Gå til innhold
Arkivverket

[#76584] Knut (1822) fra Voss

Gjest Per J. Nestås
 Del

Recommended Posts

Gjest Ann-Mary Engum

Det overser vi glatt,ettersom det er kvinnedagen!Hi,hi..Neida,bare tuller jeg! Det var nok Lars Johannessen som skal ha æren for å ha funnet dødsfallet til Knud Næstaas.Bra jobba, Lars! Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alfred Arntsen

Takk til Per som tok opp dette emnet, og ikke minst takk til alle gode hjelpere. Tradisjonen i familien har opp til nå vært at Knut dro til Bergen, at han emigrerte og døde i borgerkrigen. At han hadde familie i Bergen er en stor og hyggelig nyhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

Hei alle kjente og ukjente. Vi hadde en spennende og resultatgivende avslutning på gårdagen. Men. Fant vi vår Knut ?? som forlot kone og 7 barn i Bergen for å delta i en krig i Amerika ?? Dog kan jeg ikke finne at han er død i Bergen, ei heller han utreise fra Bergen til Amerika.Vår Knut var i Bergen ved alle barnedåper i tiden 1845 til 1859. Dog ved den siste dåp har han en stilling Dixelmd. som er ukjent for meg ???'Vår' Knut falt i krig 16 februar 1865. Jeg kan ikke tyde om han vervet seg fra 1862 ??Vi finner hans kone Gurine (1823) som enke i 1865. Fikk hun beskjed om Knuts død 16 februar 1865 ??Så undres Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Bø

Knut er heller ikkje omtala i 'Vossingen' som jamnleg omtala falne vossingar i borgarkrigen og verdskrigen. Og da e jo litt rart sidan senator og guvernør Rognald Anderson Nestaas (Ragnvald A. Nestos)var mangeårig formann i Vossalaget som gav ut bladet og ein skulle difor tru at han ville hatt med Nestaasfolk. Men det lyt nemnast at 'Vossingen'ikkje starta opp før i 1918 trur eg. Rett nok var det eit blad som heitte 'Wossingen' før det, men det har eg ingen eksemplar av. Har du forresten sjekka nøye døde i Korskirken, som han iallefall ved dåpen av minstajento tilhøyrde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

Jostein, jeg har 'saumfart' Korskirgen akkurat nå, uten at det gav positivt resultat. Jeg kunne heller ikke finne han kone Gurine der.Om du går inn på innlegg nr. 21 vil du finne en Knud Naestaas der, så ikke vet jeg ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Bø

ILLINOIS CIVIL WAR DETAIL REPORT Name NAESTAAS, KNUD Rank PVT Company A Unit 82 IL US INF Personal Characteristics Residence CHICAGO, COOK CO, IL Age 40 Height 5' 9 1/4 Hair BROWN Eyes BLUE Complexion FAIR Marital Status MARRIED Occupation TAYLOR Nativity BORGEN, SWEDEN Service Record Joined When JUL 22, 1862 Joined Where CHICAGO, IL Joined By Whom E L SALOMON Period 3 YRS Muster In SEP 26, 1862 Muster In Where CAMP BUTLER, IL Muster In By Whom N/A Muster Out N/A Muster Out Where N/A Muster Out By Whom N/A Remarks (ABSENT SICK SINCE NOV 5, 1864) DIED FEB 16, 1865 OF DISEASE AT DALLAS GA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Dette du skriv her, Jostein, skulle vel bevise at det ikkje er Per sin Knut Nestås det er snakk om. Ein skreddar frå Sverige er vel for stort avvik frå politimann i Bergen. Sjølv om akkurat Borgen kan vera 'feilskriving' for Bergen?Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Bø

Marianne - Eg ventar, forhåpentlegvis, på fleire opplysningar frå Amerika seinare idag. Er elles einig i at Borgen i Sverige kan vera feilskriving for Bergen i Noreg. Og det kan jo vera at denne Kjølen frå Bergen verva seg som meinig skreddar i Company A i Illinois.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

Jeg har min Gurine Ellingsdatter gift 12. mai 1845 i Korskirken i Bergen med Knud Johannesen Næstaas Uk vicecorporal født 1822 på Voss. Gurine født 29 mars 1823 i Bergen av foreldre musketer Elling Willagsen Scheie og Guri Larsdatter. Trolig er det min Gurine F 1823 som er død 30 januar 1914 i Kuven i Os ?Jostein....Mine engelskkunnskaper kan jeg ikke skryte av, så om du i klartekst kan oversette ditt innlegg nr. 34 vil det glede meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Bø

