Gå til innhold
Arkivverket

[#77157] Er dette Peder Jørgensen Finde (1610-1691) og hans sønn?

Gjest Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

Gjest bjørn andreas løkken

HeiAngående bilde i innlegg nR. 4Kyndige ved Baroniet ved Rosendal , forteller meg at dette er et portrett av Prost Godzen fra Stavanger som var svigerfar til baron Aksel Rosenkrantz på Rosendal i perioden 1691-1725 .Prost Godzen's datter var Anna Godzen som da igjen var gift med ovennevnte baron ved Rosendal .De har også bilde av kona til prosten og begge henger i hovedkorridoren på Rosendal.I deres registreringsrapporter står navnet til prost Godzen på dette portrettetMed vennlig hilsen BJørn LØkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Ok, takk, da er det vel avklart, det er bra. Har nå studert eit fotografi fra epitafium fra Stavanger som viser Godzen og foreldrene og søsken hans. Kan se likhet på det da han var ung og det på siden her, og siden kona også henger på baroniet, så er det nokså sikkert, ja.V h. Svein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til SveinMerker meg din interesse for gamle presteportretter og epitafium , da er vi i samme båt .Hvis du skulle komme over porttretter eller epitafium som er malt av Diedrich Muus eller enda bedre , et selvportrett ( han virket jo i dine trakter ) så hadde jeg satt umåtelig stor pris på om du ville gi meg beskjed .Med vennlig hilsen BJørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Interessant tema dette. Ja. Begynte med slektsgransking, så ville jeg se hvordan personene såg ut og fant ut at det er til dels mange epitafier og portretter rundt omkring. Skal si fra om jeg kommer over noe. Diedrich Muus skal også ha laga bilde i Ølen kirke av en Heltberg med Familie, som er kommet bort, ble solgt for mange år siden, til noen i Norge eller utlandet, men man vet ikke hvor det er. I Biri kirke eller på Toten henger eit epitafium av sogneprest Mads Pedersen Aalborg og Hildeborg Christophersdtr., det er det Diedrich Muus som har laga står det. Har det i svart hvitt, men vet ikke hvordan rettighetene er når det gjelder å legge det ut her. Har du bildet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjenJoda bildet fra Biri kirke har jeg flotte bilder av , et meget flott portrett av sognepresten med kone , henger i koret i kirka og måler ca. 2 x 1 meter .Men Diedrich falt i unåde hos sognepresten og kona da han sørget for at deres ene datter ble gravid .Ellers så har Diedrich vært med og male flere av alle presteportrettene i tror det var Løten eller Hof kirke , men er litt usikkert hvilke portretter han har malt og hvem de andre kunstnerne er , har hørt navnet Knut Sevaldssønn Bang i denne sammenhengen .Ellers så er jeg på jakt etter et godt bilde av Ecce Homo ( lidende kristus ) epitafiet i Valen Kapell i Sveio , her ble rammen på epitafiet solgt ganske så kynisk på auksjon på slutten av 1800 tallet .Mvh. Bjørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er etterkommer av bror til Diedrich , Christopher Nielssønn Muus som slo seg ned på Stange som gardbruker på Harstad under Løken , han ryddet ' ødeland ' og det lille gardsbruket ble siden hetende for Muusstuen .Men siden man nå er i gang med bokprosjekt om slekts og gardshistorien så synes jeg det er litt interesant og skrive om de som har gjort seg bemerket på enten negativ eller positiv måte , selv om det i dette tilfelle er bror til en av mine stamfedre .Og når det gjelder deres far , sorenskriver over Hedemarken , Niels Rasmussen Muus , så er jo han et kapittel for seg selv og han jakter jeg også på portrett av .Mvh Bjørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Bilde i (23) er også gjengitt, sammen med et par andre portretter i Finne-Grønns artikkel 'Legangerske optegnelser i årene 1621-1655 på min hjemmeside (under Finne-Grønn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å se nytteverdien av en evt. fremtidig billedbase for presteporttretter , andre porttretter , epitafier og annen kirkekunst nå ja .Mvh Bjørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Hei Lars Ove Wangensteen, koster det noe å logge seg inn der ? Ok, Bjørn. Det gjør ikke noe om det er negativt når det er så lenge siden, nei. Jeg har for eks. John Cunningham, f.1575 i slekten, han som brente på hekser og bodde på Vardøhus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Hei, Siri, flotte portretter, har ikke sett i farger før, takk for at du la dem her.V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Knut Bryn

Jeg har nå vært i Førde kirke igjen og tatt noen nye og bedre bilder. Det høyre bildet i innlegg #1 er utvilsomt av Henrik Finde. Første linje i teksten lyder nemlig slik: NATUS AN: 1643. Det betyr 'født 1643'. Dette stemmer med Henrik Findes fødslesår. Andre linje lyder: PICTUS AN: 1681. Det må vel bety at bildet er malt 1681.

bilete9885.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

I prestegalleriet i Førde kirke fant jeg også en noe redusert reproduksjon av et portrett som angivelig skal forestille Peder Jørgensen Finde. Originalen er oppgitt å være i Bergen Museum. Det kinkige er nå at portrettet til forveksling ligner bildet av Jens Sørensen Godtzen (innlegg #39) som finnes i Rosendal.Det åpner for flere spørsmål. Er det virkelig originalmalerier som finnes i Rosendal og ved Bergen Museum? Har det oppstått en feil ved dokumentasjon av opplysningene om bildene? Eller er det i stedet snakk om en lettvint løsning ved portretteringen av Godtzen (eller Finde)?

bilete9887.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Hei Per Nermo, gode bilder, takk for at du vil dele dem her. I en av 'Sunnhordlands årbøker' (husker ikke hvilket nr. men er vel i biblioteker rundt omkring) hevdet jo en som skrev der at dem hadde funnet årstallene 1610 og 1691 på bildet (det i Rosendal) da dem hadde renset bildet. Men kan jo være blitt gjort forvekslinger av bilder og personer av andre som bare har trodd at det var den og den personen. Ser klare likheter med Henrik også. Så får vi vente og se hva andre har hørt om bildene ?V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

God lenke, har sett på den litt. Jeg har ikke Peder eller Henrik som aner, men er i slekt med Barbara Henriksdtr. Nitter (Peders andre kone) og da også barna til Peder Finde i det ekteskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Svein/19:) Hvor sikker er 'man' på at Hr. Rasmus (Erasmus) Pedersønn Finde til Gloppen (død 1694) er sønn i Peder Jørgensen Finde's ekteskap (i 1640) m. Barbara Henriksdatter Nitter (1618-1648) ?Peder giftet seg om igjen i 1650 (?) med Anna Rasmusdatter Stoud (c1622-c1670), og jeg har sett sønnen Rasmus plassert her, tidlig i barneflokken, som tilsynelatende var f. i perioden c1649-1656. Og det hadde unektelig 'passet bra' med en 'Rasmus' her !Jeg har ellers notert Inger, Gjertrud, Anne?, Barbara, Truls? og Otte i dette (2.?) ekteskapet med Anna Stoud, med spørsmålstegn ved Truls og Anne. I (1.?) ekteskapet med Barbara Nitter har jeg notert barna Sara, Hendrik, Jørgen og Anna.Peder Jørgensen Finde skal også ha fått en datter Maren (f. tidlig?, c. 1637 ?) (g.m. Daniel Hanssøn Bugge og Søren Munthe). Hvem var Maren's mor ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.