Gå til innhold
Arkivverket

[#76670] Ønsker informasjon om bilde av norsk Løytnant 11. april 1940

Gjest Hanne Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne B. Kristiansen

Da sakser jeg litt fritt fra Ottar Vold sin bok 'Felttoget 1940 - avdelingenes påkjenninger og tap'.Sjef for Garen: Oberstløytnant Trygve Graff-Wang1. kompani, sjef Kaptein Arne Hagtvedt. Deler av kompaniet var med i kampen på Midtskogen. Siden ved Strandlykkja 15. og 16. April, og siden ved Lundehøgda 20. og 21. April.2. kompani, sjef Kaptein Christian Hulbert Hielm Winsnes, ble 9. April satt inn i aksjonen med å gjenerobre Fornebu. Tok stillig ved Lysaker og kom ikke i kamp. Utpå ettermiddagen samme dag trakk det seg tilbake.3. kompani, sjef Kaptein Ragnvald Heyerdahl Larsen ble disponert mot en tysk styrke som rykket fram mot Smestad. Imidlertid ble både 2. og 3. kompani som en følge av feilaktig ordregiving fra fungerende kommandant på Akershus, noe gardesjefen etterkom, beordret tilbak ti kasernen.4. kompani, sjef Kaptein Axel Petersson, rykket om formiddagen 9. April mot Digerud for å avvæpne overlevende fra Blücher. Etter utført oppdrag drog det om morgenen 10. April til Minnesund. Kom i kort kamp med Spillers kolonne, som kom fra kamp på Midtskogen. Kompaniet måtte overgi seg, unntatt 3. tropp som kom se unna. Senere kjempet det ved Lundehøgda.Derav kan en si at Løytnanten nok kom fra 2. eller 3. kompani....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

(Til 26): - Kaptein Ragnvald Heyerdahl-Larsen (i 3. kompan)Jeg kjente familien litt, som barn, og en offiser var premierlöytnant Lasse (= Lars ?)Heyerdahl-Larsen - som dessverre falt under kampene i 1940.Lasse var antagelig sönn til kapten Ragnvald Heyerdahl-Larsen (?) - og hvordan gikk det med faren ? (Vi barna i veien kalte ham 'Gardesjef' men det er kanskje ikke helt riktig.)Hvis jeg husker riktig var H.M.Garde senere i harde kamper omkring Norderhov ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Til forrige: Jeg ser nå at Ragnvald Heyerdahl-Larsen er begravet på V.Gravlund, Oslo og er f. 1890 - d. 1965. Så det har vært flere av disse. - Lasses far het Trygve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Det er en tydelig 'V' på hjelmen. Uten å vite så mye om dette, er jeg fortalt at dette er en tysk identifikasjon. På en bygning, utenfor selve festningen, finnes en tydelig 'V' som er påmalt av tyskerne. Bygningen har tidligere vært depot for sadler og andre nødvendigheter for et kavaleri,uten sammenligning forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Til innlegg (8): Belte, pistolhylster og magasintasker er norsk tilbehør. Hylsteret rommer en Colt 45 og magasintaskene inneholder magasinene til colten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Innlegg 29: Vi finner også frimerker fra krigen påtrykt en stor, svart V - både på vanlige posthornmerker og merker med den norske løve (og kanskje andre). Jeg ser at disse kalles 'propaganda-frimerker' blant samlere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...men om det er en V på hjelmen, kan sikkert diskuteres. For meg ser det ut som et nett for å holde på plass eventuell kamuflasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan O.K. Johnsen

