Gå til innhold
Arkivverket

[#77269] Ruth Brown Snyder (USA) - slekt i Risør?

Gjest Kjell Mo
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her fant jeg litt mer om den videre skjebnen til Ruth Brown Snyders etterlatte:Lenke ruth-snyder&source=bl&ots=02NZfu6VTA&sig=0BN2GBlWudhS5mSV_806x85uEb4&hl=no&ei=LtO1S8uZOMf4-AbTtMX9Ag&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=3&ved=0CA4Q6AEwAg#v=onepage&q=andrew-brown ruth-snyder&f=falseJeg trekker ut et par av de mest sentrale opplysningene:Granny Brown (Josephine) bodde i Bronx etter henrettelsen av datteren, ørst sammen med sønnen Andrew og svigerdatteren i Woodycrest Avenue. Hun døde av hjerteinfarkt 11. oktober 1939 - og ble begravet (om jeg forstår det rett) på det familiegravstedet hun hadde kjøpt i forbindelse med datterens henrettelse (Woodlawn Cemetery).Andrew Brown og kona Margaret døde henholdsvis i 1970 og 1975.Sitat: 'Lorraine Snyder and Jane Gray (datter til Ruth Brown Snyders elsker og medsammensvorne) grew up, married, and lived uneventful lives. I refrain from saying more to protect their privacy'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boken jeg har lagt lenke til i forrige innlegg, inneholder et vell av informasjon. Jeg har foreløpig bare 'snust' på noen få sider, men har i hvert fall på s. 23 fått bekreftet at det er rett familie vi har funnet. Der er 1900 US Census omtalt - og det er den samme som er vist her i tråden (der Harry Browns nevø og svoger også er nevnt).Ellers står det følgende i boken (også på s. 23):'A son, Andrew, was born in 1889 and, TWO YEARS LATER, christened Mammie Ruth, who later called herself Ruth May'.M.a.o. blir fødselsåret 1891 for Ruth her bekreftet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Glimrende, Oddbjørn! Som jeg skrev i 45) så kunne jeg virkelig ikke skjønne at begge tellingene skulle angi feil fødselsår. Flott med denne bekreftelsen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Mo

Oddbjørn og Arne, dette var mer enn spennende. Dere har så langt gjort en fantastisk jobb for å få fram og sortere fakta. Det er mulig jeg har oversett det, men hva skjedde med Hans Severin (Harry Brown)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ellers en mistanke om at dødsårene til Andrew Brown og kona Margaret (innlegg 52) kan være byttet om - m.a.o. at det var hun søm døde i 1970 og han i 1975 (jf. SSDI-funnet i innlegg 39, der fødselsdatoen 17/10 1889 stemmer for Andrew).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell (54): Et eller annet sted i den boka som ligger på web'en står muligens dødsåret hans, selv om jeg ikke har funnet det ennå. Det var i hvert fall snakk, leser jeg, om at levningene hans muligens skulle flyttes til der hvor dattera Ruth Brown Snyder ble gravlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boken jeg har lenket til, er ikke fullstendig publisert på nettet (den kom ut så sent som i 2006). Før å lese del I (der vi muligens finner opplysninger om når Harry Brown døde) må man derfor kjøpe boken for å kunne lese.

