Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#77144] Birgitte Arnesdatter Gile , Vang i Hedemark født ca. 1600

Recommended Posts

Gjest bjørn andreas løkken

Kjære forum Er det noen i forumet som har forsket på eller har opplysninger om Birgitte Arnesdatter Gile , født ca. 1600 , tror dette må være Gile gård i Vang på Hedemark . Hun var 1 kone til lensmann i Hof og storbonde på Arneberg i Solør , Torsten ( Tosten ) Colbjørnsen Berger ,Det er Birgittes søsken jeg er på jakt etter , en av dem jeg leter etter bekreftelse på er Arnt ( Arent ) Torstensen ( Tostensen .Arnt ble senere trelasthandler i Oslo og eier av flere garder i Romedal , han skal også ha vært i besittelse av Losby gods utenfor Oslo i sine velmaktsdager .Deres foreldre var sannsynlig Tosten Arnessønn Borg ( i Solør ) og Ki®sten Hansdatter . Datter av Hans Hellesen i Oslo .Veldig takknemlig hvis noen har noe info her.Til Lars Ove Wangsteen : Muus dokumenter er på veiVennlig hilsen Bjørn Løkken

Gjest Nils Aksel Horvei

Jeg går ut fra at du kjenner til P. R. Sollieds artikkel i NST IX: 'Nogen oplysninger om Solør-slektene Arneberg, Arntzen og Colbjørnsen og om lagmann Paul Helgessøns slekt fra Gile i Vang', s. 1-20 og 90-102. Mvh Aksel Horvei

Kjære forum , takk for svar .Lars Løberg : I Skytilen nr. 2 - 2006 Romerike Historielag artikkel forfattet av Per Otto Ask , siterer : Arent skal også være morbror til presten Colbjørn Torstensen i Sørum. Det refereres også til H Sollied : Akersgårder side 206 1947 , uten at jeg har fått tak på denne .Nils Aksel : Jeg kjenner ikke til P.R.Sollied sin artikkel i NST IX , hva står NST for og hvor kan jeg få tak på denne ?Vennlig hilsen BJørn Løkken

Nils Aksel se bort fra mitt spørsmål om NST IX , har fått oppklart dette nå , gjenstår bare og få fatt i den.Men skulle gjerne vite om eventuelt slektsforhold mellom Arnt Torstensen og evt. Arneberg slekten Torstensen / Colbjørnsen .Vennlig hilsen Bjørn Løkken

Gjest Tore H Vigerust

det finnes mye stoff om Arnt Torsteinssen, hvis det er denne christianiaborgeren du først og fremst er på jakt etter. Noe har jeg kommet over i NST for 1996, men det er mange flere kilder om ham fra Christiania i f eks 1670-årene.

Hei Tore takk for din respondering .Joda alt av Arnt Torstensen har interesse , men hvis du kunne tenke deg , hvordan kan du formidle dette til meg ? Jeg kan godt legge ut min mailadresse her hvis du har noe av denne informasjon på filer du kan sende meg .Vennlig hilsen Bjørn

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.