Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#77428] Sivert Johnsen Gorset (Lillevolden) f. 16.9.1835 i Soknedal, hvor/når døde han?

Recommended Posts

Gjest Ivar Tyrhaug

I 'Busetnad og Folkeliv i Soknedal' Bind 4 s. 679 og 687 står det om familien. Han ble gift m. Seri Andersdatter i 1863 og fikk 4 barn. John, Maren, Marit og Arnt. Seri døde 1877. Sivert ble gift 1879 m. Guru Hansd. Lyshaug, f. i Nordre Fron 1850. 4 barn, Beret, Lars, Ingeborg, Endre. Guru døde 1897. Sivert er i Soknedal ennå i 1900. Ifølge bygdeboka flytter han til Ålesund og dør antagelig der. Men jeg er ikke istand til å finne hans død i noen kirkebok der. Nå har jeg søkt igjennom døde i Ålesund fra 1900 til 1910

Gjest Randi Haugros

Lenke til Sivert med familie i 1900: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=15&filnamn=f01649&gardpostnr=334&personpostnr=2011#nedre>LenkeSivert hadde en sønn, Sivert, født i 1881, tjenestegutt i 1900 tellinga, på Solberghaug: Lenke Sivert Sivertsen gifter seg i Borgund i 1906: Lenke Sivert får en sønn, Sigurd, født og død i 1909: Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Borgund i Borgund, Klokkerbok nr. 528C13 (1898-1918), Fødte og døpte 1909, side 133. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke En sønn, Hans, født i 1912: Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Borgund i Borgund, Klokkerbok nr. 528C13 (1898-1918), Fødte og døpte 1913, side 171. Permanent sidelenke: LenkeHer er Siverts søsken, Ingeborg og Endre ført som faddere.En datter, Jenny Olga i 1914: Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Borgund i Borgund, Klokkerbok nr. 528C13 (1898-1918), Fødte og døpte 1914, side 186. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Gjest Ivar Tyrhaug

Takker!! Da var det til Spjelkavik sønnen flytta til( en sønn som jeg ikke hadde fått med meg) Da får jeg lete etter Sivert`s dødfall i Borgund etter 1906. Han kunne kanskje bli gammel, han hadde trolig en søster som ble 98 år i Soknedal.

Gjest Ivar Tyrhaug

Nå har jeg snakket med etterkommere til Siverts sønn Sivert som ble gift i Spjelkavik i 1906, og det er helt sikkert at Sivert ikke flytta til Sunnmøre, som Soknedalsboka sier. Han var antakelig aldri der. Var ikke med på bryllupsbildet som ble tatt i Spjelkavik 1906. Han lever i allefall når kona Guru (den siste kona) døde i 1897. Men er ikke å finne i ft. 1900. Så han er antakelig død før 1900, og da i et annet sogn som noen av de andre barna hans bor.

Gjest Ivar Tyrhaug

Jeg var nok litt rask til å konkludere med at jeg ikke finner ham i ft 1900, men fann ham nå under ft i Soknedal og under bruket Lillevolden. Det er en plass under Gorset. Lenke Så han levde nok litt til............

Gjest Ivar Tyrhaug

Sivert (den yngre) som hadde tjenerjobb på Solberghaug i ft 1900, (lenke i Randis`s innlegg) fikk en datter Anne med husmannsenken Karen der. 1902.Lenke. Etter dette reiser Sivert (d.y.) til Sunnmøre og Spjelkavik. Brødrene Lars og Endre reiser også dit, men bosetter seg ikke der.

• 6 måneder senere...
Gjest Ivar Tyrhaug

Fikk en sms fra en dame på Levanger som har fanget opp mine anstrengelser for å finne dødssted og dato/år for denne Sivert. Hun mente at Sivert bodde hos sønnen Endre på Kvål da han døde, og mente at jeg burde se i kirkebøkene for Melhus. Så da gjorde jeg det, og fann dødsinnførselen. 26 okt. 1924. Han ble 89 år. Sønnen Lars var visst også bosatt der. Permanent sidelenke: Lenke

• 1 måned senere...
Gjest Arne Jørstad

Hei - er i gang med å finne ut av slekten til min kone Kari hvor hennes mor var født Gorset - Sivert Gorset blir derfor min kone's oldefar. Har kontakt med andre i slekta som bor i Spjelkavika og på Verdal.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.