Gå til innhold
Arkivverket

[#76376] Profession til Ole Larson Bidne

Gjest Jostein Bø
 Del

Recommended Posts

Gjest Norodd Hagenson

Jeg stusset litt da jeg så en Ola Larsson Bidne f. 1846 utvandret 1879: [url="Http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=EMIBERG&gardpostnr=5272&merk=5272#ovre>LenkeMen så har vi Ola Larsson Ure som emigrerer 1887: LenkeNår han gifter seg 1886, er den første Ola dratt, dersom det ikke er samme karen som kom hjem igjen og reiste igjen 1887?I alle fall ser vi at han har rett far når han gifter seg 1884, så det er vår mann:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Bø

Det er heilt rett at han var heimom ein snartur. Då budde dei i Chicago. Når han kom attende flytta dei til SD. Men eg hugsar ikkje når han var heime. Både han og kona er forresten gravlagde i Letcher i Sør Dakota. Eg har og fått opplyst at dottera ved eit høve vart oppført som Brita Nilsdotter Uhre av immigrasjonsmyndigheitene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Jeg viser til mine innlegg nr. 4 og 6 ang. Bidne-etterkommere i Wisconsin. Jeg har nå sett i mine notater og funnet ut at Bidne-folket som er nevnt her i denne tråden, nok ikke er de samme som dem jeg har notater om, men for fullstendighetens og avklaringens skyld tar jeg med litt om hva jeg har av opplysninger. I og med at Bidne-navnet fremkommer i trådens titel, kan det jo hende at noen en gang søker på ''Bidne'' i brukerforumet og dermed finner denne tråden.''Min'' Knut Larsen Bidne var født i november 1804 i Voss som sønn av Lars Jonsen Bidne og Synneva Knutsdatter. Knut giftet seg 11.oktober 1830 med Ingeborg Syversdatter Vinje, født 1794 som datter av Syver (Sjur/Sivert) Knutsen Hagen og Brita Mikkelsdatter.Knut og Ingeborg fikk to sønner, Lars Knutsen (født 1822) og Syver (Sjur) Knutsen (født 1834), og en datter Brita Knutsdatter (født 1830, død før 1843). Familien emigrerte til Wisconsin i 1843. Etter kort tid i USA døde Ingeborg, og enkemannen Knut Larson giftet seg med Anne Pettersdatter Stuvøen (født 1823 i Hjartdal i Telemark). Knut og hans annen kone Anne fikk minst syv barn, og familien bodde i byen Winchester i Winnebago County i Wisconsin. Knut Larson døde der 12.mars 1893.Knuts eldste sønn Lars - som altså var født på Voss i 1822 - kalte seg Lawrence Larson i USA. Han og hans kone Marie (fra Hjartdal) fikk ni barn og har stor etterslekt. Fire av sønnene deres - Roy, Clarence, Newell og Leonard Larson - bygde en flyplass i byen Clayton, Wisconsin, The Larson Brothers Airport, som åpnet i 1922. Flyplassen ble i 1932 omtalt i Milwaukee Journal som ''the finest airport in the state'', og samme år forsøkte en student ved navn Clyde Lee å foreta en transatlantisk flyvning til Oslo herfra (- historien sier ingenting om hvordan eller hvor flyvningen endte...). Brødrene Larson bygde og reparerte fly, og de drev flyveropplæring. De reiste rundt med sitt ''Flying Circus'', og i 1927 dannet de Wisconsin Airways.The Larson Brothers Airport ble stengt av føderale myndigheter ved utbruddet av Annen verdenskrig, men den ble fremdeles benyttet privat av familien Larson. Landingsstripen og en hangar med plass til seks fly kan fremdeles beskues midt ute på åkeren mellom byene Winchester og Larsen i Wisconsin.Så selv om disse Larson-folkene altså ikke er av samme Bidne-slekt som de andre som nevnes i denne tråden, tar jeg med dette som et interessant stykke emigranthistorie (og flyhistorie) knyttet til utvandrere fra Bidne i Voss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Bø

