Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#76678] Feil benevning på skifteprotokoll for Lister samt manglende register

Recommended Posts

Gjest Jan H. Trelsgård

Skifteprotokoll 30 for Lister sorenskriveri i Vest-Agder er i oversikten nevnt å dekke årene 1748-50. Jeg har sjekket arkiv-katalogen ved statsarkivet i Kristiansand og denne sier at protokoll nr. 30 er delt i to deler der protokoll 30a dekker årene 1748-50 mens protokoll 30b dekker årene 1750-52.Skifteprotokollen som ligger ute på digitalarkivet og kalles nr. 30 dekker hele perioden 1748-52 og altså ikke bare 1748-50 som det står i oversikten. Protokollen inneholder nær 700 sider. Registeret som det er lenket til dekker imidlertid bare årene 1748-50 og dekker bare sidene frem til omkring side 300. Jeg er temmelig sikker på at det også finnes et register for årene 1750-52 men at dette mangler i digitalarkivets oversikt. Kan dere sjekke om dette registeret finnes og bare er uteglemt i oversikten ?

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg har justert årstallene til 1748-1752 - synlig på nett fra kommende helg.Når en ser på bildene, synes mikrofilmingen å være fullstendig. Registeret synes ved mikrofilming å ha vært heftet inn foran i skifteprotokollen, og det er merkelig at det bare skal dekke halve.

Gjest Jan H. Trelsgård

Takk for svar. Det er mulig jeg formulerte meg litt dårlig i første innlegg. Litt av poenget var at skifteprotokoll nummer 30 (1748-52) nå er innbundet som to fysisk adskilte protokoller, nummer 30a (1748-50) og 30b (1750-52). Det er følgelig naturlig at de også har adskilte registre. Det jeg egentlig trenger svar på er om det er mulig for dere å gjøre registeret for protokoll 30b tilgjengelig eller om jeg må kontakte statsarkivet i Kristiansand direkte for å få tilgang til dette. Jeg leter etter et skifte som skal være avholdt 26. oktober 1751 og har sett skiftet tidligere. Nå klarer jeg imidlertid ikke å finne tilbake til det ved å bla i protokollen og trenger derfor sidehenvisningen fra skifteregisteret.

• 2 uker senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.