Gå til innhold
Arkivverket

[#77159] Vågå, Heidal, Lesja. Kongsrud og Kårbø

Gjest Kai M Kveum
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Sandbu

Høie eller Høye er vel en gammel skrivemåte på den gården som i dag, og i bygdeboka for Dovre, er omtalt som Haugje, gnr. 32. Finnes i bind II, side 272.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

(50)Ref: Bygdebok for Lesja 2, Belle, Systugu, s.640: Anne, 1770-? g 1796 m Hans Hans. frå Skreddarhaugen i Dovre, 1775-?. Dei budde her da dei fekk barna: 1. Hans 1796-? 2. Kari 1798-? I 1801 budde dei hjå foreldra hans på ein plass Brenna synst i Dovre De kan selvfølgelig ha fått ei Kari/Karen ca.1803, men hvor finnes hun?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jeg tenkte at om Kari var glemt i dåpslista, så var hun kanskje med i konfirmantlista. Men det rare er at i kirkebøkene for Lesja/Dovre finnes ikke konfirmantlister før 1820!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Alder: I min rett oppadgående slekt, så reiste ei tippoldemor til Amerika. Hun sa at hun var 65, men var 75. Kryssjekk både her og der forenes i rett person, og 75 år tilsvarer det rette på gravsteinen i La Crosse, WI som jeg har sett to ganger. Jeg har forøvrig flere ganger hørt om alder som ikke stemmer. CA 1820-30: Visste de hvor gamle de alltid var ? Hadde de bruk for å vite hvor gamle de var; og hva ville ei 28 år gammel brud si til sin 23 år gamle brudgom ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Einar Rokstad

Hans Hansen, f. 1775, FT 1801: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=f10512&gardpostnr=129&personpostnr=2949&merk=2949#ovre>LenkeHans var 1 av 7 søsken, yngste var Ragnild Hansdtr., f. 1780: LenkeRagnil[d] Hansdtr., FT 1801: Lenke Ragnild og Hans Erlandsen er i tjeneste på gården Lie. De fikk datteren Ingebor[g] 1802: Lenke og giftet seg 30.10 1803: LenkeKunne en Kari Hansdatter født 1803 vært et barn av disse?Neste barn som en kan finne registrert (Brit/Brigit Hansdtr.) er født 1806: Lenke Gift med Ola Jørgensen: Lenke FT 1865: LenkeBrit død 22.05 1806 Haughjelldalen, mens ektemannen Ola Jørgensen flyttet og bor ved FT 1875 som enkemann på Rongsaa i Ibestad hos sønnesønnen Hans Bertin Hansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.