Gå til innhold
Arkivverket

[#77157] Er dette Peder Jørgensen Finde (1610-1691) og hans sønn?

Gjest Knut Bryn
 Del

Gjest Per Nermo

(50:) 'Tvilstilfellene' i Peder's ekteskap m. Anna Stoud :- Anne Pedersdatter Finde (død 1703), g.m. Johannes Ingebrigtsen Mentz, sogneprest i Finnås 1669-1697- Truls Pedersen Finde, bruker på Øvre Hjelle, Førde, 1681-1711VAR disse barn av Peder Jørgensen Finde ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Bjørn Andreas / 33:) Sorenskriver over Hedemarken, Niels Rasmussen Muus (c1595?-1663) skal ha hatt en 'svoger' med navn Peder Olsen, iflg. en innførsel (desember 1645) i 'Statholderskabets Extraktprotokoll af Supplicationer og Resolutioner 1642-50'. Kjenner man til hvordan dette 'svogerskapet' var ? (Se http://nermo.org/slekt/d0035/g0000089.html#I32964).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Hei Per Nermo (51). Her har jeg kun gått ut fra at det andre har skrevet er sant og rett, uten å se grundigere på det. Har ikke sett noen beviser på det ene eller andre. Men Erasmus (Rasmus)Pedersen Finde er jo mest sannsynligvis sønn til Peder Jørgensen Finde, f.1610 og Anne Rasmusdatter Stoud. Er jo da oppkalt etter morfaren.V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(53:) Av ditt innlegg #53 (som vel skal henvise til #50 og ikke #51) ser det ut til at vi 'synes' likt mht. Rasmus Pedersen Finde, som i fall vi har rett ikke kan være født i 1644 men først etter 1649/1650.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Om Rasmus Pedersen Findes fødselsår se Yngve Nedrebøs innlegg 2 i debatten 6387 Lenke . Han angir årtallet til ca 1651. Det skulle vært interesant å vite kilden (?).Mvh Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(51/55:) Yngve Nedrebø's innlegg #2 i debatt 6387 besvarer begge mine 'tvilstilfeller' i #55, ved at Anne (d.y.) er på rett plass mens Truls neppe hører hjemme her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Tybring Hemphill

Thanks to Knut for starting this interesting debate. I am very interested in these old priest portraits as so many in my family were priests and I think portraits are the most interesting aspect of discovering one's past.If i understand correctly, those who wrote the Sunnhordland Arbok think that the portrait that appears in #4, 39, and 44 shows Peder Jorgensen Finde (1610-1691) and this belief is explained by the fact that when the portrait was cleaned at some time those dates could be clearly read on the portrait and they correspond with the dates of birth and death of Peder Finde. The original of this portrait is said to be at Bergen Museum.On the other hand, there is some indication that the portrait shows Jens Sorensen Godtzen (1637-1713) as a version of the portrait (perhaps the original) hangs at Baroniet Rosendal.I obserrve that the portrait that appears in #4 and #43 which are supposed to show Peder Finde are different than #39 which is supposed to show Jens Godtzen. The portraits are different in that the 'Finde' ones appear to have been painted in an oval shape, are worn in a few places on the left of the painting (indicating age), only one book is visible and the subject's right hand is at an angle. The 'Godtzen' one fits a rectangular frame, does not appear at all worn (suggesting it is newer), shows two books and the subject's right hand is straight down.It is hard not to conclude, given the many similarities between the two that one is an imperfect copy of the other and given the signs of wear it seems most likely that #39 is the copy (although this is by no means certain)When comparing the PederFinde/Godtzen portraits to the Henrik Finde portrait is is remarkable how similar they are. The beards and moustaches, clothing including size and form of white collar and black collar beneath it, appearance of the eyes and the mouth are very similar in the portraits. Certainly one would think that the portraits were painted by the same painter. Interestingly, the Henrik Finde shows a much younger man than the Peder Finde/Jens Godtzen. If the portraits were painted at the same time and by the same artist in 1681 (as is indicated in the Henrik portrait) then it would show Henrik aged 38 and either his father Peder 71 or Jens Godtzen aged 44. I think the subject looks closer to 71 than 44 given the wrinkles on the forehead of #4/43.I will try to contact the Bergen Museum to ask them if they do indeed have the original and if it does have the writing with the dates 1610 and 1691. Perhaps they can say where they obtained the portrait. Can Bjorn ask the Baroniet Rosendal where they obtained their portrait. (I note that the supposed wife of Jens Godtzen appears in an oval form of painting). I look forward to the comments of others.Tybring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tybring Hemphill

Here is a photo of the original portrait of Ivar Leganger and his wives Maren Mule in the centre and Anne Pedersdatter Finde on the right. With the help of Lars Ove Wangensteen I was able to secure this picture from a descendant of S H Finne Gronn who identified the wives in that fashion.

bilete9950.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

44 Knut: Jeg har sett et portrett av biskop i Bergen Jens Pedersøn Schjelderup, 1604-1665 (bror til en av mine aner). Jeg har en kopi, men finner den ikke for øyeblikket, men også dette kan gjerne ha vært malt av samme kunstner, da jeg mener å huske likhetstrekk (ansiktslikhet) med bildet i innlegg 44. Det skal derfor ikke forundre meg om det har vært en del lettvindte løsninger i forbindelse med diverse portrettoppdrag.Ellers var det artig å se portrettet av Maren (Marie) Mule, tipp-tipp til en av mine etterkommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(59:) It's eligible to me, but normally the text would read 'I.N.R.I.', wouldn't it ? (The abbreviation is in latin, and the mocking text would translate into: 'Jesus fra Nasaret, Jødenes Konge' / 'Jesus of Nasareth, King of Jews's). But, of course, this is probably not what's written on the top board in this case.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

