Gå til innhold
Arkivverket

[#77157] Er dette Peder Jørgensen Finde (1610-1691) og hans sønn?

Gjest Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

Gjest bjørn andreas løkken

Dear TybringIt seems to me that the Baroni in Rosendal might have wrong when they told me that the person on the painting are Mr. Godzen .And it seems to me that Svein have good sources when he say that the man is Mr. Finde .My main interess is in this very big and complicated Muus family , i am working with Didrik Muus at the moment , he was one of the most famous priest artist in NOrway in the 1700 .Between 1666 and 1673 Didrik went to the Bergen area , and he was not working as a priest between those years , he was working with his art as painting , carving in wood and ebony , phoem among other things . it is not many of his painting that is been taken care off , but i have found some of them .Til Svein : Ser ut som at du har rett og baroniet tar feil ,jeg vet ikke hvordan man legger ut bilder i dette forumet så hvis du sender meg din emailadresse så kan jeg sende deg noen bilder så kan du legge dem ut for meg , hvis du ønsker det . For det kan jo egentelig være litt interesant og sammenligne litt maleteknikker her . Email : bjoernler@live.nomvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Hei Bjørn, dette er interessant. Kan sende deg en melding senere så kan du få e-posten, men får det ikke til å legge ut her for øyeblikket jeg heller, men skal spørre min bror engang han er her, han kan bedre med data og finner antagelig ut av det. Når eg prøver å legge ut får jeg en liten firkant med to blå og en rød figur inni.V.h. SveinDear Tybring, you understand correctly, it is interesting to write about this things.V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tybring Hemphill

I have found it easy to drag files such as photos into the space right at the bottom or use the 'Browse' function to find the file I wamt and then double click on it. I noticed this picture which is supposed to be Niels Muus, on the digitaltmuseum website when I as trying (unsucessfully) to find other portraits by Didrik Muus. LenkeTybring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tybring Hemphill

Perhaps you can ask the redaktor Yngve Nedrebø what the problem might be, since I have had no problem with adding .jpg files or maybe the arkivforum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Svein Tislevoll

Har prøvd å få fram ansiktet inni skjegget til Leganger litt mer. Ser kanskje ut som det var en annen prest som var malt på maleriet før og så har blitt overmalt, presten som var i Vik i Sogn før Leganger ?

bilete10193..jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tybring Hemphill

Svein, this is very interesting! I have read that Finne-Grønn believed that Leganger was a short man and decided that he needed to be portrayed as taller and that is why his portrait was redone. Who knows if this is a guess or there is real reason to believe he is right.It is too bad that we have not heard from the Bergen Museum/Baroniet Rosendal as to why they identified their portrait as Godtzen rather than Finde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Hei Tybring, yes is interesting, får håpe noen har eller finner kilder for opplysningene som Finne - Grønn kan ha brukt om han ikke kun har gjettet at Leganger var kort og derfor blitt malt engang til på maleriet. Om det er sognepresten før og første mannen til Maren Bertelsdatter Mule som var på maleriet før, så er det : Knud Christophersøn Glad (f.1595), prest i Vik 1622 - 1657. Maleriet (ansiktet)under ser ut til å være malt helt ferdig og ikke kun en skisse. Ja, det er best å finne ut sikkert om Godtzen/ Finde maleriet, jeg holder på Finde teorien en stund nå, så får jeg heller forandre om annet blir påvist med sikkerhet.

bilete10205. finde 1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Tybring Hemphill

Hi Svein,For some reason, the picture in your last post did not work. What was it? Here is a page from an old boog that gives some details about the old portrait of Iver Leganger. I do not know why Finne-Gronn said that Leganger was a short man - meaning I do not know what his source was for so saying.

bilete10324.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Hei Tybring, Kanskje vi skal stole på Finne Gronn da, vel sålenge. Have seen the picture over and many others at Wangensteen side. Many iteresting pictures and writing there.Helsing Svein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn løkken

Tybring ,you are very welcome to follow us on the Muus web site : www.muus-slekten.no . We are updating this website almost every day . And about Didrik Muus , we will update his site with all his art as we got as soon as possible .And your picture in nr. 78 is Niels Muus , known as the magistrate Niels Muus , the anchestor to Bernt Julius Muus . One of the founder of St. Olafs College in Northfield , Minnesota .About Didrik vs. Peder Finde , there was also a familiar relationship here via. Didriks aunt Bente Rasmusdatter Muus .About Didrik and Godzen family , there was a relationship here also ( not familiar )but that is much more difficult to explainJust a funny story at the end , last week we found decendents after Abraham Falck Muus in Victoria British Columbia , Canada , and that,s were you are living isn't it ?best regards from Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Ser av boka man finner i første linken (under 89) at heller ikke der er man helt sikre når det gjelder maleriet. Det som er sikkert er at portrettet er malt av en flink person.H. Svein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn løkken

