Gå til innhold
Arkivverket

[#76440] Noen som ønsker oppslag om studenter?

Gjest Carsten Schanche
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Jeg vet 'lite' om deres yrker.Men Olaf Aamodt var byselger (kontormann i agenturforretning iflg tante av meg) ved hans død 1946 iflg. skifteregister.Ragnvald Evensen var svøpemaker da han giftet seg i 1914.Arne Albert Evensen var sjømann (smører) da han giftet seg 1931.Ruth var regnskapsfører og jobbet i Oslofirma.Iflg skrevne notater jobbet hun hos No. Landbruk i 1950 og 1959/60.Trine var sydame i et lite firma.Einar var havnearbeider,bryggearbeider da han døde i Filipstadulykken under krigen.I 1940 og 1950 var Morten Øhre Evensen kontormann hos Norsk Landbruk og i 1960 var han salmaker hos SAS,fornebu, iflg. skrevne notater fra adressebøker.I 1988/89 var Sverre Bjørnstad kontorist hos Tennant, i 1960 var han kass. Niels Johnny og Olaf Lund Evensen vet jeg ikke noe om. Alfhild var kona til Morten,Trine kona til Sverre,Else Josefa kona til Arne Albert,Bertha Marie kona til Ragnvald. Gunhild jobbet i alle år ved Røde Kors kontor i Oslo.En tante av meg tror Maja stod i en forretning etter at hun kom tilbake fra England etter at hun dro dit i yngre dager. Det er uklart når det gjelder Martha.Gamle Aker,Petrus og Paulus var områdene,menighetene familiene Bjørnstad,Evensen,Sørensen,Aamot bodde i.Bergliot Sofie Johannessen ble født i Kr.sand S.Anna Eggums yrke er ukjent, men hun var syk de siste årene og døde på en institusjon på Hamar rundt 14/1-1976.Ligger gravlagt på Kongsvinger.Hennes søster Dagny aner jeg ingenting om.Familierykte sier at hun dro til Sverige, men finner ikke henne død der.Dessverre hadde jeg ikke skrevet alt det nødvendige.Derfor spurte jeg om oppslag i Oslo adressebok 1955.Nå har jeg skrevet det jeg vet,tror,tenker kan hjelpe 'noe'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

KristinAdressebok Oslo 1955:Sverre A. Bjørnstad, kass., (Birger Størksen) Glükstadsg.2. 2.etg. (Samme adr. som Maja Sørensen, men hun bor i 1.etg. og der bor også enkefru Martha Aamot). Sammen med Sverre i 2.etg. bor også enkefru Signe Bjørnstad.I 4.etg. i Glükstadg.2 bor Morten Øhre Evensen, salmaker (Fornebu)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Takk skal du ha.Håper noen av de nevnte yrkene kan bli til hjelp, i oppslag på bestemte yrker.Fant Gunhilds dødsfall ved søk i Aftenpostens nettarkiv.Hun døde 17/4-1952.Viser til ditt tema om Oslo adr bok 1955.Jeg må lære å søke bedre i AF.For å kunne finne Arne Albert,Ragnvald Eugen,Olaf Lund,Niels Johnny,Walter (død sept 1972 i Philadelphia, USA)-alle med Evensen som etternavn.Det gjelder også Dagny Eggum og Anna Eggum. Siste spor jeg har på Maja Sørensen er Oslo adr bok 1959/1960.Hvis noen har henne i senere års info, så er jeg glad for å få det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

(30) Carsten, takk og kjempebra at du fant den ene som jeg leter etter.Hvordan søkte du?Viser til (27) og (28): Jeg skulle ha uttrykkt meg bedre.Og heller gjort det i temaet om oppslag i Oslo Adr bok 1955.Jeg skrev i 27 at jeg ikke hadde skrevet alt det nødvendige av navn,adresser.Derfor nevnte jeg at jeg hadde spurt deg om oppslag i en av dine andre tema 'Oslo Adressebok 1955' (799,802,805) på Maja,Gunhild,Arne Albert og Else Josefa.Og det var kanskje unødvendig kommentar fra min side her i dette temaet,denne debatten.For jeg spurte jo i 'Oslo adr bok 1955' og fikk svar.Men det var fint at du også slo opp på Sverre,Martha,Signe,Morten Ø. For da ligger det på nett (i brukerforumet).I tilfelle jeg skulle miste dataene senere. Men takk igjen for oppslaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Takk skal du ha.Fant det anmeldte dødsfallet 26/11 i AF 28/11 og dødsnotisen i AF 30/11. Der bruker Niels Johnny kun Johnny.Er gift med Sigrid.Else Josefa (Arne Alberts kone) er ikke nevnt.Arne Albert var fabrikkarbeider og ble begravd ved Grorud.Etter å ha sett gjennom dagene etter 26/11.Jeg søkte både 'Arne Albert Evensen dødsfall' og Arne Albert Evensen dødsfall i arkivet. Aktuelle utgaver kom ikke opp blant resultater.Hva har jeg gjort for feil i søkingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Helt i orden.Nå søkte jeg: Arne Albert Evensen.Da dukket han som første resultat.Skal prøve med slikt søk på de andre jeg ikke finner foreløpig.Else Josefa,Johnny,Sigrid,Walter,Ruth.AF nettarkiv er bra hjelpemiddel.Har funnet en del der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Carsten Schanche

Har mottatt noen nye studentbiografier, bl.a. 1882. Komplett fra 1895-1933. Mange fine opplysninger for de som er interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Sigrun Knutrud

Hei Carsten! Finner du noen opplysninger om denne kvinnen?Cand.jur. Anna Lunde (24.11.1870–21.2.1897), datter av kjøpmann Thorstein Lunde (1835–1902) og Karen Theoline Davidsdatter Onsum (1842–989) fra Lillehammer. Hun sies å skulle være den første norske kvinnen som ble utdannet som jurist ved Uio. Hun må ha vært student ca. 1890 og utover og døde nok like etter hun var ferdig utdannet. Mvh Sigrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrun Knutrud

Takk til deg Carsten! Kjente til Anna Lundes ekteskap med W.B. Kristensen. Hun skal også ha vært en sufragette, som kjempet for kvinners stemmerett. Det hadde vært fint å få mer dokumentasjon om hennes korte liv. Faren Thorstein Lunde var aktiv politiker for Venstre og en god venn av Bjørnstjerne Bjørnson. http://www.snl.no/Thorstein_Lunde Det finnes også en bok : 'Kvinnelige studenter 1882-1932'. Noen som har kjennskap/tilgang til den? (e-bok bare tilgjengelig på lesesal) Sigrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

SigrunJeg har den boka du nevner. Den inneholder endel biografier om kvinnelige studenter, men Anna er ikke omtalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrun Knutrud

Tusen takk Carsten! Da får jeg evt. prøve å finne andre kilder for å dokumentere uttalelsene. Siden Anna Lunde døde så ung, rakk hun kanskje ikke å etterlate seg så mange spor. Mvh sigrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Hei, Carsten!Eg lurer på om du finn Thomas Christian Larsen?Skal ha teke juridisk eksamen i morsmålet. Kom til Farsund som handelsbokhaldar i 1816.Visstnok fødd 1788 i Danmark, men eg finn han ikkje i matrikkelen for København.Helsing Torodd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.