Støtter Arnstein (32). Det som jeg synes er interessant med fotoet, er det ”nettet” han har over hjelmen. Noe slikt har jeg ikke tidligere sett på foto av norske hjelmer fra omkring 1940. Her er det altså ikke snakk om noen V, men et slags hjelmnett som er praktisk ved bruk av div. kamuflasjemateriale. En må gå ut ifra at gardeløytnanten uniformerer seg korrekt og at nettet må ha vært approbert for bruk. Vaktskiltet han bærer viser at han er daghavende offiser. Ellers er det morsomt at det for tiden dukker opp mange foto tatt av tyske soldater i Norge. Det gir nytt innblikk i blant annet norsk uniformering. Det er jo sparsomt med foto tatt på norsk side under invasjonen/kampene, mens det på tysk side var ganske vanlig blant soldatene å ha fotoapparat. I tillegg hadde de en organisert tjeneste på dette område ved at personell fulgte avdelingene som ”kriegsberichter”.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Takker form mange interessante innspill. Jeg har tenkt tanken at mannen kan være tysk soldat. Jeg har mange bilder i min fotosamling av tyske soldater med norske/allierte uniformseffekter på. Se bilde nr 7 i denne fotogalleriet: http://festningsverk.no/Lillehammer.htm Tyske soldater med engelske hjelmer.Må likevell få påpeke at jeg er rimlig overbevist at han er norsk. Dette på grunn av at han er upåklagelig korekt påkledd.Synes det høres meget fornuftig ut at det er en festeannordning til kamuflasje han har på hjelmen. Jeg har riktig nok ikke sett en slik løsning før, men ser ikke bort fra at dette er riktig. Håper noen kan hjelpe meg å bekrefte det.Hylsteret er til Colt 1911 kaliber .45, produsert på Kongsberg.Hvis denne mannen er norsk, hadde jeg håpet at det var mulig å identifisere han. Håper noen kan hjelpe meg med det, takker for all hjelp dere bidrar med:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Han er vel noe sånt som troppssjef i 2. eller 3. kompani, da ? Jeg synest det er godt gjort å identifisere hylstret til denne revolveren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Til (34. Han ser ut til å være upåklagelig korekt påkledd, men han mangler fangsnoren til Colten. En løytnant i garden ville ikke glemt denne detaljen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Etter å ha sjekket tegningene til Andreas Hauge i boken Kampene i Norge 1940 bind 2, ser jeg ikke at de bruker fangsnor. En fangsnor er festet rundt høyre skulder, under skulderklaffen, og ned til en krok under skjeftet til en revover, eller til en krok i bunnen på et pistolmagasin. Var i kjelleren og fant frem et bilde av 1.gardekompani 1.9.1938 til 1.3.1939. En av løytnantene bærer et sirkulært skiskyttermerke som er likt det merket løytnanten i (1) bærer på brystet. Løytnanten kan godt være norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Rettelse: Kroken er på bunnen av skjeftet, inn mot håndbaken. Har noen av leserne kompanibilder fra Garden og mulighet til å sammenligne med løytnanten i (1) De andre kompaniene i samme tidsrom so mitt bilde må også sjekkes. På mitt bilde finnes en løytnant Røed som var med i felttoget oppover Gudbrandsdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg har ikke sett noe om at Garden, som debatteres, deltok i Gudbrandsdalen (mest II/IR 5 og senere Mørebataljon)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Løytnant Røed var i Garden ved krigsutbruddet. Faren min var i Nøytralitetsbataljonen (IR5)på Trandum ved krigsutbruddet. Røed var en av sjefene i 1 gardekompani da min far avtjente førstegangstjenesten. Begge to ble tatt til fange under trefningene på Tretten og siden kastet i kullkjelleren til Norges bank på Lillehammer. Det jeg mener med (41)er at den omsøkte løytnanten kan finnes igjen som fenrik eller løytnant på et kompanibilde fra samme tidsrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Det må vel være vanskelig å identifisere fra et kompanifotografi ? Jeg kjenner knapt igjen meg selv blant 51 andre fra Stavern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Militær kalender 1940, side 135, Garden, løytnanter:Kp.1:Strand, Tormod, f.10-12-99Engelsrud, Artur David, f.19-3-11Svenning, Leif Ingemann, f.28-12-94Johannessen, Ole Johannes, f.27-8-97Aasen, Oskar Gunnarsen, f.10-1-98Røed, Eivind, f.20-2-00Kp.2:Stinessen, Carl Edward, f.28-1-13Løvhaug, Einar Sundvold, f.13-1-15Aaker, Hans Jørgen Thorvaldsen, f.14-10-89Lundiin, Fredrik Larsen, f.24-9-94Huslid, Kristofer Olav Martiniussen, f.10-9-96Lilleengen, Mathias Syversen, f.12-11-00Kp.3:Gusgaard, Øyvind, f.25-9-07Bue, Arne, f.25-10-10Østerbø, Anton Johan Johansen, f.17-12-88Sandal, Ludvig Ingvald Larsen, f.7-8-94Granhagen, Anders Johannessen, f.25-11-98Fritsvold, Dagfinn Martiniussen, f.20-12-00Pedersen, David, f.13-11-04Kp.4:Ildstad, Tormod, f.13-10-14Holmsen, Hans Clement, f.1-9-16Skarstein, Thomas Andersen, f.12-11-86Øynebråten, Tor Eilifsen, f.3-10-90Bjærum, Lars Olsen, f.2-11-95Blix, Erling Andreas, f.23-4-02Her kan man eliminere bort endel av de eldste ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Til (45). Følgende personer i 1 gardekompani 1940 finnes igjen på bildet av 1 gardekompani 38/39: Svenning, Johannesen, Aasen og Røed. Ingen av disse har noen som helst likhet med (1). På bildet er hver enkelt offiser og soldat montert opp i en oval ramme med navn og grad, noe som gjør identifiseringen ganske enkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Er vi ikke enige om at løytnanten i (1) ikke kan tilhøre 1. kompani hvis bildet ble tatt 11. april ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.