Gå til innhold
Arkivverket

[#76583] Taalesen-slekta i Løten og Romedal

Gjest Thomas Nilssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Myhre

Jensbergstuen, Jønsbergstuen og Bergstuen er samme plassen, det ble nesten alltid bokstavert litt forkjellig i de dager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Når det gjelder Bergstuen er jeg uenig. Det ligger en gard i nabolaget til (Lagmanns-)Bakken, Slagsvold, Løken og Harstad som heter Berg. Jeg er rimelig sikker på at det dreier seg om en husmannsplass under den garden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hvordan forklarer du dette da? Berg har ingen husmenn i 1801. Lilleberg har det, Lars Larsen og han har barn i 92-94 og 97 på Lillebergstuen. Da skjønner jeg ikke at Lars f. 1796 kan være f. på samme plassen. Det er no bare Jensberg/Jønsbergstuen som er forkortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Jeg skjønner ikke argumentasjonen din med at Jønsberg er forkortet og du samtidig peker på at Lilleberg har husmann. Lilleberg var sjølstendig gard i 1801, så enten er han husmann under Jønsberg eller så er han husmann under Lilleberg. Uansett hadde Berg 5 husholdninger i 1801 og 2 av de var inderster. Jeg har ikke notert noe fra klokkerboka om Tåle var husmann eller inderst, men med adresse i ei stue var de de oftest husmenn, men kunne like gjerne være inderster. Tittelen husmann og inderst brukes om hverandre er mitt inntrykk, sjøl om de har to forskjellige meninger.Hvordan kan du være så sikker på at klokkeren skulle være så lat at han bare skriver Bergstuen i 1796 i stedet for Jensbergstuen, når det er Arneberg, Stenberg Jønsberg, Lilleberg og en gard som heter bare Berg. Da bør du ihvertfall finne minst ett eksempel til på at han forkortet på samme måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Hvordan forklarer du Hans at alle faddere til Lars er fra Slagsvold, nabogarden til Berg, mens alle faddere til Anders er fra Jønsberg og Østby (nabogard til Jønsberg) og Lars klokker. Det er et mønster som går igjen ved alle faddere at de er hentet fra nærmeste garder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Ved å søke på Ingeborg og Anders på samme gard kommer Berg Lenke opp gift med Anders. Aldersmessig og geografisk passer de godt. Jeg vet ikke hvordan vi kan vise om det er Tåle sine foreldre. Det er et par andre forhold som sannsynliggjør det. Går en gjennom hvem som Tåle og Lisbet brukte som faddere, så var det stort sett gardbrukere i naboområdet til der de bodde, skjelden noen fra husmannsplasser eller noen som har samme farsnavn som Tåle og Lisbet. Et av unntakene er Berte Andersdatter Løkenstuen som er fadder til Gulbrand i 1802. I 1801 bordet det ei Berte Andersdatter 25 år gift med Jens Johansen husmann på Løken østre. Hun kan være Tåle sin søster. De har ett barn, Berte døpt 9/11 1798 (da står det Berte Hansdatter, men jeg tror det er skrivefeil da jeg ikke har funnet noen andre som passer). En fadder er Rangdi Andersdatter Vestbryn, antagelig den samme Rangdi Andersdatter 32 år som bor på Berg gift med sølvsmed Ole Larsen og muligens også ei søster til Tåle.Dette ble mye antagelser, men det er noe å undersøke. Anders Nilsen Brynsberget, bodde på antagelig på en husmannsplass under Frenning. Frenning hadde skog i Brynsåsen, så plassen var vel der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Den Jon T. som nevnes i innlegg 1 hadde sønnen Elias, født 1843, som i sin tur kom til Rena og har etterslekt der - gift 1871 med enka Gurine Jensdatter Sorknes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.