With reference to 59, 61 and 62 here: The inscription in question (on top of the crucifix in the background of the painting - displaying the crucifixion of Christ), has three lines of text with acronymes which reads exactly the same; but however in three different languages.The acronym on top is in hebrew letters. Judging by the following acronyms in latin letters, I thus presume that the meaning of the hebrew text is identical to the next lines.The middle line reads INBTI, which is ancient (or classical?) Greek for: 'Iesous o Nazoraios o Basileus ton Ioudaion' (Jesus of Nazareth, King of the Jews).The bottom line reads (as already mentioned in # 62 here): INRI, which is Latin for 'Iesus Nazarenus Rex Iudæorum'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(61:) Of course, I misspelled 'illegible', no surprise I couldn't read 'INRI', which is in fact exactly what's written on the 3rd line of the top board ! (enlarge it by holding down the 'plus' key on your key board and click on the picture !)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tybring Hemphill

Thank you for all of the information about the inscriptions. I think by asking the question I only demonstrated my religious ignorance and simple failure to use the internet to search for the terms INRI.I am glad, Arnstein, that you liked the portrait.Tybring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Tybring Hemphill

In reply to Svein's post #4 I wrote to the Sunnhordland Museum ans asked if they might be able to find the article about the Finde portrait. Their reply was that they had looked through back issues and did not see such an article. They wondered if there might be a confusion as even though there is a Førde near Sveio in Sunnhordland, this has no connection to the Finde family that could be identified, while there is the Førde near Naustedal in Sunnfjord where the Findes had a very strong connection. Does the Sunfjord museum have some type of årbøk? if so, is it possible the article that you read was in such a publication?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Svein Tislevoll

Hei Tybring,The artikkel about the portraits is by Sigurd Meidell. The articles name is 'Et par sunnhordlandske portretter. Feilaktige tradisjoner. It is about the portraits at Rosendal Baroni. article ended at side 50. Have copi of the article, but i have not write what book it was in, dessverre.V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tybring Hemphill

Thank you for the answer Svein. Are you able to quote just the small portion that deals with the dates on the painting and how they were found so that this information can be passed on to the people at Rosendal and the Bergen Museum to try to resolve the mystery

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

The article have the same picture som (39) Et par sunnhordlandske portretter. Feilaktige tradisjoner.Utdrag : Noe liknende gjelder om et annet stort portrett som henger på samme vegg i denne Oslo universitets eiendom i Kvinnherad (Baroniet i Rosendal). Det er presteportrettet som her gjengis og som ved flere anledninger har vært omtalt som billedet av Stavangerprosten Jens Søfrensen Godtzen. Det hele er imidlertid bare en gjetning. Maleriet viste seg, da det ble renset, selv å inneholde en anvisning som vanskelig er å komme forbi. Der står malet på selve portrettet i blek men ennå tydelig farge : Født 1610, død 1691. Og der er i dette tilfelle ingen grunn til å anta at ikke anførselen skulle være opprinnelig. Det står videre at eneste det kan passe på er Peder Jørgensen Finde, født 1610 og døde 10 sept.1691. osv.V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Artikkelen må ha vært i 'Sunnhordlands årbøker', eller så må det være i lignende magasiner fra Sunnhordland (m. hardanger), var på biblioteket lokalt i Fitjar eg fant det. Skulle ha skrevet ned navnet på heftet, men var dessverre ikke så nøye på ting for mange år siden som nå.Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

Kjære forum Har nå begynt å fundere på dette portrettet av prost Godzen som jeg i mitt første innlegg ( nr. 6 ) referer til kilder , blant annet Joh. Brodal som sier at det angivelig kan være et selvportrett av Didrik Muus , men dette er jo nå avklart og alt tyder på at det er prost Godzen .Men i forbindelse med at jeg nå holder på og skrive om prestekunstneren Didrik Muus så er min nysgjerrighet nå blitt vekket skikkelig opp i forhold til hvem som kan ha malt dette bildet .Etter Didrik Muus sin krangel med Alf Pave om presteembedet på Ringsaker i 1666 så reiser Didrik Muus til Bergen samme år og retunerer først til Ringsaker igjen i 1673 . I hele denne perioden på 7 år på Vestlandet og i Bergensområdet har ikke Didrik Muus noe presteembede , det vil igjen si at han da ofret seg helt og fullt for sin preste kunst , i hovedsak portrettmaling og det skulle da ikke forbause meg om noen av disse malerier som ikke er signert kan være verker utført av Didrik Muus , i så fall ville dette være en oppsiktsvekkende oppdagelse . hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Kan jo være Muus som har malt portrettene, siden han hadde god tid da, men bildet ser ut til å være av Peder Finde om det Meidell skrev i artikkelen er korrekt. Sigurd Meidell var med å starta Norsk slektshistorisk tidsskrift i 1926, så han er vel til å lita på.V.h. Svein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tybring Hemphill

Thank you Svein for the further information. Do I understand correctly then that although the people at Rosendal had guessed that the portrait showed Godzen (and apparently still do based on what they told Bjorn in post #27) when it was cleaned on some occasion it showed the dates 1610 and 1691 in what appeared to be original paint. It is correct that Bjorn you now believe the portrait was painted by Didrik Muus but is not a self-portrait. Can you post other portraits by him that show similar characteristics? Given the similarity with the Henrik Finde portrait and the dates that fit only Peder Finde, is it not likely that this portrait is of Finde NOT Godzen?Tybring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.