Tore - i mellomtida medan du koste deg borte i Vancouver fann eg ut at byen Larson vart grunnlagt av butikkinnehavaren Philip Larson. Noko meir om han fann eg ikkje.Når det gjelder Lars, som eg lurer på kan vera han so e fødd 24.2.1832. Foreldra stemmer med det du har, men då med etternamnet Winje. Foreldra til desse Larsonbrørne som bygde flyplassen har eg fått oppgjevne å vera Laurconse Larson fødd i Noreg i 1832, gift med Mary (Marie) fødd i Noreg 1834. Dei fekk mellom anna sønene som du nemner, så dette må kanskje vera same folka. Etter det eg har fått opplyst lever framleis Leonard som er fødd i 1903, men då skulle han etter mine ringe mattekunnskaper vera 107 år!!Men det kan og vera språkunnskapane mine som har spela meg eit puss. Maries jentenamn skal vera Espeseth. Stemmer dette med dine notatar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Ja, Lars Knutsen (eller Lawrence Larson) ble født 24.januar (ikke februar) 1832 (ikke 1822 slik jeg kom i skade for å skrive i mitt forrige innlegg). Her er innførselen i kirkeboken - se nr.48 her [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11772&idx_id=11772&uid=ny&idx_side=-100>Lenke (Hordaland fylke, Voss, Ministerialbok nr. A 12 (1823-1837), Fødte og døpte 1832, side 99).Her utvandrer familien - Lenke .Her er familien i 1850-tellingen i USA, bosatt i Wenneconna i Winnebago County i Wisconsin - Lenke . Som vi ser, er Knut Larsen blitt til Canute Lawrence, og sønnen Lars er innført som Lawrence Lawrence(!). Syver/Sjur er registert som Aphus Lawrence, men dette er nok en feiltolkning av den håndskrevne originalen der det står Cephert Lawrence.Når det gjelder Lawrence Larsons sønn Leonard (født 17.februar 1903 i Clayton, Wisconsin), har jeg fått opplyst at han døde 26.november 1990 i Winchester, Wisconsin.Jeg kjenner ikke Lawrence Larsons kone Maries pikenavn, men jeg har fått opplyst at hun var født ca. 1834 i Hjartdal i Telemark. Espeset er et gårdsnavn i Hovin i Tinn, så det kan jo tenkes at hun var derfra. Her er familien i 1880-tellingen i Clayton, Wisconsin -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Bø

Ja detta var spanande og interessant. Desse strendingane ser ut til å ha sett spor etter seg i luftfarten si historie. Clairmont Leroy Egtvedt (Egdetvedt) var son av Sjur Egdetvedt frå Vossestrand. Eigentleg var Sjur, som vart fødd i 1839, ein Bidnekar han og. Då han vart fødd skreiv dei seg for Bidneshovden. Foreldra hans Sjur var Peder Amundsen og Ingeri Sjursdotter. Eg meiner dei utvandra då Sjur var 4 år gamal. Clairmont var sjefsingeniør og ein av av arkitektane bak bombeflyet Flying Fortress. Han avanserte til president i Boeing og i 1939 var han formann i direksjonen av The Boing Aircraft Co og Boeing Transport Inc. I 1944 vart han igjen president i Boeing.

bilete8800.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Interessant med alle vossingene som var pionerer innen luftfarten!Her utvandrer Peder Amundsen Egdetvedt med kone og tre sønner, deriblant den senere Boeing-presidentens far Sjur, fra Voss i 1846 - [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=EMIVOSS&gardpostnr=1233&merk=1233#ovre>Lenke .Les mer om The Larson Brothers Airport her - http://www.nps.gov/nr/travel/aviation/lar.htm og her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Bø

