Gå til innhold
Arkivverket

[#77174] Henrik Monsen på Liland i Ofoten

Gjest Roger Lyngstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Roger Lyngstad

Hvor kom Henrik Monsen fra? Han var g.m. Ane Dorthea Wirak og fikk bl.a. datteren Andrea Bergitte 10.9.1838, mens de var bosatt på Liland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidet har vel vært søkt etter han før her. Han skal ha vært født før 1801 (ca 1798) og død før 1865. Enken finner du nevnt her som tjenestepige. [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1853&kenr=007&bnr=0013&lnr=00>LenkeHan døde 1846 men finner han ikke i kirkeboken i Ofoten. Hans yngste datter er som du sikert vet født dette året. Hennes far omtales som avdød ved hennes dåp. nr 11 høyre side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heijeg vet ikke hvor mye Roger har men jeg har 4 sider (6 gen) etter Andrea og Arnt (Olaus Grøn) Johansen fra Veines, Flakstad, som fikk en datter Amalie 5/11-1865 Arnt finner du her i 1875 [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=1859&kenr=004&bnr=0035&lnr=00>Lenke 1875 Flakstadet annet alternativ for arnt er Lenkeher er Amalie døpt i Flakstad. Lenkeher er Andrea og datteren i 1865 ft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiher er famioienAmalie Johanne Arntsdtr, f. 5 nov 1865 i Sand Indre, Flakstad, døpt 4 feb 1866 i Flakstad kirke, d. i Stokkedal, Evenes. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=10001&idx_id=10001&uid=ny&idx_side=-35>Lenke . Gift 10 jul 1888 i Evenes Kirke, med Ole Hansen, f. 4 jul 1857 i Lund, Bardu (sønn av Hans Estensen og Karen Olsdtr), døpt 4 okt 1857 i Målselv kirke, d. i Stokkedal, Evenes. Ole:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heien liten ting. Den eneste Henrik jeg fant i Evenes/Ankenes død 1846 var en Henrik Johnsen. Lenke Henrik Monsen kan jo ha død i Lofoten eller andre steder.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans-Petter Falao

Til (6)Jeg tror alternativ 2 til Arnt er riktig, da alt 1 er gift i 1865, og Arn er oppgitt å være ungkar ved dåpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alfred Arntsen

Steinar og Hans-Petter,Takk for god hjelp. Jeg har undersøkt litt, og finner at Andrea Bergitte ble gift i Flakstad den 4. sept 1871 med Knud Ingebrigt Madsen, født 21. april 1847 i Bergen (han var i Kvæfjord i 1865). Andrea døde imidlertid kort tid etter vielsen, nemlig den 15. 12.1871 på Gravdal sykehus. Jeg kan ikke finne at hun hadde flere barn enn Amalia, som vokste opp i Rånvassbotn i Ballangen. Hilmar var den siste fastboende i Stokkedal. Han var ikke gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Lyngstad

Hei! Etterslekta til Andrea Henriksdtr stemmer med mine notater. Utgangspunktet for mitt forskerprosjekt er et tippoldebarn av hennes datter Amalia, som er bosatt i Kvam, Steinkjer. Emnet er også debattert i tema 75552. Der nevnes en søster til Hilmar og Regine som levde bare en kort tid. Har du Steinar rede på opphavet til Hans Estensen og Karen Olsdatter? Amalias svigerforeldre. Hans skulle være fra Tynset f. ca 1818 og Karen fra Gauldalen f. ca 1826.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alfred Arntsen

Noen tilleggsopplysninger: Den Arnt Johansen Næs som er far til Amalia er ganske sikkert Arent Johan Johansen, født 2. april 1846 på Marken i Flakstad, sønn av Johan Christian Andreassen og Ane Dorthea Jonasdtr. Da Arent Johan ble gift i 1867 er oppholdsstedet hans angitt å være Næs (= Andopsnes).Ole Hansen og Amalia Johanna Arntsdtr. hadde også datteren Nora Elvine Kristine, født 04.10.1892- død 18.06.1894.Hans Estensen, født 1818 på Tynset, kom først til Bangen i Målselv, og var dreng hos Tøllef Bangen. Han ble gift i 1846 med Karen Olsdtr., født 1824 på Støren, datter av Ole Hansen Hammer(død 1846) og Marit Iversdtr.(død 1857). Dette ekteparet kom nordover fra Støren med 5 barn, og bosatte seg på Brandvoll i Bardu. Hans Estensen (1818-1902) og Karen Olsdtr.(1824 - før 1900) flyttet rundt 1860 fra Brandvoll til Syrgressdalen på Veggfjellet i Ankenes. Der gjorde de et formidabelt rydningsarbeide, og opparbedet en god gård som i 1865 fødde 5 kyr. Men på sine eldre dager ble det flytting til Stokkedalen nordre, også kalt Solvik. De hadde også 2 døtre, Maren født 1848 og Marianne født 1857, som begge ble gift i Ofoten, og har etterslekt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiSkulle legge dette inn den 30/3 men det skjedde noe med PCen den dagen Så her har dere det jeg har om de to.Starter med sønnen Ole Hansen1. Ole Hansen, f. 4 jul 1857 i Lund, Bardu, døpt 4 okt 1857 i Målselv kirke, d. i Stokkedal, Evenes. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6688&idx_id=6688&uid=ny&idx_side=-171>Lenke Gift 10 jul 1888 i Evenes Kirke, med Amalie Johanne Arntsdtr, f. 5 nov 1865 i Sand Indre, Flakstad, døpt 4 feb 1866 i Flakstad kirke, d. i Stokkedal, Evenes. LenkeForeldre2. Hans Estensen, f. 1818 i Tynset, HM, d. i Ofoten. Gift 1846 i Ibestad, Troms, med Karen Olsdtr.Barn:i Maren Hansdtr, f. 1848 i Brandvoll, Bardu, d. i Evenes. 10854/8835 gitf 1886 se Lenkeii Marianne Hansdtr, f. 1854 i Brandvoll, Bardu.iii Ole Hansen, f. 4 jul 1857 i Lund, Bardu, døpt 4 okt 1857 i Målselv kirke, d. i Stokkedal, Evenes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Lyngstad

Mange takk for alle opplysninger, Alfred og Steinar! Meget nyttig. Får jobbe litt mer med opphavet til Hans Estensen på Tynset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.