Gå til innhold
Arkivverket

[#77269] Ruth Brown Snyder (USA) - slekt i Risør?


Gjest Kjell Mo
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Flott! Jo, opplysningene om foreldrene hennes 'stemmer' - men det er altså fremdeles uoverensstemmelser m.h.t. fødselsåret, selv om differensen her har 'krympet' litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Lenke til masse samtidig avisstoff om rettssaken og dødsdommen - og hvor den nærmeste familien er presentert både i tekst og bilder. Det gjelder mora, Josephine Brown, broren Andrew og dattera Lorraine:Lenke,5380782

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Mo

Oddbjørn og Hanne Line, beklager at jeg ikke fikk slektsskapet i riktig rekkefølge i innlegg nr. 19.Takk for mange kunnskapsrike innlegg. Jeg prøver nå å lete etter opplysninger om når Andrew Julius som ble født i Søndeled og hans mor reiste til USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Mo

Oddbjørn og Hanne Line, beklager at jeg ikke fikk slektsskapet i riktig rekkefølge i innlegg nr. 19.Takk for mange kunnskapsrike innlegg. Jeg prøver nå å lete etter opplysninger om når Andrew Julius som ble født i Søndeled og hans mor reiste til USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Name: Josefina A Sorenson Arrival Date: 8 May 1890 Estimated birth year: abt 1867 Age: 23 Gender: Female Port of Departure: Liverpool, England Destination: United States of America Place of Origin: Sweden Ethnicity/Race­/Nationality: Swedish Ship Name: Majestic Search Ship Database: View the Majestic in the 'Passenger Ships and Images' database Port of Arrival: New York Line: 27 Microfilm Serial: M237 Microfilm Roll: M237_547 List Number: 622 Port Arrival State: New York Port Arrival Country: United StatesHun reiser sammen med sønnen Andrew.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg ser at Andrew har skiftet kjønn i lenken :-)Vi ser altså at Hans Severin (Harry) og Josephine må ha flyttet hjem til hans fødested i Søndeled kort tid etter vielsen i New York - men at de returnerer til Amerika etter at sønnen Andrew er født.Forklaringen må vel være så enkel som at Hans Severin har truffet Josephine mens han som sjømann har oppholdt seg en tid i N. Y. - uten at han altså på det tidspunktet hadde emigrert. De har så 'prøvebodd' et års tid i Søndeled, før de har bestemt seg endelig for å gjøre amerikanere av seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg er ikke lenger særlig i tvil om at Ruth Brown Snyder må være datter til Hans Severin Sørensen (Harry Brown) og Josefine Amalie Anderson - på tross av uoverensstemmelsene mht. fødselsåret. Her kan vi vel tenke oss at også fødselsopplysningene i folketellingene kan være unøyaktige. Den endelige bekreftelsen må vi til andre kilder for å finne (dåp, vielse).Ellers har jeg personlig interesse av opplysninger om hvordan det gikk etter hvert med Ruth Brown Snyders datter Lorraine, som jo antakelig var min fars firmenning. Det er jo nokså spesielt å lese om kontroversene i forbindelse med livsforsikringen etter den myrdede faren - som hun ikke fikk utbetalt, fordi det vel var den Ruth og elskeren var ute etter (altså en del av drapsmotivet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En Andrew Brown f. 17/10 1889 døde i New York i mai 1975. Det er i hvert fall samme fødselsdato som 'vår' Andrew Julius, så han er i det minste en mulig kandidat:Andrew BROWN Birth Date: 17 Oct 1889 Death Date: May 1975 Social Security Number: 133-26-1628 State or Territory Where Number Was Issued: New York Death Residence Localities ZIP Code: 10034 Localities: Inwood, New York, New York New York, New York, New York

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En liten oppfølging av innlegg 29:Hans Severins søster Siri Johanne bor som enke med mange barn på Øytangen i 1900. En av sønnene, Yhorvald Pedersen (f. 1879), oppholder seg da i New York:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Interessant funn! Denne avisartikkelen (om lenken virker) viser at hennes fulle navn var nettopp Ruth Lorraine Snyder:Lenke,2936566&dq=ruth lorraine snyder&hl=en

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Lenken gikk til riktig avis, men man må 'bla' i feltet til høyre for å komme til rett side. Den aktuelle artikkelen står på side 27 ('Twenty seven'). Eller man kan søke på navnet i Google-feltet øverst. Da kommer det også opp lenker til flere avisartikler. Både selve drapssaken, dommen og forsikringssaken i forhold til dattera fikk enorm pressedekning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Ja, Ruth Lorraine står det også i 1920-tellingen. Hun var da 2 år og to måneder gammel, altså trolig født i november 1917.Ancestry gir også tilgang til aviser. Jeg har vel lest gamle avisartikler i et par timer i håp om å finne en alder på Ruth Brown Snyder som tilsa at hun kunne være født rundt 1891 - men så langt uten hell. Jeg har mest tro på alderen som fremkommer i tellingene for 1900 og 1910. Da var det sikkert hennes foreldre som gav opplysningene til telleren, og disse tellingene er jo også nærmest hennes fødselsår. Rart om begge disse tellingene skulle være feile. I 1920 har hun vel selv meddelt sin alder - og historien har jo vist at hun var en løgner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, sannsynligvis hadde hun (av flere grunner) interesse av å framstå som yngre enn hun var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Gravstedsopplysninger vedr. Vernon Andrew Tremaine:LenkeVi ser her at han giftet seg (hans 2. ekteskap) med Ruth Lorraine Snyder så sent som i 1977. Antakelig hadde hun også vært gift tidligere, siden hun her er kalt (Snyder) Stuart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Et familietre på Ancestry sier (dessverre) at Ruth Lorrayne skal være f. 23. mars 1907 i Michigan og gift i 1923 med William Earl Stuart.Public Member Tree 1 attached record, 1 source William Earl Stuart Birth: 6/30/1901 (30 Jun 1901) - Goodland, Lapeer, Michigan, United States Death: 2/8/1966 (2 Aug 1966) - Lenawee, Michigan, United States Marriage: 15 Dec 1923 - Detroit, Wayne, Michigan, United States Spouse: Ruth Lorraine Snyder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

OK. Da glemmer vi henne i 'vår' sammenheng. Det ser for øvrig ut til at navnekoblingen Lorraine Snyder forekommer relativt ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Lille Ruth Lorraine ble tilsynelatende 'kjendis' en kort periode, og var sterkt eksponert i pressen. Jeg hadde derfor håpet at den samme presse kanskje også hadde skrevet noe om hvordan det senere gikk med henne. Men den 'moderne' sensasjonsjournalistikken var jo da født - og med den 'døgnflue'-kjendiseriet.Fotografen som smuglet kamera med seg inn i henrettelsesrommet og tok bilde av Ruth Brown Snyder idet den elektriske stolen ble aktivert, må jo også ha vært en pioner som paparazzi-fotograf (bildet er visstnok fremdeles det eneste kjente av en 'electricution').

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.