Gå til innhold
Arkivverket

[#76526] Flensburg, Carsten Rickertsens hus, 1500 tall står fortsatt

Gjest Niels Hegge
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Beyer

Dersom det er noen som ikke har sett disse husene ved selvsyn så finnes de i gamle dokumenter uten Copyright. Det er vel kanskje den nordligste plassen utenom Riga og Tallinn at man har så store hus fra denne tiden. Dronningens arkitekt Oberberg og en nær slektning er ansvarlig for ganske mange både i Søder-Jylland og i Stettin.

bilete9849.1860.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Hei og takk for din interessante info, Olav.Jeg stammer fra sønnen til Carsten, Peter og nedover til Abel Jespersdatter Richard 1651-1683, gift Angell. Herfra er det veldig mange barn i hvert ledd.Har du regnet disse inn i dine antall etterkommere i (25) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Beyer

Etterkommere av Peter R. f.1535 er registrert med 207. Her er sikkert antallet ganske større enn det jeg vet om. Har problemer med at de er av siste 5000 registreringer som ikke ble med inn i Legacy 7.4 fra Cumberland 3.14 PRO, men det må bli en lang vinter langt sørpå, ettersom jeg nok må punche de inn manuelt igjen.CFTW DB har crashet gradvis slik at jeg ikke kunne ta ut Gedcom fra de siste c.5000 innlegg. Basen funker ellers, men har nå måttet gi opp CFTW, som har vært greit nok i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Min linje går som en av de som er vist på Per Nermos side, Falch, Angell, Lemvig, Hegge. Nå har Per med bare to av barna til Niels Rosing Parelius Hegge. Niels og Birgitte hadde fem, en god del av disse etterkommerne flyttet til Nordamerika og har store familier der. Det totale antallet blir derfor en god del minst 100 fler.Det bilde jeg tok kan brukes til ikke kommersiell publisering. Behøves bedre oppløsning gi beskjed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Hvem var de tre øvrige barna til Niels Rosing Parelius Hegge (1807-1890) på Storfosen og Birgitte Marie Christensen (1811-1896) (altså i tillegg til Anders Antonius og Anne Catharine) ? Hva var Niels' yrke ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

De tre andre barna var: - Sophie Alette Lemvig Hegge, f 1/8 1847, d 1909 (Bodde i Thomas Angells Hus i Trondheim) gift 21 apr 1847 med Christian Christopher Weidemann (1845 -1899). Fire barn, to døde tidlig.- Jacob Fredrik Christian Dass Hegge, f 3/3 1852, d 1933 i Seattle WA. Gift 2 feb 1881 med Inger Dorotha Wessel (1862 til 1900). Syv barn med store familier. De gjorde det bra som fiskere og handelsmenn i Seattle området.- Hanna Olava Antonette Hegge f 23/4 1857, d 2/2 1934 gift med Eiler Monsen Wessel. En sønn Nils Bernhard Wessel f 1884.Niels var eier av Storfosen 1844 til 1878. Hans far Anton Krenchel Hegge, militær, men jeg vet ikke om Niels hadde noe annet yrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Olav (29):Jeg nedstammer fra 2 av barna til Carsten Rickertsen/Maria Frese: Margaretha og Peter. Du må gjerne få en GEDCOM med disse etterkommerne.; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Jeg laget nettopp en base med etterkommerne etter Carsten Rickardsen/Maria Frese, den ble på 15049 personer.; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Beyer

