Gå til innhold
Arkivverket

[#77343] Norske Sjø-Loser 1750 - 1900

Gjest Jan Erling Haugland
 Del

Recommended Posts

Vet noen om det finnes noe litteratur/historie over norske Loser i det nevnte tidsrom ? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Grethe, men jeg er ute etter Vestfoldkysten og de losene som arbeidet der. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Jeg minnes en artikkel som jeg tror var i Årsskrift for Agder Historielag, har ikke tilgjengelig oversikt nå, men tror det var Johan Wikander som skrev den. Tidsrom og strekning husker jeg ikke. Det er mulig det strakk seg så langt øst som 'innlandet' i Vestfold.Sjekk med Agder Historielag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rolf kristensen

Er det en spesiell los du søker ? Forøvrig finnes det noe om loser og losvesen i Sem og Slagen bygdebok kulturbind II 2.del, Nøtterøy inn i 1900-årene av Helge Paulsen og selv har jeg en oversikt over loser i Åsgårdstrand og omegn. Forøvrig vil du finne endel om losvesenet i Vestfold og Telemark ved Statsarkivet på Kongsverg, ta et søk i felleskatalogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rolf ! Jeg er ute etter en person som var oppført som Loskaptein Jens Waale, og hadde regnet med at han skulle finnes under Loser- og Lostjeneste. Han bør vel finne rundt 1820 i Larviksdistriktet. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Det som forundrer meg er at Maleren Hans Jensen Waaler har en sønn som ender som los.Sjømann og styrmann ja, men losyrket fulgte vanligvis slektsledd etter slektsledd. Mange år på sjøen, ofte tilslutt som kaptein og så til losyrket. Men da hadde de ofte startet som hjelper på farens losbåt.Det var sønnen som førte losskøyta hjem etter at faren hadde 'kapret' og bordet skuta de skulle lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Carsten SchancheKan det være Jens Hansen, sønn av Hans Jensen WaalerHans Jensen Waaler Huusbonde 54 MaalereKirsten Nielsdtr Huustrue 55 Jens Hansen Deres søn 29 StyrmandOle Hansen Deres søn 23 MaalereMåler1) Embetstittel opprettet 1649, rangklasse 18 i Tolletaten og fra 1681 også i Consumptionsetaten. Måler og taksmann av varer, ofte spesialisert: korn- fiske- bordmæter. Også undermæter, som assistent. M. var siderordnet: veier og vraker. Tittelen avviklet på slutten av 1700-tallet da tollbetjentene overtok oppgavene. 2) I 1650 var det et eget skipsmålingskorps under ledelse av en skipsmålingsdirektør. Hvert stift hadde sin skipsmåler. I Bergen og Trondhjem var stillingen kombinert med kontrollørembetet. Skipsmålerembedene ble opphevet i 1688, og tolleren overtok under skipsmålingsdirektørens ledelse. http://www.genealogi.no/kilder/Tollere/index.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan jeg ingen ting om, Leif, men det er noe annet med Jens Waale og hans kone som jeg ikke får på plass. Se først på innlegg 14, hvor han og kona døper ett barn Else Kerstine, se så på denne lenken Lenke Håper den kommer inn? Der døpes en datter nr 2, og det er hun som er intr for meg, født 10 Okt, hjemmedøpt 22 s mnd, og deretter bekreftet 17 Nov 1812. Som dere ser så er det utlagt barnefar, Ole Chroistophersen Norbye, og da stusser jeg for slik jeg forstår det så er fortsatt Jens Waale gift med denne datterens mor. Når datteren senere gifter seg så står hun oppført i kirkeboken som Olesdatter Waale. Dette skjønner jeg ikke. Er Jens død, og har hans enke fått ett barn med Styrmann Ole Christopersen Norbye, el er det en annen forklaring ? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, dette ser ut til å være en nøtt.Mulig at skifter i Larvik kan gi noen svar her. Her er Jans Waale nevnt i et skifte: LenkeOle Christophersen Norbye er også nevnt i et skifte, uten at jeg i faten ser en sammenheng . Mulig det finner senere skifter som kan løse dette mysteriet, men håper noen av ekspertene her finner en løsning.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tar med skiftet der en unge Ole C. Norbye er nevnt også: LenkeLurer på om noen greier å finne Jens Hansen Waales dødsfall?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gunn ! Ja, disse tingen har jeg vært innom tidligere i en annen sammenheng. Det som er mitt poeng, her, er at jeg kan ikke skjønne annet enn at Jens Waale og kona mister den første datteren (Elise Kerstine f 1802)i 1811, så går det ett år fra 1811, og så står det i Kirkeboken at Jens og hans kone døper sin datter nr 2, hvor barnefaren er Ole Christophersen Norbye. Etter mitt hode så ser det ut som Jens Waale fortsatt lever, og at kona har fått ett barn med en annen mann i 1812? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg ser at du kaller Jens for Waale, men han som er funnet heter Waaler til etternavn.Har funnet en Hans Vaale på Langestrand i Larvik i 1801 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Berit, dette passer bedre. Mannen heter Vaale og på toppen av det så er han skipper. Skulle være intr å se om han også hadde en sønn som het Ole, der også ble sjømann/styrmann, så en med dette navnet i 1830 i en kirkebok, Ole Hansen Waale, Styrmann.Lurer på om Jens Waale døde før datteren med far Ole Christophersen Norbye ble født ? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hvis Jens og kona ikke fikk flere barn mellom 1802 og 1812 så vil jeg jo tro at Jens døde f.eks. rundt 1802-1806.Ang. Hans Vaaale i 1801 så ser det ikke så lovende ut ang. barn. Det er hans 1.ekteskap, men konas andre.Glemte det. Hans Vaale døde 18/3 og begr. 25/3 1807 på Langestrand, 62 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.