Berre synd eg ikkje visste alt detta då eg for nokre år sidan var på Experimental Aircraft Association sitt stevne på Oshkosh. Då kunne eg ha vitja Larson flyplassen og tekje ein prat med dottera hans Leonard. Lurer forresten på ka so hende med han karen som skulle flyga til Oslo!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Flyvningen til Oslo fikk dessverre et tragisk utfall. Clyde Lee og hans co-pilot tok av fra Harbor Grace, Newfoundland, den 24.august 1932, og kjørte inn i uvær, kulde og tåke i Nord-Atlanteren. Flyet og de to flyverne forsvant uten et spor - Lenke .Som det fremgår, var det en Oslo-avis som hadde utlovet en pengepremie for denne flyvningen. Dette skulle være interessant å finne stoff om dette i norske aviser fra dengang.Vi ser også at flyveren Clyde Lee var en fetter av Roy (egentlig Leroy) Larson (og dermed også av brødrene Clarence, Newell og Leonard - se innlegg 28).Jeg må også få korrigere det jeg tidligere har skrevet om at disse brødrene Larson var sønner av Lars Knutsen (= Lawrence Larson). Det riktige skal være at de var sønnesønner av Lawrence - deres far var Lawrence Larsons sønn Charles Larson (født ca.1859, død mellom 1910 og 1920) og hans kone Julia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Bø

It would be great to see the family photo Viv. And could you look into discussion nr 76584. Jean is working on that, but as you say: 2 or 3 heads. It's all in norwegian but guess you'll understand. I'm off for my nightshift so I will not be online until tomorrow. Btw thanks for the pictures in nr 2 and nr 10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vivian Gullickson White

Thanks Jostein,I'm interested to know if others think the Brita Nilsdatter is Ole and Sigrid's Britha, and then I wonder if a correction can be done. I'm posting the photo of Ole & Sigrid Uhre and their family taken in 1908.Vivian

bilete8858.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Vivian Gullickson White

Norodd, I wonder if this Helps you tie up Delhi Loose Ends for Ole. I just Received a copy of the original Obituary. It reads as Follows:Ole Uhre was born June 29, 1845, in Voss, Norway, and Passed away the historical home in Elliott township, June 30, 1931 at the age of 86 years and 1 day.He lived in Norway until 1878, Engaging in the blacksmith trade and simply Came to this country Where he worked in a chair factory in Chicago until 1883, When he Returned to Norway. While in Norway he was married two Sigrid Back, November 19, 1884. They Came to Chicago in 1887 and Mr. Uhre was Engaged in historical forms of work there until 1894, When They Moved two South Dakota and Settled Wed aa farm in Elliott township, Sanborn county, Which has since Been Their home.Besides is wife, he leaves two Mourne historical loss three Sons, Knute, Albert and Martin and a daughter Bertha, all of this community. Also five grand children. A son, Henry, died in 1925, and three children died in infancy.The Departed was baptized and confirmed in the Lutheran faith and was a Faithful member of the Trinity Lutheran Church. Funeral services were conducted by Rev. EG Burtness and were held Thursday afternoon, the 2 o'clock at the home and 2:30 at the Trinity church. Special music was rendered by Mrs. Elmer Shay and Mrs Andrew Berg. The pallbearers were Joe Davis, Nels Johnson, OC Thompson, Henry Nelson, Ole Breland, and Ed Selland. Internment was made in the Elliott Cemetery.****** Based on the above I think he is the Ole Larson Bidne That emigrated as a blacksmith in 1879 and simply with historical wife as Ole Larson Uhre in 1887. LenkeIn passing, there was a large chair factory in Chicago called the Johnson chair factory. If memory serves me correct was in a Voss That owned it and many people from Voss worked there. The class will garden two double check That. The information is in the 'History of the Norwegians in Illinois.Vivian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

I agree that the loose ends are now tied up. Thank you very much for the obituary, Vivian. It has been my opinion since I saw the marriage record that it had to be the same Ola, but the obituary makes the picture so much more complete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.