Gå til innhold
Arkivverket

[#76629] Etterkommere og aner til KARL FREDRIK LUNDGREN, 1832-1893, Fød.KALMAR, SVERRIGE?


Gjest STEINAR WEIE
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Barn av ektparet Anders ( Andreas) Peter Lundgreen og Charlotta Hagenberg funnet ved foreldresøk i mormonerdatabasen:Carl Fredrik Lundgreen f. 1840Per ( Par) August f. 25 mai 1842, d. 9. okt samme år. LenkeJohan Gustav lundgreen f. 24 mars 1844et barn ikke nevnt ved fornavn, f. 31 jul 1845Johanne charlotte Lundgreen f. 20 oct 1846Nicolas Lundgreen f. 1 jun 1851Alle nevnt f. i Kalmar. Med forbehold om rett avskrift.Da er jeg spent på om Eva eller Anne Lene finner noe om denne Carl Fredriks utreise, og til hvor?Kan hende det blir å søke etter en annen navnbror på samma alder :-)Dette blir ganske merkelig :-)Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

(50) Da er den Carl Fredric som vi har dåpen til i Kalmar i 1840 ute av bildet. Han kan jo ikke ha vært gift med to samtidig. Han som er født 17.2.1840 er den som gifter seg og bor i Kristiansand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Det var en lovende Carl Fredrik Lundgren som flyttet til Stockholm i 1872, men det viste seg at han var gift og var født i Vesterås. Så da fant jeg ham ikke i blandt utflyttede 1872-1874 heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, dette ser ut til å være en skikkelig nøtt.Her er en i passe alder også født i Kalmar i følge denne kilden, men med et annet mellomnavn. Hans far har riktignok Fredrik som mellomnavn, og det er vel ikke en helt pålitelig kilde dette. LenkeDet er også en med nok et mellomnavn f. samme dag i Kalmar men her ser det ut til at det må andre kilder til.Kan hende det finnes skifte etter Karl Fredrik Lundgrens død i Trondheim?Det er vel i så fall ikke digitalisert, men vel mulig å få tak i?Får håpe Anne Lene finner på noe lurt her :-)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, du har rett med hensyn til den dåpen, nok et barn født flere år før paret giftet seg ? Kan det være en omreisende slekt dette, mon tro? Vanskelig å finne noe i bygdebøker også når familien stadig er på flyttefot?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ja her har Gunn og Eva virkelig stått på. Nå vet vi jo da i allefall at vi tydeligvis kan se bort fra den Carl Fredrik som ble født i 1840.Desverre er Lundgren et svært så vanlig navn. Jeg tror vi må innse at med de få sikre opplysningene vi har så blir det svært vanskelig å finne han. Egentlig så vet vi jo ikke om han er født i byen Kalmar eller om Kalmar står for länet. Om det så gjør så snakker vi om mange aktuelle kirkesogn, og hvor skal man da lete ?Tror vi er helt avhengig av mer informasjon fra Norge for å finne han. Da mener jeg et av 2 ting: fars navn og Carl Fredriks innflytting til Norge. Finner vi en av delene så er mye gjort. Desverre flyttet C.F til Norge noen år før 1 folketelling som er søkbar på nett.Jeg har søkt litt alternative steder i dag, på geneanet, stora slektsøk i Sverige, anbytarforum og ancestry.Står igjen med 2 ideer om hva som kan forsøkes:1) Lag et innlegg på anbytarforum under slektsnavnet Lundgren.2) Er det noen som kan søke på ancestry.com ? Jeg søkte med flg kriterier: Fornavn: Carl Fredrik - Etternavn: Lundgren - Fødested: sweden - Dødssted: norway.Da fikke jeg opp en i svenske emigrasjonslister som het Carl Fredrik Lundgren fra Kalmar. Jeg har ikke abb. på ancestry og kunne dermed ikke se annen info som f.eks når han ble født.Så Steinar. Jeg synes du skal forsøke en av de to tingene. Får du greie på noe nytt, så legg det gjerne inn i denne debatten her. Kanskje vi får noe mer vi kan jobbe ut ifra.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Med de opplysninger som fremkom i lenken som Eva la inn i nr. 58, så lurer jeg på om du kan få hjelp til å finne ut om Karl Fredrik Lundgren kom fra en 'reisende slekt' i DIS-slektsforum.Her kan du legge inn spørsmål med alle opplysninger du har fått her. Det er mange som forsker 'på reisende slekt', og kan kjenne til nettopp den du søker.Legger inn en lenke til Dis slektsforum her: LenkeLykke til. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Det er definitivt en fordel å legge inn lenker til hvor samme emnet har vært diskutert tidligere, i særdeleshet når trådstifter er samme person. Så slipper folk å bruke tid og krefter på det som er funnet fra før... Lundgren finnes blant reisende navn, men som med en god del av disse, har 'vanlige' svensker også samme navn. Fornavnet Karl Fredrik er også ganske vanlig blant reisende, men selvsagt også med andre. Et kanskje bedre forum å stille spørsmålet er Anbytarforum (http://aforum.genealogi.se/discus), hvor det på søk Lundgren kom opp 677 svar... Carl Fredrik Lundgren ga to svar, men ikke den 'rette', likeså Karl Fredrik Lundgren. Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.