Per - da står ikkje så veldig mykje. Karen budd i Cook kommune i Illenois, rett sør for Chicago. Han var meinig soldat og verva seg i ein alder av 40 år. Så står da litt om korleis han såg ut, høgde etc. Yrket var skreddar. Han slutta seg til det aktuell kompaniet i Chicago 22. juli 1862 for ein periode av 3 år. Han vart innrullert på Camp Butler som var ein treningsleir (og fangeleir) rett aust for Springfield i Illenois der eg faktisk overnatta på ein Route 66 tur for eit par år sidan. Idag er det ein stor gravplass der svært mange sørstatssoldater er gravlagde. Karen var fråværande frå teneste på grunn av sjukdom sidan 5. november 1864. Han døydde so av sjukdom i Dallas i staten Georgia 16. februar 1865. Sidan han vart innrullert i 1862 og vart sjuk i november 1864 er det god grunn til at han tok del i det store slaget i og rundt Dallas i månadskiftet mai/juni 1864 der rundt 2000 mann vart drepne. Elles vann nordstatane (Union) dette slaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

Takk Jostein...Knut vervet seg i 1862 40 år gammel, og min Knut var født i 1822 så sålangt ser det logisk ut..men ??Ved dåp i 1859 har Knut en stilling: Dixelmed. Er det noen som kan forklare hvad det betyr ?? ref.12 Alvilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Bø

Per - Eg vonar Jean Marthaler frå Minnesota snart kjem innpå her med informasjon då ho jobbar med saka, så vi får venta i spaning. Om ikkje ho finn ut noko, gjer ingen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Har lite greie på dette.Vet ikke om dette kan være en forklaring?Dikselmann, dikslemann, sildevrakerens medhjelper ved kontroll av sildekvalitet. Dikselmannen åpnet og lukket tønnene ved hjelp av (bøkker-)diksel og drivholt. http://www.snl.no/dikselmann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Bø

Det kan stemma godt da Ann-Mary for diksel el. dixel er jo ein kjend handtverksreiskap i Bergen(før i tida). Det er retten og sletten ei bøkkarøks. For å få funksjonen dikselmann måtte ein vera utdanna bøkkar med god røynsle, så kanskje dikselmed er dennes assistent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Bø

Og sidan Knut som nemd ovanfor var politibetjent, so måtte han vel då, som i dag ha ei attåtverksemd for å spe på den ringe løna si:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vivian Gullickson White

I have spent some time looking for this Knut but have so far been unsuccessful. I do wonder why his nationality is given as Swedish as well. It is a mystery. Also, the 82nd was mainly German with a Scandinavian company 'I' and Knut was in company 'A'. The regiment began with 980 soldiers and when they returned home, only 300 remained. I was trying to find where Knut may have been buried and found this interesting bit about 4 unknown Union soldier graves in Confederate cemetery in Dalton, Georgia. The time frame works and location works and I wonder about the possibility of Knut being one of the four unknown soldiers. Lenke

bilete8867.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Bø

The whole Knut is a mystery Viv. Why this policeofficer in Bergen, if it's really him, suddenly dissapear and might end up as a dead private in Dalton. Borgen in Sweden might be wrong and that instead it might be Bergen in Norway? I don't know of any place in Sweden named Borgen except from a tiny little island at the eastern coast, barely a big rock (diving paradise) Maybe your swedish relatives might know some place called Borgen? Those four unknown union soldiers are very interesting since 'our' Knut died of a desease after beeing sick for about four months. But he died in Dallas GA. And if it is him it's a bit strange that he was unknown cause in some way his wife got the message that he died. I'm looking forward to see if Jean and Darrel comes up with something too.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interesting. I got the Dalton, GA location from here http://civilwar.ilgenweb.net/r100/082-a-in.htmlWhat I seem to 'gather' from the unmarked graves, was that they were buried in a Confederate cemetery and it wasn't known by the Confederate Army who they were. The Union Army of course, would have known. It was right around that time after the occupation of Atlanta had taken place and the March to the Sea started. I wonder if they had to leave some sick and wounded behind? If a soldier had smallpox, I don't think they'd want to take him along and risk spreading it to the rest. Just my meandering thoughts as I'm no expert in Civil War history or practices :-)Viv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The same death location is published in 'Report of the Adjutant General of the State of Illinois, Vol V' published 1901. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

Hei alle sammen.....stille...stille. 'Fred er ei det beste, men at man noget vill' har jeg lest en gang.Jostein...har du hørt noe fra din Quinde nevnt i ditt innlegg nr. 40...eller må du reise å ta en prat med henne ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

Knut flyttet fra Voss til Bergen 28. april 1840 22 år gammel. Han giftet seg 12. mai 1845 i Korskirken med Gurine Ellingsfatter født 29. mars 1823 datter av musketer Elling Willagsen Scheie og Guri Larsdatter. Gurine er registrert som enke i 1865, og hun døde 30. januar 1914 i Kuven i Os som enke etter fabrikkbetjent. Kanskje den siste stilling Knut hadde før han ble borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I have found this document from the Civil War Pension Index. I don't know what information the document would have, but at least this gives the file numbers. Notice is name is also spelled Nastaas on this document. I don't know if the date by widow means the date the widow filed or ?? Someone wiser than me needs to figure that out :-)

bilete8882.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.