Gå til innhold
Arkivverket

[#76388] RO; Hans Kristian Peders. og Helene Olsdtr 'WESSEL', bos. Utvik AVALDSNES; Aner?

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest Arnfrid Mæland

Takk Johan Arthur.Hvilket sorenskriveri hørere Kolvereid/Nærøy til rundt 1800? Inderøy sorenskriveri, Namdal sorenskriveri eller Stjør- og Verdal sorenskriveri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

fant det, Namdalen.Finn 13) Peder Olsen og Ingeborg Hansdatter Årset er ikke Hans Chr.s foreldre. De hadde barnene Tarald, Ole, Maren, Berite og Jøri iflg skifte etter Ingeborg i 1773. Hans f 1762 er vel da død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, da er nok ikke Wessel et beskyttet navn, da det er 490 som har det som etternavn. dessuten var Hans Ulrik 'Wessel' Hansen de det gjelder sin tippoldefar. Hvordan han ervervet Wessel-navnet vet vi jo ikke. Han fikk det ikke ved dåpen, men bruker det ved flere hendelser i Bergen. En søster av han fikk Wessel-navnet ved dåpen, Gunhild Kristine. Da skulle det være greit, selv om de ikke har aner tilbake til noen Wessel, tenker jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Bratland

Jeg bygget mine opplysninger på et brev jeg fikk i 2000 fra Odd Aardahl,7994 Leka. Navnene på barna i skiftet etter Ingeborg stemmer med det jeg har fått opplyst. Men det viktigste stemmer ikke. Da kan jeg ikke hjelpe deg med Hans Christian Pedersen's forfedre.Etterkommere kan jeg hjelpe deg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hans f 1762 ser ut for å dø som nyfødt. Han kan selvsagt være utelatt i skiftet, men det er vel lite sansynlig. Skiftet på Årset i 1773 ligger her på DA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Ask

Tar med det jeg fant om Knutiane Hansdatter siden det ikke står noe om dette i bygdeboka.Hun blir konfirmert i Avaldsnes den 10. juli 1837, #87:Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Avaldsnes i Avaldsnes, Ministerialbok nr. A 5.1 (1825-1841), Konfirmerte 1837, side 226. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1576&idx_id=1576&uid=ny&idx_side=-244>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Hun blir gift med Anders Sølfesten Dagsland i Boken den 1.mars 1852, #1:Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Bokn i Tysvær, Ministerialbok nr. A 2 (1847-1856), Ekteviede 1851-1853, side 88. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Knutiane med familien på Jøsangfjeldet i bokn 1865:LenkeKnutiane bor sammen med familien til datteren Berta i Sandnes i 1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

ved Knutianes vielse heter faren Hans BRUN Skeiseid.Pussig med Wessel og Brun. Det var jo en prest, mener i Høyland, som het Knut Brun-Wessel....Ellers har jeg funnet mye interessant om Hans i Kolvereid i tinglysning- og skiftedokumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja. Og han var ugift og ca 10 år eldre enn Hans Christian. Vi får sjekke dette. Kanskje en uekte--- Skifte etter Knut må vi finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Iflg FS har de 5 sønner, ingen Hans Chr. Christiane Parelius døde imidlertid ikke før i 1766, f 1721. Siste barnet i FS var f 1762. Peder giftet seg igjen i 1769 og han døde i 1773. Pussig at jeg ikke finner skifte etter noen av dem...Et av barnene til Hans Chr og Helene Nic har Åberg som dåpsnavn. Hvor kan det komme fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Arnfrid.Søstersønn av Tordenskiold og tremening til Johan Herman Wessel, Peter Wessel Brown g m Christiana Augusta Jensdatter Parelius hadde 5 barn: Jens Parelius f 1751,Knud f 1752,Peter Caspar f 1755, Holger Fredrik f 1758 og Frantz Henrik Schade f 1762. Men dette hadde du vel ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk Terje,ja jeg fant det på FS. Kan Peder Wessel Brun hatt en uekte sønn?Det gjelder altså denne familien som døper et barn med Wessel og et med Brun, og som altså kommer fra Trøndelag.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Arnfrid.Jeg vet ikke om Peder Wessel Brun har noen unnalurte barn, men når Hans Christian Pedersen gifter seg 2/11-1806 er han enkemand. Vet noen hvem han først var g med ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nei, der er flere kandidater. Tror like gjerne han kan være fra andre prg i NT evt fra Trondhjem. Der er bl a en link til Fosen til Margrete Pedersdatter gm Chrsitian Lemvig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

her er en kandidat fra Traanås i Fosen i 1789 Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16470&idx_id=16470&uid=ny&idx_side=-98>Lenke Permanent bildelenke: LenkeMen så gifter en med samme navn seg, også ungkar, i 1800 med Karen, Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke som vi finner han sammen med i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Litt rart at han hele tiden skrives med Hans Pedersen, selv ved dåpen som det her har vert referert til, mens han som enkemand gifter seg 2/11-1806 som Hans Christian Pedersen. Det skurrer litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Vi har ikke funnet dåpen hans. Vi vet ikke hvor han er født, men han bodde i Leka, Kolvereid da han giftet seg i 1806, Årset, og da det 1. barnet ble døpt i 1808, Madsøe, og da det 2. barnet ble døpt i 1810, Bakken (trolig et bruk under Madsøe el Årset).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.