Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#77158] Info om Olaus Holmgreen, Alta (Talvik)

Recommended Posts

Gjest marianne elea haugen

Leter etter info om Olaus (Larsen/Larson?) Holmgreen, født enten i 1727 eller 1747, kanskje i Sverige. Jeg vet hvem han var gift med og hva ungene deres het - er på jakt etter info fra tiden FØR han havnet i Alta. Har lest at han kom fra Sverige og han hadde lært 'urmakerprofesjon'.Er ikke helt sikker på om han het Larsen/Larson, noen sier at faren het Lorents (Olaus hadde en sønn som het det)

Gjest Astrid Ryen

I Altens Talvig i 1801 finner jeg:Nathanael Holgreen 31, gift og har en sønn OlausJob Holmgren 30 og ugiftAbel Cathrine Holmgren 19 år og ugiftVidere i Hammerfest:Lorentz Holmgren 27 år og ugift, handelsbetjentDete er vel barna til Olaus Holmgren, gift med ??Spørsmålet er: Når døde Olaus Holmgren? Hvem var han gift med?

Gjest Astrid Ryen

De ble gift i Skjervøy. Fant det via FS. Venstre side i kirkeboka under 1768: d 19 octob. blev Olaus Holmgren og Thrine Gamst copulerede.Kildeinformasjon: Troms fylke, Skjervøy, Ministerialbok nr. 1 (1748-1780), Ekteviede 1763-1772, side 106. Permanent sidelenke: Lenke

Gjest Astrid Ryen

Nå beveger jeg meg på tynn is:-)Trolovelsen finner sted Dom 12 a Trinitatis til høyre: Olaus Larsen Holmgreen med Demoisel (Jomfru): Thrine Torbensd: Gamst af Dybvig: Kildeinformasjon: Troms fylke, Skjervøy, Ministerialbok nr. 1 (1748-1780), Trolovede 1764-1769, side 76. Permanent sidelenke: LenkeJeg er temmelig overbevist om at det ikke står noe om hans opprinnelse.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.