Gå til innhold
Arkivverket

[#77159] Vågå, Heidal, Lesja. Kongsrud og Kårbø

Gjest Kai M Kveum
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Sandbu

Kai, jeg synes du skal holde fast ved Kagrud. Noen av barna til Ole og Kari har flere faddere fra Kagrud og Kagrudeie, så en forbindelse er det nok. Jeg ser bare ikke hvor den er enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Du Aud, skal vi se bort fra opplysningene i vielsen i 1826 som fremkommer i innlegg 6 ? Hvis vi holder oss til den: Kari var født i Dovre. Ville hun i såfall hatt faddere fra Dovre ved dåp i Heidal ? Opplysningene fra vielsen bekreftes 39 år etterpå i FT 1865 fra Trondenes (Harstad). Så det er da spørsmål om det er rette ekteparet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jeg vet ikke enda hva som knytter parfolket til Heidal, men det er jo rart at de døpte to av barna der da, hvis ingen av dem hadde en forbindelse dit. Det kan like godt være Ole som Kari.Uansett er jeg overbevist om at vielsen i 1826 omhandler det ekteparet vi finner i Trondenes i 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Dette er du flere ganger flinkere til enn meg, men det må jo være kirkebok fra Vågå som det lenkes til i (6) for det kryr jo av Vågånavn rundt dem., og han er i alle fall fra Swendstadeiet slik det oppgis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg lurer bare på at hvis det er rett ektepar og det er deres barn som ble døpt i Heidal: Hvem har innbilt henne at hun var fra Brennen, Dovre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Innføringene er sikkert riktige og folkene vet godt hvor de hører hjemme. Min grunn til å tro at familien har tilknytning til Kaggerud i Heidal er at ved sønnen Hans Olsens dåp i 1831 er foreldrene ført som husfolk på Kaggerud. Fant ikke, husfolk, i ordboken men fant følgende på nettet: 1. husfolk- folk som høyrer til i same hus eller huslyd 2. husfolk- folk som har hus utan jord Det som plager meg litt er at hun i Håløygminne er skrevet for Karen. Vi har i (2) tydet navnet som Karen mens det i (6) tydelig er Kari og i (4) står det Karen. Genealogi er et herlig puslespill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Til siste innlegg. Kari på Østlandet kan ofte bli til Karen hvis hun kommer til Nord-Norge.Det samme med Mari og Maren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Kai, hvor i 1831 i Heidal finner Hans Olsen døpt ? Jeg har lett to ganger uten resultat. Du burde dokumentere, i dette tilfellet med dåpsnummer/dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg finner absolutt ingen holdepunkter for at de tilhørte Kaggerud hovedbøle. Ja, i 1831 så bodde de der, men ser en etter, flyttet de rundt. I 1835 var de husmannsfolk på Kongsrud i Sjårdalen, Vågå (hvor han vel var fra). I 1839 var de tilbake i Heidal som husmannsfolk på et Bjølstadeie (av 27). Kaggerudfolk var faddere bare i 1831. Og så flyttet familien til Troms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Sammendrag: 1826 Kari Hansd fra Brennen i Dovre i Lesja gm Ole Jørgensen Svenstadeiet fra Sjårdalen i Vågå.Barn: 1827: Jørgen de var da husmenn i Svendstad, Sjårdalen. 1831 Hans, de var da husfolk hos Kaggerud i Heidal. 1832: Jacob de var da husmenn i Jetlien, Dovre. 1835 Barbra de var da husmenn på Kongsrud i Sjårdalen og 1839 Anne, og de var da husmenn på et Bjølstadeie i Heidal. Finner Karen/Kari, Ole, Jørgen og Hans i Throndenæs (Harstad) 1865. Finner ikke Barbra og Anne i Nord-Norge. Personen Wilhelm Kaarbø 56 År ? bor også der i kommunen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Bra Kai. (Det var ikke rart jeg ikke fant henne i NN). Da får vi dra over til Rennebu i ST. Der er Barbro Olsd 43 fra Vaage. Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jakop er sønn til Ole Jørgensen Skredderbrenden og kona Kari Hansdtr. fra Skrukstad, så Ole og Kari Kongsrud hadde ikke barnedåp på Dovre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Aud, jeg har ikke tenkt å lage noen konkurranse. Det er bra hva vi oppdager. For Dovre leste jeg både Arkivnett og Skannet KB, men har ikke noen mulighet for å kryssjekke. Da må en ta hva man får. Slikt parnavn behøver ikke jeg å gå langt etter. På to nabobruk i Heidal var det to ektepar med samme navn, og det er totalt sett bare 3 år mellom dem. (Det ene mannen var bror til min tippoldefar). God påske ! Også til deg, Kai !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Det deles ikke ut poeng på dette forumet. Her skal vi prøve å hjelpe hverandre så godt vi kan. Foreløbig har vi ikke klarlagt noen ting i denne debatten. Gleder meg til å grave videre. God påske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Kai, Jeg synes jeg har kommet nok imål.Det er for bare en liten uklarhet, og den er overkommelig. Hilsen Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Ole Jørgensen og Kari Hansdtr er begge angitt å være 23 år ved gifte i 1826. Det finnes en Jørgen Hansen som er 23 år i 1801, ført som soldat på Holbø i Hedalen sogn som blir gift i 1803 med Barbro Olsdtr.. De får blant annet barna: Ole Jørgensen f.30/7-1803 og Ingrid Jørgensdtr f.1816 Svendstadeie. Ved ekteskapet er faren ført som Jørgen Sveen. I stamrullene finnes en Jørgen Olsen f.1827, Svendstad, Holbø, Østrem som kan være sønnen Jørgen som ikke er utflyttet sammen med foreldre og søsken i 1842. Far: Ole Jørgensen. Far til Ole Jørgensen kan være soldat Jørgen Hansen f.1775, Snerle og Teigen, hvis far er oppført som Hans, husmann Vågå. Har foreløpig ingen ting på Barbro Olsdtr.. For Kari Hansdtr sin del finnes det ingen opplysninger om henne på Dovre. Hvis man skal tro at Brenden kan være Breden, finnes det ei Kari f.1801, far Hans Olstad, Kari f.1802, far Hans Ulsvolden og Kari dpt. 1804, far Hans Enersvolden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Kai, det du forteller om Ole Jørgensen, kan jeg være med på. Da Barbra og Anne ble døpt, var Ingrid Kongsrud fadder. Ole Jørgensen var nok hennes svoger. Kari fantes det på Brennen, Dovre f 1898.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Vil tro at dette er rette Barbra Olsdt. Datter til Ole Bilben(eie?) i Heidal. Lenke(44)Det virker som du er nære ved en oppklaring. Kan du dele med oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Barbara i KB til lenken i nr. 47, må ha vært årets påskenøtt. Jeg har ikke løst den, ser ingen andre som har løst den ei heller kommer til å løse den. I denne tråden har det handlet om Ole Kongsrud's familie. Denne KB er fra 1773 som er mange, mange tiår feil og geografien er feil i Heidal/Sjårdalen i Vågå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

En oppsummering med utgangspunkt i Ola Kongsrud fra Vågå og Kari/Karen fra Lesja: Ole Jørgensen Kongsrud f.1803 Foreldre: 1. Jørgen Hansen f.ca.1775 (ved gifte i 1803 er han nevnt som Jørgen Sveen) Han bor som soldat på Holbø i 1801-tellingen. Ble gift i 1803 m 2. Barbro Olsdtr f.ca.1773 på Bilben(eie?)Besteforeldre: 3.1 Hans fra Vågå, husmann 4. kone NN5.2 Ole Bilben(eie?) 6. kone NNKari Hansdtr f.1803 Brennen i Dovre annex. SLUTT Hovedspørsmålet (1) dreier seg om Kari/Karen. Det finnes ei som står oppført med foreldre fra Høye i Dovre. Noen som har hørt om Høye i Dovre eller nærliggende områder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Ja, jeg kjenner Bjørg, født Høie fra Dovre. Kari Hansd kunne vel gjerne ha blitt født på Lesja (Belden) og flyttet til Dovre anneks ( ca 1799-1800)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.