Hei Knut, Det hadde vært utrolig spennende. Jeg har tross alt konsentrert meg om Beyer & Busch, og forgreninger bakover. Har vært mye i Tyskland siden 2000 og blir stadig mere overbevist om hvor viktig Slesvig/Søder-Jylland var for Norge før 1814. Etter dette diskuteres disse slekter forholdvis lite, vil jeg mene. Din etterkommerliste vil vel vise at de fleste tross alt forble norske og at de mange husbrannene begrenset seg til ST og Trondheim. Har sent en SMS med mailadresse. MVH Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Hei Knut,Det skulle vært interesant å vite hvor mange av dine ca 15 000 som er født etter 1900 og dermed enten lever eller har barn som lever. Av mine drygt 200, er en tredjedel født etter 1900.Mvh Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Hei Olav,Takk for informasjon om Flensburg og familiene der. Jeg hadde en interesant tur fra Kiel og opp gjennom Slesvig/Jylland til Frederikshavn. Som de fleste som har forfedre fra prest-, handelsmenn- og fut- familiene så er det mange navn en kjenner igjen når man reiser denne strekningen. Selv om det ikke er så mange hus som i det minste deler av står, så er det interesant og se hvor de bodde.MvhNiels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Her må noe være feil (39), hvis ikke er disse tallene verdensrekord i (nesten) nålevende slektninger som en har klart å registrere. Jeg uttaler meg av egen erfaring fordi det er veldig vanskelig å holde oversikt over de nålevende når en kommer ut i 4,5,6 linger osv. Data om disse kan for en stor del ikke 'hentes' fra offentlige kilder og en er avhengig av familiekontakt o.lign. 11-12000 ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Øvergaard

Er selv en etterkommer,både på min fars og mors side.Jeg er vel ikke den eneste som før slekten tilbake på to steder.Har flere andre slekter som jeg fører tilbake gjennom forskjellige grener.Dette kan gjøre at antall etterkommer blir noe redusrt. Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Men hvis man skal være korrekt så må man vel trekke fra alle inngiftede, så la oss si 5 - 6000 direkte etterkommere, sånn cirka, eller hur ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Det er klart att de som registrerer alle etterkommere i en slekt kan komme opp i store antall. Wilhelmine Brandts bok om slekten Benkestok har ett register på ca 3 500 personer, Gethers bok om Flensburgfamiliene har jeg ikke hjemme, men den har også ett omfattende register. Begge er selvfølgelig med inngiftede. Hvor mange nålevende etterkommere man kan få fram fra disse to og lignende bøker er det kan vanskelig å ha en formening om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Beyer

Til Leif (40) og til temastarter Niels, og til meg selv må jeg innrømme nær skivebom på mine antagelser at det ikke kunne være særlig mange etterkommere fra Knud Gethers verden. Etter å ha mottatt Knut Fastings gedcom må jeg nok stille opp siktet mange knepp.I en annen diskusjon vedr. Flensborgere på dette forum ble det sagt at de familier som er omtalt i denne bok ikke er annet enn et kuriosa av den tids borgerskap. Det er nå åpenbart at bare den ene slekten som Carsten, har langt flere etterkommere enn selv Gether kunne ane. Jeg har laget en enkel statistikk som bekreftelse på hva Knut så riktig sier selv: Carsten R. rene etterkommere fra Knut F. : 9732 (922) Derav fra Karen C.: 4841 (37) Margarethe C.: 4701 (49) Rickert C.: (5) 1560 Peter C.: 908 (207) Magdalena C.: 922 (629) Det jeg selv har registrert er i parantes. Magdalena er min egen linje. Den matcher jeg heller ikke Knut i selv på hjemmebanen, men det er ikke særlig mange dupliseringer. Det han har, har ikke jeg og det jeg har har ikke han. Det blir altså flere etterhvert.Konklusjon må være - unøyaktig sitert fra Gether - at den Jeppe som er Carsten's eldste kjente ane Jeppe eller 'Jeppe auf der Bohle' ved Lytgenholm i Norre Goes herred, som må være født i midten av 1300-tallet og formodes at være stamfader til de af slægten, der i det 15. og 16. århundrede var fremtrædende borgmestre og rådmænd i Flensborg [og nå også det 'brede lag' i Norge]. Hans hustrus navn kendes ikke. MVH Olav Beyer (som jobber videre med å revidere og tette egne møllspiste data slik at Knut kan få enda litt flere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Leif, jeg er selvfølgelig klar att etterkommere må være barn i rett nedstigende linje. Det jeg gjorde var først å ta ut fra mine data alle etterkommere, gjøre en egen database av disse for så å søke de som var født etter 1900. I mine søkninger tok jeg med som ett av søkkriteriene att ikke ta med ektefeller. Mine drygt 200 er altså etterkommere som enten lever og/eller kan ha egne etterkommere som lever. For en del av disse familiene har jeg etterkommere født så sent som i juni i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Hva med et lite samarbeid her: jeg kan gjerne ta jobben med å samkjøre det vi har av data, og renske opp i dubletter. Så utveksler vi resultatet.; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.