bilete9086.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har nevnt tidligere, er hele denne historien personlig interessant for meg. Dersom Lorraine fikk barn, kan det jo være jeg har 5-menninger i live, som altså er Ruth Brown Snyders barnebarn.Ellers:Et lite 'sidesprang' om navn: Ruths far (Harry Brown) var altså døpt Hans Severin - og han hadde en søster som het Severine. Dette er navn som går igjen i slekta. Min oldefar (Hans Severins fetter) hadde en bror som het Lars Severin og en som het Hans Henrik - og min farmor (som for øvrig ble født omtrent samtidig som Ruth Brown Snyder - nærmere bestemt i februar 1891) het Severine. Hun ble for øvrig nesten 101 år gammel, men jeg tror ikke hun kjente til sin famøse tremenning i New York.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og på s. 23 kan vi altså lese følgende:'According to the 1900 U.S. Federal Census, the family lived with two newly arrived Scandinavian boarders (Harry Brown's nephew and brother-in-law) in a rented house on West 138th street'.Og de to slektningene, Tom Larsen og Swaman(d) Smith, må da være nevøen Thorvald Pedersen (Larsen) og svogeren Svenning Egilsen. Thorvald (omtalt i innlegg 40) var sønn til Harry Browns (Hans Severin Sørensens) søster Siri Johanne Sørensdtr. (og Peder Larsen) - mens Svenning Egilsen altså var g.m. en annen av søstrene, Severine Sørensdtr. (som altså også emigrerte til Amerika).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell skrev bl.a. følgende i innlegg 6:'En søster av Hans Severin, pike Severine f. 16.12.1858 på Korstvedt, ble viet 22.1.1885 i Søndeled med ungkar og tømmermann Svenung Egilsen f. 1858 i Gjerstad. Tømmermann Svenung Egilsen, Kranen i Søndeled, og kone Severine Sørensen f. 1858 på Korstvedt, reiste til Amerika 28.2.1885.Gift m.snedker Svenning Egilsen f. 1858, bosted New York, emigrerte fra Kristiansand 24.9.1903 sammen med kone Severine Egilsen f. 1858, bosted Risør, og barna Marie f. 1889 i Risør, Sverre f. 1891 i Risør, Thoralf f. 1897 i Risør og Sigrid f. 1899 i Risør.'En lenke til emigrasjonsdolumentet fungerer sikkert ikke, men jeg prøver:Lenke 06, 1903&port=Christiania&line=0002Familien reiste altså samlet fra Kristiansand 25. september 1903 (men vi vet jo at Svenning allerede hadde oppholdt seg i New York). SS Oscar II ankom Ellis Island 6. oktober 1903, og Svenning Egilsen (som i USA tydeligvis kalte seg Smith) oppgir følgende adresse som reisemål: 'my brother in law H. Braun, 298, W 138th Str., N. York'.Det hadde jo vært interessant å også få mer kunnskap om denne familiens skjebne. Og hva med Thorvald Pedersen (Tom Larsen)?. Reiste han hjem igjen til Søndeled - eller ble han i USA? I ft. 1900 for Søndeled står det at han 'midlertidig' oppholder seg i New York.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he...Takk skal du ha, Gunnar. Det er ikke første gangen du kommer min perforerte hukommelse til hjelp.Men 'H. Braun' hadde vi ikke den gangen greid å identifisere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet sted i Landis MacKellars bok blir aldersproblematikken vedr. Ruth Brown Snyder forklart på denne måten:s. 22: '(1914)...claimed to be nineteen but who was, in fact, twenty-three'.s. 22, fotnote 4: 'Her reported age dropped four years between 1915 New York State Census, taken just before her wedding, and the 1920 U.S. Federal Census. Granny Brown practiced the same diciplin; she claimed, at the time of the murder, to be fifty. In fact she was sixty'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det er mange 'hull' i den skannede boka, så nå har jeg bestilt den i sin helhet i papirutgave.Ellers er det fortsatt interessant å prøve å finne ut av om Tom Larsen (Thorvald Pedersen) returnerte til Søndeled/Risør - eller om han slo seg ned for godt i New York.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan jo ta med oss - som en kuriositet i disse påskekrim-tider - at det var Snyder-saken som inspirerte James Cane til å skrive krimnovellen _The Postman Always Rings Twice_, udødeliggjort gjennon flere berømte filmversjoner: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld: Det har vært et diskusjonsspørsmål hvorvidt Snyder-saken ligger bak plottet i _The Postman Always Rings Twice_ - men den samme James Cain skrev noen år senere romanen _Double Indemnity_, der denne saken helt tydelig var inspirasjonskilden - og også denne ble utgangspunktet for en berømt Hollywood-film.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite skritt tilbake i familiehistorien:Det ser ut til at store deler av Ruth Brown Snyders Søndeled-slekt meldte seg ut av statskirken og inn i den lutherske frimenighet ('Wettergrens Frimenighed') i 1880-årene. Dette var vel forløperen til Den evangelisk-lutherske frikirke, som ble formelt stiftet i Arendal i slutten av 1880-årene.Jeg har da funnet følgende:29. april 1886 er maskinist Peder Larsen Korshavn, f. 1841 i Vadstø, og kona Siri Johanne Aanonsdtr., f. 1856 (Krana), utmeldt av statskirken. Bopæl: Krana.Samme dato: Pige Karen Tomine Aanonsdtr., f. 1863 (Krana). Bosted: Krana. Jeg har ikke funnet ut hva som ble hennes videre skjebne, men det kan se ut til at hun på dette tidspunktet var bosatt hos sin søster og svoger (se neste ektepar):29. mars 1887: Gift mann, arbeider Svennum Egilsen, f. 1858 i Gjerstad, og (utmeldt dagen etter) gift kone Severine Egilsen f. Sørensen (dvs. datter til Aanon Sørensen), f. 1858 (Krana). Bopæl: Krana.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

I dag mottok jeg boka _The 'Double Indemnity' Murder; Ruth Snyder, Judd Gray & New York's Crime of the Century_ av Landis MacKellar (Syracuse University Press 2006).Så langt jeg kan se, er det ingen egentlig nye slektsopplysninger å finne der, men boka gir jo et fyldig og nyansert bilde av mennesket Ruth Brown Snyder. Dessuten tydeliggjør den at broren Andrew (som altså var født i Søndeled) kjempet en kamp for å redde henne. Selv etablerte han seg i New Yorks middelklasse som kontormann (bokholder), først i et dampskipsselskap - deretter i en bank. Også kona Margareth hadde arbeid som bokholder.For øvrig er boka i seg selv svært interessant lesning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Jeg er fremdeles interessert i alle opplysninger om Ruth Brown Snyders datter Ruth Lorraine (min fars firmenning). Det kan virke, ut fra omtalen i Landis MacKellars bok, som om hun muligens fremdeles var i live i 2006.Mulige opplysninger kan også mailes til oddbjj3 (alfakrøll) online.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.