Hei SveinDet har du helt rett i Svein at bildet er malt av en stor kunstner . Historien sier følgende :Det har / eller eksisterer et selvportrett av Didrik Muus og historien sier at hans datter Bente Marie som var gift med Jonas Olsen Haug overtok portrettet etter Didriks død og i 1776 ble det overtatt av en av deres sønner igjen som var bosatt i Bergen . Hvem denne sønnen var har vi desverre ikke funnet ut enda .Mvh. Bjørn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Hei Bjørn,Da er det bare å håpe på at eventuelt etterslekt etter sønnene blir funnet, eller ser sidene her og tar kontakt. Fant bilde av Christopher Ludvigssøn Munthe (f.1688), sogneprest i Hafslo i Sogn og hans kone Christine Jensdtr. Ørbech (f.1690)i dag på Wangensteen si side. Takk til Lars Ove for flott side, med mye bra. Christopher si mor var Karen Iversdtr. Leganger, f.1668. Sognske patriarker heter linken der bildene er.V.h. Svein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(92:) Sogneprest Dideric Nielsen Muus (1633-1706) og hans kone Maren Torbjørnsdatter Skaktavl f. 1624 skal ha hatt 11 barn som vokste opp, nemlig - Karen ca.1645, - Hans 1647, - Anne Maria 1650, - Torben ca.1650, - Jens ca.1650, - Christopher ca.1655, - Peder ca.1655, - Marie ca.1650, - Elisabeth ca.1655, - Barbra ca.1660, - Magnhild ca.1660.Den nevnte 'Bente Marie' er kanskje identisk med 'Marie, f. ca. 1650' ? Men hun kan jo ikke ha levd til 1776. Snakkes det om en annen Didrik Muus ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(94:) Jeg beklager; alle disse barna fikk Maren Skaktavl med sin første ektemann, kaptein Mogens Hansen Handingmann (1624-1660). Med Didrik Muus ble hun g. ca. 1663, og hun kan vel neppe ha fått barn senere enn ca.1665/1670, og en ev. datter i dette ekteskapet vil ha vært over 105 år i 1776.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Bjørn/90:) Omtalen på www.muus-slekten.no av tjenesteperiodene til Didrik Muus' angivelige etterfølgere Volqar Smidt og Didrik's svigersønn Jonas Olsen Haug stemmer ikke med det som sies om disse i 'Norsk Prestehistorie' ([url="http://www.genealogi.no/Prestehistorie/prosti_sunnhordland.html>Lenke), der Jonas Olsen Haug etterfølger Didrik direkte, og tjenestegjør i den perioden (1706-1715) som Muus-siden (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn løkken

Først må jeg be om en liten unnskyldning til trådstarter , det var ikke min hensikt og skape debatt som ikke har noe med innholdet i den opprinnelige tråden å gjøre , men enkelte ganger blir man litt lett revet med .Til Per Nermo : Takk til deg , vi to som startet websiden om Muus er såpass ydmyke i forhold til det vi holder på med at vi er takknemlige for korrigeringer på evt. feil som er gjort , og også evt. forslag til tilføyelser blir godt mottatt , så det du påpeker vil vi følge opp og evt. korrigere . Ellers så er det fullt mulig å komme med tilbakmeldinger på selve websiden via gjestebok eller via mail . Dette vil vi sette stor pris på .Ad. bildet , Didriks datter Bente Marie levde nok ikke i 1776 , men Joh . Brodal nevner bare at det nevnte portrettet kom i hennes sønn's eie ca. 1776 .Og det fantes nok bare en Didrik Muus . Han fikk jo en sønn også i ' leiermål ' med Maren Skaktavl , men alt taler for at han døde ung .Med vennlig hilsen Bjørn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(97:) Selv sønnen til Marie Benedicte Didriksdatter Muus må ha vært meget gammel (mint 75 år ?) da han i 1776 angivelig skal fått morfaren Didrik Muus' selvportrett i sin besittelse. Omstendighetene er selvsagt uviktige, men dette skurrer litt ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Bjørn Løkken: Det gjør ikke meg noe at tråden nå dreier seg mer om Muus enn Finde. Kanskje kommer det noe mer om Finde også snart :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Tybring Hemphill

I am pleased to see the debate continuing. I am very interested in Svein's comments about a picture of Christopher Ludvigson Munthe. Are you able to post this picture and provide details that identify it. I am very interested in this as I had never heard it suggested that such a portrait even existed.I now see that where the idea of a connection with Muus arises, based on Johan A. Brodahl's book found on Lars Ove's site. I do not understand how the confusion arose and am disappointed that none of us seem to have received a reply from the Bergen museum about this confusion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.