Emmy sin mor Petra gikk bort. Hun er jo ikke begravd sammen med faren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei :o)Har sittet og puslet litt med å lage en liten oversikt ut fra opplysninger som er kommet fram.Hvem var Emmy? Emmy Dagmar Wesche - Emmy Graf-Howard -Emmy Dagmar (Graf) Krag –Emmy Dagmar Lie -Emmy Dagmar Wesche ble født 17.september 1905. Hun ble døpt i Vålerenga kirke 3.desember 1905. Hun var datter av Skipsbygger Edon Sverre Wesche (f. 1883) og Petra Dorothea Skaarud (f. 1886). De hadde bosted i Schweigaardsgate 78, Oslo (tilhørende Vålerega krets) ved dåpen. Blandt fadderne var en Emil Kristoffer Wesche og morens bror Alf Skaarud) Foreldrene ble viet i Gamle Aker kirke 9.april 1905 Det ble ved lysnngen oppgitt at Skipsbygger Edon Sverre Wesche hadde bosted Rostedsgt. 2 (3 etg) (tilhørende Jakobs krets)og Butikkjomfru Petra Dorothea Skaarud hadde adresse Bjørnsgate? 66 – Bjølsensgate? (tilhørende Sagene krets?)Emmys mor Petra Dorothea Skaarud f. 23.mars 1878 i Askim, dpt. 22.april 1878. Foreldrene var: Gårdbruker Mathis Hansen Løken (senere Skaarud) f. 10.september 1838 i Askim og Anne Sophie Petersdatter f. 9.januar 1853 i Eidsberg, Østfold. (dpt. 1.mai 1853, som datter av Peter Hansen og hustru Olina Maria Andreasdatter.)Anne Sophie Petersdatter ble konfirmert i Eidsberg 6.oktober 1867 sammen med søsteren Elen Marie: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5754&idx_id=5754&uid=ny&idx_side=-185>LenkeEmmys far Edon Sverre Wesche f. 1883 bor i tellingen 1900 i Møllergaden 40 i Oslo, (tilhørende Trefoldighets krets) -(Han kalles i tellingen bare Sverre og oppgis å være f. 1884)Han bor sammen med sine foreldre: Tellefonformand Christoffer Emil Louis Wesche f. 27.februar 1862 og Karoline Emilie Wesche f. 1864, samt broren Fritz Leonhard Wesche f. 1893. Christoffer Emil Louis Wesche f. 27.februar 1862 ble døpt 4.mai 1862 i Trefoldighetskirken, Oslo Permanent bildelenke: Lenke. Sønn av Schiefertækkermester Heinrich Friederich Christopher Wesche f. 1830 i Hannover I hans 1. ekteskap med Oline Henriette Amalie Paasche. 1. Carl Michael Wilhelm Wesche f. 30.april 1863, døpt 28.juni 1863 Trefoldighetskirken, Oslo: Permanent bildelenke: Lenke2. ritz Wesche f. 17.september 1867, døpt samme dato i Trefoldighetskirken, Oslo: Opplysningen er fra Familysearch. Ikke funnet i kirkeboka.Enkemand og Skifertækker Heinrich Friederich Christopher Wesche giftet seg 2.gang 11.november 1871 i Trefoldighet Menighet, Oslo med Clara Wesche f. Thoren f. 1839 i Gøteborg. Permanent bildelenke: Lenke (NB! Christoffer Emil Lois Wesche f. 27.februar 1862 bor i tellingen 1875 i Vinkelgade 17 (tilhørende Johannes Krets) i Kristiania (kalles da bare Emil). Christoffer Emil Wesche har ved tellingen 1875 halvsøsknene: Dagmar Wesche f. 1872 i Kristiania, Marie Wesche f. 25.juli 1873 (døpt 19.oktober 1873 i Trefoldighetskirken) i Kristiania og Fritz Wesche f. 1875 i Kristiania.) Søsknene Dagmar Wesche og Marie Wesche, reiser i 1892 til Philadelphia. Dagmar reiste 12.februar 1892 og hadde bosted i Kristiania 18 år gammel. Marie reiser 3.november 1892 og hadde bosted Østre Aker, 19 år gammel. Dessuten reiser Blikkenslager Kristofer E.L. Wesche 19 år gammel til Chicago 1.april 1881. (Født ca 1862) Han hadde bosted i Kristiania. (Er han den samme som Dagmar og Maries bror ved tellingen 1875 i Vinkelgade 17 Christoffer Emil Wesche? – Er han den samme, må han ha kommet tilbake fra Chicago. 5.september 1930 reiser en Rolf Henry Fritz Wesche f. 13.januar 1908 til New York. Han hadde bosted Inkognitogt. 10B, Oslo (tilhørende Trefoldighets krets). Rolf Henry Fritz Wesche var sønn av Skipsbygger Fritz Wilhelm Henry f. 1875 og hustru Anette f. Pettersen f. 1873. Rolf Henry Fritz Wesche ble døpt i Vålerenga kirke 12.april 1908. De hadde bosted i Schweigaardsgate 78, Oslo (tilhørende Vålerega krets) ved dåpen. NB! Samme adresse som Edon Sverre Wesche og Petra Dorothea Skaarud hadde da Emmy Dagmar Wesche ble født/døpt!Foreldrene til Rolf Henry Fritz Wesche - Skipsbygger Fritz Wilhelm Henry f. 1875 i Kristiania (ved vielsen Fritz Wilhelm Harald Wesche) og Anette Pettersen f. 1873, Eidsberg, Østfold, ble viet i Sagene kirke 24.juni 1904. De hadde bosted Grefsen 10. (tilhørende Sagene krets) Brudgommen konfirmert i Aalborg 13.april 1890. NB! Maren Anette Petersen ble f. 7.februar 1873 i Eidsberg som datter av Peter Hansen og hustru Olina Maria Andreasdatter, og hun ble døpt i Eidsberg 27.april 1873. Permanent sidelenke: Lenke (Blant fadderne var hennes 20 år eldre søster Anne Sophie Petersdatter Løken i Askim f. 9.januar 1853.Ved Maren Anette Pettersens konfirmasjon 9.oktober 1887 i Eidsberg, nevnes en attest av 4.juni 1904: (Permanent sidelenke virker ikke.) Permanent bildelenke: LenkeSikkert en attest i forbindelse med Maren Anettes giftermål i Sagene kirke 24.juni 1904 med Fritz Wilhelm Harald Wesche: Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Petra Wesche døde 18.05.1918.Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo skifterett, Dødsfallsprotokollregister 18 , 1918-1918, oppb: Statsarkivet i Oslo.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/27229/67>http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/27229/67Permanent bildelenke: LenkeKildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo skifterett, Avd. II, Dødsfallsprotokoll C 9 , 1917-1919, oppb: Statsarkivet i Oslo.Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/27309/122Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.